Valg af krydsfiner til bådskrog

Goddag til alle - jeg er nys ankommet, så jeg håber jeg får stillet dette spørgsmål ordentligt. Ellers må I sige til

Jeg vil gerne bygge en båd, men jeg ved ikke særligt meget om bådebyggeri. Min erfaring med træarbejde er hvad jeg gennem tiden har fundet på med kniv og håndøkse.

Jeg har tænkt mig at købe byggeplan fra James Wharram Design, en dobbelt-kano der hedder Tahiti Wayfarer.
Der skal bruges krydsfiner til skroget - 10 plader på 6mm, "WBP quality plywood or better, 5 laminations or more of equal thickness." 

Hvad vil det sige, med danske betegnelser?

Jeg gætter stærkt på 'marine' krydsfiner, men jeg ved at andre har bygget i andet. "Far eastern ply".. og som jeg jo har luret byggede Håndværkeren på dette site sin egen wharram i østenfiner.

Østenfiner er væsentligt billigere end marine ditto - omvendt er det vist marinekvalitet der anbefales, så det er nok det jeg ender med at købe, trods min i forvejen pressede økonomi :>

Men jeg vil gerne vide hvad jeg så får for pengene.. det hele indkapsles jo i epoxy og glasfiber.
Hvis der trænger vand ind pga. sprækker i glasfiberskallen, vil marinefineren så være længere om at rådne, så chancen for at opdage skaden øges?
Eller bevarer det styrken bedre på trods af vandet?
Har det generelt en anden styrke, eller styrke/vægt forhold?
Der er vel en særdeles god grund til anbefalingen :]

Udover dét.. så har andre haft oplevelser med mærkning der ikke viste sig at holde stik ift. kvalitet. Så de brugte en kogetest løbende:
5x5cm prøvestykke ned i trykkoger, og op på komfuret.
Værste stykker holdt 20min, bedste 4 timer.. træets cellulose ødelagdes, men limen holdt.
Umiddelbart lyder det som en fin test.
Men jeg vil gerne høre erfarne menneskers meninger om den

Hvis nogen derudover har anbefalinger til steder at købe, så hører jeg gerne om dem.
Min hovedprioritet er nok om sælger giver reelle oplysninger om varen eller ej.
Og om de ved hvad de snakker om, for det gør jeg ikke selv :>

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Fenrier.

Og velkommen her på LDS.

Og som jeg tidliere har bekrevet er en østen krys finer ganske udmærket til dit projekt, du skal dog lave skotterne i mindst 12 mm. krydsfiner. Fyrretræ til alle strigler remme og samling af kølen / stævnene.

En østen krydsfiner er kogefast !

Med hensyn til om der vil trænge vand ind i krydsfineren hvis glasfiberen revner. Jo det vil der da, men hvad værre er at glasfiberen vil slippe pladen mere og mere ind til du fjerner det beskadigede område, får tørret træet op og lægger et nyt lag glasiber på. Så lad være med at spare på måtte og polyester.

Der vil nok være dem der vil foreslå dig at bruge epoxy, men hold dig fra det det koster mindst tre gange så meget og du skal op i samme tykkelse på skroget så det kan tåle at få nogle knubs.

Bare lige til info så ér østen finer "5 lags WBP - Quality".... Som jo er det du efterspørger? (http://www.otbyggemarked.dk/Plader/oestenfiner_wbp_6mm_122x244cm.htm )

Marinefiner har flere lag hvilket giver styrke og fleksibilitet, det er bedre limet og det er lavet i træsorter der er egnet til marinebrug..... Men til dit projekt ville jeg da som Håndværkeren så ganske rigtigt siger bare bruge en østenfiner.


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tror Fenrir har glemt den bold har smed i luften.

Og så endda på min fødsels dag i dag Tsk. Tsk

Jamen Jamen stort tillykke herfra, jeg går ud fra du bliver 25 igen igen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Mange tak for svarene

Og at østenfiner er WBP.. Tak! Allerede dér er jeg godt nok godt hjulpet på vej herfra, for det havde jeg ingen anelse om.. og jeg gjorde ellers et forsøg på at nette mig frem til tingene :]

Beklager min lidt sene respons - jeg havde nu ikke glemt min bold, jeg syntes bare jeg burde finde ud af hvad disse hersens strigler og remme er for noget. Det lykkedes ikke.
Er det ikke en skrogdel a la tofter og kølsvin?
...Er det evt. dækket der er tale om, de tværgående stivere og de langsgående brædder?
Er fyrretræ billigere her? Eller er der andre grunde?

