Valg af krydsfiner til bådskrog

Goddag til alle - jeg er nys ankommet, så jeg håber jeg får stillet dette spørgsmål ordentligt. Ellers må I sige til

Jeg vil gerne bygge en båd, men jeg ved ikke særligt meget om bådebyggeri. Min erfaring med træarbejde er hvad jeg gennem tiden har fundet på med kniv og håndøkse.

Jeg har tænkt mig at købe byggeplan fra James Wharram Design, en dobbelt-kano der hedder Tahiti Wayfarer.
Der skal bruges krydsfiner til skroget - 10 plader på 6mm, "WBP quality plywood or better, 5 laminations or more of equal thickness." 

Hvad vil det sige, med danske betegnelser?

Jeg gætter stærkt på 'marine' krydsfiner, men jeg ved at andre har bygget i andet. "Far eastern ply".. og som jeg jo har luret byggede Håndværkeren på dette site sin egen wharram i østenfiner.

Østenfiner er væsentligt billigere end marine ditto - omvendt er det vist marinekvalitet der anbefales, så det er nok det jeg ender med at købe, trods min i forvejen pressede økonomi :>

Men jeg vil gerne vide hvad jeg så får for pengene.. det hele indkapsles jo i epoxy og glasfiber.
Hvis der trænger vand ind pga. sprækker i glasfiberskallen, vil marinefineren så være længere om at rådne, så chancen for at opdage skaden øges?
Eller bevarer det styrken bedre på trods af vandet?
Har det generelt en anden styrke, eller styrke/vægt forhold?
Der er vel en særdeles god grund til anbefalingen :]

Udover dét.. så har andre haft oplevelser med mærkning der ikke viste sig at holde stik ift. kvalitet. Så de brugte en kogetest løbende:
5x5cm prøvestykke ned i trykkoger, og op på komfuret.
Værste stykker holdt 20min, bedste 4 timer.. træets cellulose ødelagdes, men limen holdt.
Umiddelbart lyder det som en fin test.
Men jeg vil gerne høre erfarne menneskers meninger om den

Hvis nogen derudover har anbefalinger til steder at købe, så hører jeg gerne om dem.
Min hovedprioritet er nok om sælger giver reelle oplysninger om varen eller ej.
Og om de ved hvad de snakker om, for det gør jeg ikke selv :>

Goddag til alle - jeg er nys ankommet, så jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Strigler og remme: Check!

Polyester vs epoxy:
I har gode argumenter for begge ting.
Det virker som om epoxy er et godt valg hvis laget er tyndt, og polyester et godt valg hvis laget er tykt?
Jeg ved ikke hvor mange lag der indgår i designet, da jeg ikke har byggeplanerne.. så.. nu har jeg bestilt dem. 3500 dask, ka-ching! Men det bliver rart at have noget mere konkret at spekulere over.

Rustfri skinne:
Ja, det har jeg også selv spekuleret på, sådan en skinne til at tage sliddet.
Og jeg tænkte også først at en metalskinne måtte være det bedste, men hvad så når den bliver beskadiget eller slidt igennem - hvor nem vil den så være at skifte ud?
Så pt tænker jeg mest på en skinne af træ i stedet - sat fast med epoxy men ikke beskyttet af epoxy. Skinnen vil blive slidt eller beskadiget, men så kan den høvles ned til epoxyen og en ny sættes på.
Det er i hvert fald ideen.
Hvad har jeg overset? :]

Krydsfinerskvalitet og videresalg:
Nu har jeg jo ingen erfaring med dette her, så enhver der evt. kunne tænkes at købe den færdige båd vil ikke have tillid til at jeg har gjort det ordentligt.
Alt hvad jeg er stødt på af andres erfaringer med videresalg tyder på at jeg maksimum kan forvente materialeprisen dækket.
Hvis man er erfaren og har et godt ry står det sikkert anderledes til.. men jeg tror ikke at det for mig kan betale sig at vælge materialer med videresalg for øje :]
Og så er der jo lige det at materialerne formodes at komme til at koste 15-20.000kr, i gennemsnit.
Det er ikke penge jeg pt har til rådighed.
Jeg går i gang med det her fordi jeg ikke længere kan lade være, ikke fordi jeg har råd til det - så jeg vil gerne spare alt der kan spares uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det gør det mere sandsynligt at jeg færdiggør projektet.
Så jo.. vild pengemangel :>

