Valg af krydsfiner til bådskrog

 Følg tråden
Fenrir
Fenrir
Indlæg: 7
Postnr: 2500
Fenrir Fenrir

Goddag til alle - jeg er nys ankommet, så jeg håber jeg får stillet dette spørgsmål ordentligt. Ellers må I sige til

Jeg vil gerne bygge en båd, men jeg ved ikke særligt meget om bådebyggeri. Min erfaring med træarbejde er hvad jeg gennem tiden har fundet på med kniv og håndøkse.

Jeg har tænkt mig at købe byggeplan fra James Wharram Design, en dobbelt-kano der hedder Tahiti Wayfarer.
Der skal bruges krydsfiner til skroget - 10 plader på 6mm, "WBP quality plywood or better, 5 laminations or more of equal thickness." 

Hvad vil det sige, med danske betegnelser?

Jeg gætter stærkt på 'marine' krydsfiner, men jeg ved at andre har bygget i andet. "Far eastern ply".. og som jeg jo har luret byggede Håndværkeren på dette site sin egen wharram i østenfiner.

Østenfiner er væsentligt billigere end marine ditto - omvendt er det vist marinekvalitet der anbefales, så det er nok det jeg ender med at købe, trods min i forvejen pressede økonomi :>

Men jeg vil gerne vide hvad jeg så får for pengene.. det hele indkapsles jo i epoxy og glasfiber.
Hvis der trænger vand ind pga. sprækker i glasfiberskallen, vil marinefineren så være længere om at rådne, så chancen for at opdage skaden øges?
Eller bevarer det styrken bedre på trods af vandet?
Har det generelt en anden styrke, eller styrke/vægt forhold?
Der er vel en særdeles god grund til anbefalingen :]

Udover dét.. så har andre haft oplevelser med mærkning der ikke viste sig at holde stik ift. kvalitet. Så de brugte en kogetest løbende:
5x5cm prøvestykke ned i trykkoger, og op på komfuret.
Værste stykker holdt 20min, bedste 4 timer.. træets cellulose ødelagdes, men limen holdt.
Umiddelbart lyder det som en fin test.
Men jeg vil gerne høre erfarne menneskers meninger om den

Hvis nogen derudover har anbefalinger til steder at købe, så hører jeg gerne om dem.
Min hovedprioritet er nok om sælger giver reelle oplysninger om varen eller ej.
Og om de ved hvad de snakker om, for det gør jeg ikke selv :>

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Hej Fenrier.

Og velkommen her på LDS.

Og som jeg tidliere har bekrevet er en østen krys finer ganske udmærket til dit projekt, du skal dog lave skotterne i mindst 12 mm. krydsfiner. Fyrretræ til alle strigler remme og samling af kølen / stævnene.

En østen krydsfiner er kogefast !

Med hensyn til om der vil trænge vand ind i krydsfineren hvis glasfiberen revner. Jo det vil der da, men hvad værre er at glasfiberen vil slippe pladen mere og mere ind til du fjerner det beskadigede område, får tørret træet op og lægger et nyt lag glasiber på. Så lad være med at spare på måtte og polyester.

Der vil nok være dem der vil foreslå dig at bruge epoxy, men hold dig fra det det koster mindst tre gange så meget og du skal op i samme tykkelse på skroget så det kan tåle at få nogle knubs.

andersbr
andersbr
Indlæg: 646
Postnr: 8000
andersbr andersbr

Bare lige til info så ér østen finer "5 lags WBP - Quality".... Som jo er det du efterspørger? (http://www.otbyggemarked.dk/Plader/oestenfiner_wbp_6mm_122x244cm.htm )

Marinefiner har flere lag hvilket giver styrke og fleksibilitet, det er bedre limet og det er lavet i træsorter der er egnet til marinebrug..... Men til dit projekt ville jeg da som Håndværkeren så ganske rigtigt siger bare bruge en østenfiner.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Tror Fenrir har glemt den bold har smed i luften.

Og så endda på min fødsels dag i dag Tsk. Tsk

andersbr
andersbr
Indlæg: 646
Postnr: 8000
andersbr andersbr
Jamen Jamen stort tillykke herfra, jeg går ud fra du bliver 25 igen igen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Fenrir
Fenrir
Indlæg: 7
Postnr: 2500
Fenrir Fenrir Trådstarter
Mange tak for svarene

Og at østenfiner er WBP.. Tak! Allerede dér er jeg godt nok godt hjulpet på vej herfra, for det havde jeg ingen anelse om.. og jeg gjorde ellers et forsøg på at nette mig frem til tingene :]

Beklager min lidt sene respons - jeg havde nu ikke glemt min bold, jeg syntes bare jeg burde finde ud af hvad disse hersens strigler og remme er for noget. Det lykkedes ikke.
Er det ikke en skrogdel a la tofter og kølsvin?
...Er det evt. dækket der er tale om, de tværgående stivere og de langsgående brædder?
Er fyrretræ billigere her? Eller er der andre grunde?