Ang. polyester så er båden designet til epoxy. De anbefaler endda specifikt West System mærket.. som åbenbart bonder særligt godt (dybt) med krydsfineren, læste jeg et sted.
Jeg ville ikke føle mig tryg ved at samle båden uden epoxy. Jeg ved ikke nok om det, og tænker at Østersøen ville være et ærgerligt sted at opdage konstruktionsfejl.. :]
Men..!
Er det evt. til beklædningen, du anbefaler polyester, Håndværkeren? For lige til overfladen kan det da sagtens være styrken ikke behøver være overvældende. Plus at det nok mere er glasfiberen der står for styrkedelen lige der.

@andersbr:
Tak for info og link

Og tillykke til fødselaren ^.^
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af andersbr på 05-02-2015 14:04
Jamen Jamen stort tillykke herfra, jeg går ud fra du bliver 25 igen igen ;-)

En gang imellem har man da lov til at være lidt tal blind, så det blev kun til 46

 

 

 

Nej det var mig der lige rodede rundt i strigler og remme, men kort fortalt er strigler eks. de langsgående lister du samler pladerne over på langs i skroget og remmene er de tværgående under dæk og ruftag. Og ja det er muligt at de anbefaler en epoxylim ved samlinge af pladerne, men i betragtning af prisen på epoxy i forhold til glasfiber, ville jeg holde mig til glasfiberen på skroget 3 lag 450 grams måtte på dæk og skrogsider og lige omkring kølen og bunden vil jeg op i 5 lag, så det kan holde til at du render på en sten. Ja det er beklædning af skrog og dæk / kahytter.

Så vidt mig bekendt er fyrre træ den billigste form for træ du kan købe i Danmark.

Jeg kender ikke styrke forholdet for epoxy men polyester med den rette mængde glasvævs måtte er 3 gange stærkere i træk og tryk styrken i forhold til stål. Det er i hvertfald hvad jeg lærte i sin tid. Under selve kølen skal du jo have en rustfri skinde så du kan slæbe båden op på stranden uden at beskadige glasfiberen.

Hej Fenrir

Jeg har hjulpet en ven med at bygge en af disse katamaraner. Desuden har jeg stor erfaring med både epoxy og polyester.

Derfor:

Du skal holde dig til din "byggevejledning" - jeg er helt sikker på at disse katamaraner er designet og dimensioneret meget fornuftigt med hensyn til Epoxyens styrke på X-finer.
For eksempel, så er skrogene belagt med en bestemt lagtykkelse af glasvæv med epoxy - hvis du vil have samme styrke med polyester, så bliver din båd en del tungere. Det har du ikke brug for.
Epoxy beskytter også meget bedre mod at fugt trænger ind i materialerne - epoxy er simpelthen mere "vandtæt" end polyester. Det er bedre "fugtspærre" end polyester.

Jeg synes at vores gode ven "Håndværker" tager fejl, når han anbefaler at bruge polyester. Han har mange gode råd og mange fornuftige meninger, men lige på dette punkt er jeg desværre nødt til at modsige ham! Også selvom han er en flinker fyr!

Din opskrift skriver "WBP quality plywood or better, 5 laminations or more of equal thickness." => Water and Boil Proof - eller bedre kvalitet. Det betyder vandfast og kogefast - men om det betyder marine-plywood ved jeg ikke. Det betyder ihvertfald kogefast.
De anbefaler også at der er 5 lag i X-finer pladen - eller mere.

Hvad angår X-finer kvalitet - hvis du ikke er i vild pengemangel, så køb det bedste - når du engang skal sælge din gode kataman, så vil det være en stor fordel, at du kan vise kvittering for prima byggematerialer.

DESUDEN:  Der ligger SÅ meget arbejde i at bygge en sådan båd, at det ikke kan betale sig at spare på materialerne - 10 plader i bedste kvalitet er ikke SÅ meget dyrere end det næstbedste.

mvh A.
PS:
Jeg giver gerne gode råd om hvordan du indretter dig med epoxy - specielt er det vigtigt, at laver dosering og blanding på en praktisk og præcis måde, så du ikke spilder for meget epoxy - for eksempel spilder man hvis portionerne er for store. Iøvrigt er der masser af videoer på U-Tube herom.

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Og så lige forresten - teaktræs-finer eller mahogny-finer har så meget olie i det træet, at det ikke dur til at klæbe på -- jeg kan ikke lige hvuske helt hvad det var for en af slagsen det var.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Det er teak der er olie holdig, men det er netop en af grunene til at bruge Østen finer der også er af mahonig en den billige type uden olie indhold. Polyester eller epoxy nærmest blive suget ind i pladen.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også