Epoxy-råd:
Det lyder godt
Lige nu er jeg mest optaget af slid og allergier.
Jeg har set billeder af folk der trækker deres både op på stranden, åbenbart for at hygge sig med en lille picnic; andre gange pga reparationer.
Hvor længe kan jeg regne med at epoxy/glasfiber (eller polyester/glasfiber) holder til den slags?
Noget andet er allergier, for epoxy er vist noget giftigt stads.
At arbejde med det 2-3 måneder på fuld tid.. det anbefales at bruge støvmaske og latexhandsker, men er dét nok?
(vel-ventileret have antages

Hmm. Og jeg skal undgå teak, kan jeg forstå. Det bliver heldigvis nemt med min økonomi tror jeg

At du bruger en østen kryds finer frem for en dyr marine playwood,er helt op til dig selv

Og du bygger jo ikke en katamaran for at sælge den, men for at have en hurtig båd der kan komme  ind mange af de steder hvor kølbådene ikke kan komme. Den er jo også et stabil i søgang du behøver ikke rydde af bordet når du sejler, tingene blive stående.

En rustfri stålskinne vil du ikke kune slide op i din tid, hvis du bruger en egetræs liste vil den blive flosset, hvilket nedsætter farten i vandet. Og især katamaraner skal være glatte som et spejl i bunden, for at opnå højfart.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Allergi og sikkerhed ved arbejdet:
Epoxy kan give en allergi - og det er specielt hærderen, som er en såkaldt "amin" - det er det kemiske navn for den type forbindelser. Her kan en smule dampe give problemer, HVIS man har fået allergien. Denne allergi kan igen forsvinde, hvis man ikke udsætter sig for stoffet mere. (Personlig oplevelse fra en nær ven)
Epoxyen i sig selv er heller ikke en sundheds-creme.
Hvis du skal arbejde med det i nogen få måneder, så er det et ret kort stykke tid.

Du skal allervigtigst undgå at få det på huden - og det gør du med en speciel type handsker til formålet. Måske lidt dyre?
Jeg bruger selv altid bare de tynde kirurg-handsker - og skifter dem ofte. Desuden alm gummi-arbejdshandsker, hvis det sjapper meget - og skifter dem ofte.
Når epoxyen er flydende er den skadelig.
Når epoxyen er afhærdet, så er den stort set ikke skadelig ( f. exs, pacemakere kan være lavet af epoxy, til at indopereres).
Hvis du på uhærdet epoxy og eller hærder på huden, så skal du vaske det grundigt af - med det samme.

Fornuftig ventilation ved arbejde med epoxy er godt. Det er specielt ved poilyester-arbejde at der SKAL være meget god ventilation, fordi der damper stoffet "styren" af - og det er lige så giftigt som såkaldt organiske oplysningsmidler - f. eks terpentin osv.
Så Epoxy er på det punkt lidt nemmere.

Hold en god arbejds-rutine, og lær at UNDGÅ at smatte alting ind i epoxy og hærder - det er vejen frem.

SLID: Jeg vil mene, at du gør tingene unødvendigt indviklede, hvis du vil bruge en stålskinne.

Forslag: Lav det "rigtige epoxy i bunden i ufarvet epoxy som alt det andet.
Så lægger du et "offer-lag" på - at slidlag som godt må blive slidt af i løbet af 1-3 år.
Bland epoxy med rød farve (eller en eller anden farvepasta til epoxy) + lidt hård "filler" - så ruller du et passende tykt lag på, af dit røde "slidlag".

Eventuelt bundmaler du som sædvanligt.