Ang. polyester så er båden designet til epoxy. De anbefaler endda specifikt West System mærket.. som åbenbart bonder særligt godt (dybt) med krydsfineren, læste jeg et sted.
Jeg ville ikke føle mig tryg ved at samle båden uden epoxy. Jeg ved ikke nok om det, og tænker at Østersøen ville være et ærgerligt sted at opdage konstruktionsfejl.. :]
Men..!
Er det evt. til beklædningen, du anbefaler polyester, Håndværkeren? For lige til overfladen kan det da sagtens være styrken ikke behøver være overvældende. Plus at det nok mere er glasfiberen der står for styrkedelen lige der.

@andersbr:
Tak for info og link

Og tillykke til fødselaren ^.^
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Skrevet af andersbr på 05-02-2015 14:04
Jamen Jamen stort tillykke herfra, jeg går ud fra du bliver 25 igen igen ;-)

En gang imellem har man da lov til at være lidt tal blind, så det blev kun til 46

 

 

 

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Nej det var mig der lige rodede rundt i strigler og remme, men kort fortalt er strigler eks. de langsgående lister du samler pladerne over på langs i skroget og remmene er de tværgående under dæk og ruftag. Og ja det er muligt at de anbefaler en epoxylim ved samlinge af pladerne, men i betragtning af prisen på epoxy i forhold til glasfiber, ville jeg holde mig til glasfiberen på skroget 3 lag 450 grams måtte på dæk og skrogsider og lige omkring kølen og bunden vil jeg op i 5 lag, så det kan holde til at du render på en sten. Ja det er beklædning af skrog og dæk / kahytter.

Så vidt mig bekendt er fyrre træ den billigste form for træ du kan købe i Danmark.

Jeg kender ikke styrke forholdet for epoxy men polyester med den rette mængde glasvævs måtte er 3 gange stærkere i træk og tryk styrken i forhold til stål. Det er i hvertfald hvad jeg lærte i sin tid. Under selve kølen skal du jo have en rustfri skinde så du kan slæbe båden op på stranden uden at beskadige glasfiberen.

Ellida
Ellida
Indlæg: 1183
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Hej Fenrir

Jeg har hjulpet en ven med at bygge en af disse katamaraner. Desuden har jeg stor erfaring med både epoxy og polyester.

Derfor:

Du skal holde dig til din "byggevejledning" - jeg er helt sikker på at disse katamaraner er designet og dimensioneret meget fornuftigt med hensyn til Epoxyens styrke på X-finer.
For eksempel, så er skrogene belagt med en bestemt lagtykkelse af glasvæv med epoxy - hvis du vil have samme styrke med polyester, så bliver din båd en del tungere. Det har du ikke brug for.
Epoxy beskytter også meget bedre mod at fugt trænger ind i materialerne - epoxy er simpelthen mere "vandtæt" end polyester. Det er bedre "fugtspærre" end polyester.

Jeg synes at vores gode ven "Håndværker" tager fejl, når han anbefaler at bruge polyester. Han har mange gode råd og mange fornuftige meninger, men lige på dette punkt er jeg desværre nødt til at modsige ham! Også selvom han er en flinker fyr!

Din opskrift skriver "WBP quality plywood or better, 5 laminations or more of equal thickness." => Water and Boil Proof - eller bedre kvalitet. Det betyder vandfast og kogefast - men om det betyder marine-plywood ved jeg ikke. Det betyder ihvertfald kogefast.
De anbefaler også at der er 5 lag i X-finer pladen - eller mere.

Hvad angår X-finer kvalitet - hvis du ikke er i vild pengemangel, så køb det bedste - når du engang skal sælge din gode kataman, så vil det være en stor fordel, at du kan vise kvittering for prima byggematerialer.

DESUDEN:  Der ligger SÅ meget arbejde i at bygge en sådan båd, at det ikke kan betale sig at spare på materialerne - 10 plader i bedste kvalitet er ikke SÅ meget dyrere end det næstbedste.

mvh A.
PS:
Jeg giver gerne gode råd om hvordan du indretter dig med epoxy - specielt er det vigtigt, at laver dosering og blanding på en praktisk og præcis måde, så du ikke spilder for meget epoxy - for eksempel spilder man hvis portionerne er for store. Iøvrigt er der masser af videoer på U-Tube herom.