Når du kigger på båden hver gang du bader, så kan du kontrollere om dit "offer-lag" er slidt væk, og om det skal fornyes et eller andet sted.
Et sådant slidlag med en hård filler, holder til meget slid, hvis det er 2-3-4 mm tykt hvor det slides mest. Du kan jo altid rulle/spartle en reparation på, bare det er tørt, og nogenlunde lunt vejr.
Det vigtigste er at du kan kontrollere, om der bliver slidt hul i "den rigtige epoxy og glasvæv" i bunden. Det skal jo undgås. Men hvis det sker, skal det jo bare tørres og repareres, ligesom da du byggede båden. Det er ikke det store problem.

Det var bare lidt om det - pøj pøj - jeg forstår det med økonomien - så du skal jo bare starte og gøre det helt på din egen måde.
Gode råd er godt - og det bedste, det er at du ikke behøver at følge dem.   :-)

MVH A.


 


To ulykker kommer sjældent alene.
Hæh, helt rigtigt.. jeg ønsker netop at kunne gå på opdagelse langs kysten, strandbredder, fjorde, skærgårde, elve og åløb.
Stabiliteten er også rar, men det der med ting på bordet bliver vist ikke et issue, for det der med at 'gå om læ' findes ikke i designet.
Der er dog mulighed for at lave et 'hull tent', overdækning til et af skrogene, så man kan overnatte. Men der er kun lige plads til at ligge ned :]
Ud over muligheden for at sejle i lavvandede områder er det pladsforholdene jeg kan lide; at kunne bevære sig frem og tilbage.
Og at alting kan skilles og samles igen.
Sportskatamaraner kan egt. det samme, men de er designet til fart og sjov, ikke stabilitet og tursejlads.

Rustfri stålskinne.. hmm, ok. Kan den sættes fast udelukkende ved hjælp af epoxy? Jeg bryder mig ikke så meget om tanken om at skrue skruer ind i skroget.
Teknikken skulle være at bore et hul, fylde det med epoxy, og så skrue.. men jeg vil hellere undgå det.

Rustfrit stål kan ikke limes på skroget, den skal skrues fast. Men som du er inde på, så forbore man og fylder så en sekomastik op i hullet inden den rustfrie skrue monteres i hullet. Man lægger også et par striber sekomastik imellem skinden og skroget, hvor det overskyende fjernes. Det gør man fordi meget små muslinger ellers vil sætte sig imellem.

Du kan jo opsætte et almindeligt kuppel telt imellem skrogene, så vil der være rig mulighed for at overnatte, og med en primus eller trangia kan du lave varm mad kaffe o.s.v.

En støv maske er altså ikke nok hvis du vil arbejde med epoxy, der skal du have sådan en med åndedræts værn og husk beskyttelses briller det er noget rigtigt skidt at få en dråbe i øjet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Allergi:
Tak..! Jeg læste en blog om en fyr der endte med at købe et haz-mat suit og stadig fik allergiske reaktioner. Det var bekymrende læsning. Med det du skriver er jeg en anelse mindre bekymret :]

Skinne/slid:
Hmm, en ny ting I ikke er helt enige om :>
Og igen gode argumenter for begge ting.

Et farvet slidlag giver nu god mening.. jeg kunne godt tænke mig den ro det ville give at have en skinne underneden, men ja, det ville være indviklet for mig når jeg ikke har 'opskrift' på det :>
Og at farve slidlaget vil gøre at jeg kan kontrollere det, vide hvornår der skal repareres; og det er egt. det der er det vigtigste.

Gode råd:
Ja, i mine egne spekulationsrækker kan jeg tænke mig til hvadsomhelst.. det er en god ting at kunne, for så vidt, men det er vældigt beroligende at erfarne råd koblet på.
Og jeg kunne sådan set godt tænke mig gode materialer også.. lave alting rigtigt fint. Men jeg er uerfaren, har en tendens til perfektionisme (og dermed udsættelser), og.. laver jo nok et par ting eller tre forkert alligevel. Og så ville jeg ærgre mig over det.