 

To ulykker kommer sjældent alene.
Ellida
Ellida
Indlæg: 1183
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Og så lige forresten - teaktræs-finer eller mahogny-finer har så meget olie i det træet, at det ikke dur til at klæbe på -- jeg kan ikke lige hvuske helt hvad det var for en af slagsen det var.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Det er teak der er olie holdig, men det er netop en af grunene til at bruge Østen finer der også er af mahonig en den billige type uden olie indhold. Polyester eller epoxy nærmest blive suget ind i pladen.

Fenrir
Fenrir
Indlæg: 7
Postnr: 2500
Fenrir Fenrir Trådstarter
Strigler og remme: Check!

Polyester vs epoxy:
I har gode argumenter for begge ting.
Det virker som om epoxy er et godt valg hvis laget er tyndt, og polyester et godt valg hvis laget er tykt?
Jeg ved ikke hvor mange lag der indgår i designet, da jeg ikke har byggeplanerne.. så.. nu har jeg bestilt dem. 3500 dask, ka-ching! Men det bliver rart at have noget mere konkret at spekulere over.

Rustfri skinne:
Ja, det har jeg også selv spekuleret på, sådan en skinne til at tage sliddet.
Og jeg tænkte også først at en metalskinne måtte være det bedste, men hvad så når den bliver beskadiget eller slidt igennem - hvor nem vil den så være at skifte ud?
Så pt tænker jeg mest på en skinne af træ i stedet - sat fast med epoxy men ikke beskyttet af epoxy. Skinnen vil blive slidt eller beskadiget, men så kan den høvles ned til epoxyen og en ny sættes på.
Det er i hvert fald ideen.
Hvad har jeg overset? :]

Krydsfinerskvalitet og videresalg:
Nu har jeg jo ingen erfaring med dette her, så enhver der evt. kunne tænkes at købe den færdige båd vil ikke have tillid til at jeg har gjort det ordentligt.
Alt hvad jeg er stødt på af andres erfaringer med videresalg tyder på at jeg maksimum kan forvente materialeprisen dækket.
Hvis man er erfaren og har et godt ry står det sikkert anderledes til.. men jeg tror ikke at det for mig kan betale sig at vælge materialer med videresalg for øje :]
Og så er der jo lige det at materialerne formodes at komme til at koste 15-20.000kr, i gennemsnit.
Det er ikke penge jeg pt har til rådighed.
Jeg går i gang med det her fordi jeg ikke længere kan lade være, ikke fordi jeg har råd til det - så jeg vil gerne spare alt der kan spares uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det gør det mere sandsynligt at jeg færdiggør projektet.
Så jo.. vild pengemangel :>

Epoxy-råd:
Det lyder godt
Lige nu er jeg mest optaget af slid og allergier.
Jeg har set billeder af folk der trækker deres både op på stranden, åbenbart for at hygge sig med en lille picnic; andre gange pga reparationer.
Hvor længe kan jeg regne med at epoxy/glasfiber (eller polyester/glasfiber) holder til den slags?
Noget andet er allergier, for epoxy er vist noget giftigt stads.
At arbejde med det 2-3 måneder på fuld tid.. det anbefales at bruge støvmaske og latexhandsker, men er dét nok?
(vel-ventileret have antages

Hmm. Og jeg skal undgå teak, kan jeg forstå. Det bliver heldigvis nemt med min økonomi tror jeg
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

At du bruger en østen kryds finer frem for en dyr marine playwood,er helt op til dig selv

Og du bygger jo ikke en katamaran for at sælge den, men for at have en hurtig båd der kan komme  ind mange af de steder hvor kølbådene ikke kan komme. Den er jo også et stabil i søgang du behøver ikke rydde af bordet når du sejler, tingene blive stående.

En rustfri stålskinne vil du ikke kune slide op i din tid, hvis du bruger en egetræs liste vil den blive flosset, hvilket nedsætter farten i vandet. Og især katamaraner skal være glatte som et spejl i bunden, for at opnå højfart.

Ellida
Ellida
Indlæg: 1183
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Allergi og sikkerhed ved arbejdet:
Epoxy kan give en allergi - og det er specielt hærderen, som er en såkaldt "amin" - det er det kemiske navn for den type forbindelser. Her kan en smule dampe give problemer, HVIS man har fået allergien. Denne allergi kan igen forsvinde, hvis man ikke udsætter sig for stoffet mere. (Personlig oplevelse fra en nær ven)
Epoxyen i sig selv er heller ikke en sundheds-creme.
Hvis du skal arbejde med det i nogen få måneder, så er det et ret kort stykke tid.