Jeg hælder sådan set til løsningen med epoxy-slidlag af samme grund som jeg nu hælder til østenfiner som materiale - det er det der virker mest overskueligt og ladsiggørligt.. i hvert fald lige nu
@Håndværkeren:
Damn I svarer hurtigt, jeg kan ikke følge med efterhånden ^.^

Jeg tror ikke jeg tør skrue en skinne fast. Jeg har godt læst om andre der gør det, det er bare.. det virker svært at inspicere, samtidigt med at slag på skinnen ville kunne forplante sig ind i skroget via skruerne, og det er jeg ikke tryg ved.

Telt:
Ja, det er planen..
Jeg har endda en lavvo der muuuligvis kan være på dækket også.
For anker vil jeg have masser af komfort og luksus - regnbeskyttelse, varm mad, måske endda opvarmning og indendørs ståhøjde :>

Åndedrætsværn og beskyttelsesbriller:
Det er lidt det jeg begyndte at tænke måtte være nødvendigt.
Ang. åndedrætsværnet håber jeg det er til at finde noget det er til at trække vejret igennem - at forsegle alting med epoxy er vist det man bruger mest tid på?

Hej Fenrir

Epoxy er st spændende mar´teriale - man kan virkelig lave mange smarte ting med det, når man lærer det at kende.

Allergi: Jeg arbejdede i 1½ år med epoxy - vi var ialt 20 personer på denne arbejdsopgave - og een af disse personer fik allergi overfor hærderen i løbet af et par måneders arbejde. Hun fik problemer bare der blev hvirvlet lidt støv rundt - også selvom hun var et andet sted - så det var selvfølgeligt noget rigtigt skidt.

HVIS man er så uheldig at få allergi overfor hærderen, så kan man godt glemme alt om at arbejde med epoxy i et par år - eller mere. MEN de fleste får så ikke allergi.
Du behøver IKKE åndedrætsværn med epoxyarbejde - hvis du har almindelig god ventilation. (Du bør dobbelttjekke hos WEST.SYSTEM)

Specielt fordi du jo kommer til at arbejde med at blande SMÅ portioner  0,5 kg oftest - 1-2 kg ad gangen nogen gange + du lægger det på et areal på 1-2 kvadratmeter, eller spartler på små områder.
- og kun enkelte gange 5 kvadratmeter i een runde når hele skroget bliver dækket.
Altså er det kun i ret korte tidsrum, at du faktisk HAR epoxy flydende i nærheden. Det meste af tiden laver du alt muligt andet.
SLIBE-støv skal du naturligvis beskytte dig imod. SPECIELT slibestøv hvis epoxyen IKKE er fuldt hærdet (1 døgn) - Så HVIS du sliber i det med en maskine indenfor 5-10 timer, hvor det lige er blevet fast, så er støvet nok ekstra farligt.

Ellers så synes jeg at et sådant lille byggeprojekt er ganske udramatisk.
Hold god renlighed / handsker / skiftetøj mv - det er det vigtigste.
Brug helst så meget engangsværktøj som muligt, så du IKKE skal bruge acetone til rengøring - acetone mv ER usundt.

HVIS du skulle være een som får allergi, så må du jo bare droppe projektet - men det er jo ikke særligt sandsynligt.

Jeg får helt lyst til at være med.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Lige angående allergi vil jeg gerne være forsigtig.. nu fik jeg checket op på chancen for allergi, den ligger omkring 2 procent.
West's vejledning skrev vist noget om almindeligt støvfilter.. muligvis ifm. slibning, det ville give mening.
Og ellers er jeg glad for at have kigget rundt efter ting, for 4h-handsker er åbenbart bedre end latexhandsker. Sikkert også jævnt dyrere, suk :]
Men det der med bare at droppe projektet.. findes ikke! :>

Du skal nu være hjerteligt velkommen til at være med.. tror også jeg kunne give øl eller kaffe bare for tips undervejs. Der er helt sikkert et eller andet jeg misser :]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også