Du skal allervigtigst undgå at få det på huden - og det gør du med en speciel type handsker til formålet. Måske lidt dyre?
Jeg bruger selv altid bare de tynde kirurg-handsker - og skifter dem ofte. Desuden alm gummi-arbejdshandsker, hvis det sjapper meget - og skifter dem ofte.
Når epoxyen er flydende er den skadelig.
Når epoxyen er afhærdet, så er den stort set ikke skadelig ( f. exs, pacemakere kan være lavet af epoxy, til at indopereres).
Hvis du på uhærdet epoxy og eller hærder på huden, så skal du vaske det grundigt af - med det samme.

Fornuftig ventilation ved arbejde med epoxy er godt. Det er specielt ved poilyester-arbejde at der SKAL være meget god ventilation, fordi der damper stoffet "styren" af - og det er lige så giftigt som såkaldt organiske oplysningsmidler - f. eks terpentin osv.
Så Epoxy er på det punkt lidt nemmere.

Hold en god arbejds-rutine, og lær at UNDGÅ at smatte alting ind i epoxy og hærder - det er vejen frem.

SLID: Jeg vil mene, at du gør tingene unødvendigt indviklede, hvis du vil bruge en stålskinne.

Forslag: Lav det "rigtige epoxy i bunden i ufarvet epoxy som alt det andet.
Så lægger du et "offer-lag" på - at slidlag som godt må blive slidt af i løbet af 1-3 år.
Bland epoxy med rød farve (eller en eller anden farvepasta til epoxy) + lidt hård "filler" - så ruller du et passende tykt lag på, af dit røde "slidlag".

Eventuelt bundmaler du som sædvanligt.

Når du kigger på båden hver gang du bader, så kan du kontrollere om dit "offer-lag" er slidt væk, og om det skal fornyes et eller andet sted.
Et sådant slidlag med en hård filler, holder til meget slid, hvis det er 2-3-4 mm tykt hvor det slides mest. Du kan jo altid rulle/spartle en reparation på, bare det er tørt, og nogenlunde lunt vejr.
Det vigtigste er at du kan kontrollere, om der bliver slidt hul i "den rigtige epoxy og glasvæv" i bunden. Det skal jo undgås. Men hvis det sker, skal det jo bare tørres og repareres, ligesom da du byggede båden. Det er ikke det store problem.

Det var bare lidt om det - pøj pøj - jeg forstår det med økonomien - så du skal jo bare starte og gøre det helt på din egen måde.
Gode råd er godt - og det bedste, det er at du ikke behøver at følge dem.   :-)

MVH A.


 

To ulykker kommer sjældent alene.
Fenrir
Fenrir
Indlæg: 7
Postnr: 2500
Fenrir Fenrir Trådstarter
Hæh, helt rigtigt.. jeg ønsker netop at kunne gå på opdagelse langs kysten, strandbredder, fjorde, skærgårde, elve og åløb.
Stabiliteten er også rar, men det der med ting på bordet bliver vist ikke et issue, for det der med at 'gå om læ' findes ikke i designet.
Der er dog mulighed for at lave et 'hull tent', overdækning til et af skrogene, så man kan overnatte. Men der er kun lige plads til at ligge ned :]
Ud over muligheden for at sejle i lavvandede områder er det pladsforholdene jeg kan lide; at kunne bevære sig frem og tilbage.
Og at alting kan skilles og samles igen.
Sportskatamaraner kan egt. det samme, men de er designet til fart og sjov, ikke stabilitet og tursejlads.

Rustfri stålskinne.. hmm, ok. Kan den sættes fast udelukkende ved hjælp af epoxy? Jeg bryder mig ikke så meget om tanken om at skrue skruer ind i skroget.
Teknikken skulle være at bore et hul, fylde det med epoxy, og så skrue.. men jeg vil hellere undgå det.
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Rustfrit stål kan ikke limes på skroget, den skal skrues fast. Men som du er inde på, så forbore man og fylder så en sekomastik op i hullet inden den rustfrie skrue monteres i hullet. Man lægger også et par striber sekomastik imellem skinden og skroget, hvor det overskyende fjernes. Det gør man fordi meget små muslinger ellers vil sætte sig imellem.

Du kan jo opsætte et almindeligt kuppel telt imellem skrogene, så vil der være rig mulighed for at overnatte, og med en primus eller trangia kan du lave varm mad kaffe o.s.v.

En støv maske er altså ikke nok hvis du vil arbejde med epoxy, der skal du have sådan en med åndedræts værn og husk beskyttelses briller det er noget rigtigt skidt at få en dråbe i øjet.

Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Epoxy / polyester
    Lav-Båd
  2. Skroget slipper spant, ville du gøre noget?
    Lav-Båd
  3. Krydsfiner
    Lav-Båd
  4. hul i skroget
    Lav-Båd
  5. Kontakt allergi
    Helbred