Ændre tagkonstruktion på garage med fladt tag.

Jeg er i gang med at ombygge og isolere vores dobbelt garage. Der er i midten af garagen 3 stolper der bærer midt på spærene. Diss stolper vil jeg gerne have fjernet, men har ikke umiddelbart kunne finde ud af hvor stort et stål-/limtræ-rem skal være for at holde konstruktionen. Lofthøjden er ikke for stor i forvejen, så en lav højde på remmen er at foretrække

Ydre mål på vægen er 6,30 x 7,30 m hvor spærene ligger på.

Spærene er 12,5 x 6,5 cm med en spærafstand på 82 cm.

Tagbelægningen er 16 mm krydsfiner med 2 lag tagpap.

Hvor stort et stort skal den 7,30 m lange stål-/limtræ-rem være?

Hvis det er en limtrærem, må man så skære spærene over og montere dem i bjælkesko ind på siden af limtræremmen? Og hvilken dimmension bjælkesko?


Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skulle det hjælpe at sætte et stykke limtræ op istedet for de stolper der bære tagkonstruktionen nu ?

I garagen er der på tværs spær.

På langs er der 3 stykker træ 10 x 10 cm hvor den ene ligger ned i midten og er understøttet af 5 steder. 1 på bagmuren, 3 stolper op i midten af garagen og 1 stolpe bygget ind i den foreste væg mellem garage portene. De 3 stolper op midt i garagen vil jeg gerne have fjernet og derfor skal jeg have en limtræ rem/spær i en større dimmension for at holde tagkonstruktionen

Er det noger du kan svare på eller er du bare nysgerrig? 


Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...

Nysgærrig  for jeg fik ikke forståelsen af at der var mure i enderne, det kunne jo godt være du havde opfundet en selvbærende konstruktion

Så havde jeg taget patent på det med det samme og tjent kassen :-) ]

Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...

Det blev du jo ikke meget klogere af BP gass, og jeg kan heller ikke regne dimension ud. Det stærkeste er en stålbjælke med H profil. Det vil sige lige stor højde og bredde. Så kan man lade bjælker gå ind i flanger fra hver side.
Det ser umiddelbart umulig ud at eftermontere, med fuld loftshøjde, men der er en løsning. Du skærer det stykke væk = bredden af H profil - få den lagt op - skub den sidevært så den ene side kan hvile i flanger - forlæng alle bjælker ind i profil i den anden side, ved at skrue/sømme et stykke spærtræ på siden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Blev du så klogere af min gode vens råd ?

Få fat i en Tømre han vil kunne fortælle dig hvad der vil være det rigtige, så behøver andre ikke gisne sig til tingene.

Hvis spændet skal være 7.30 så er løsninger med træ til et fladt tag ikke at foretrække - under alle omstændigheder har du ikke skrevet noget om beskaffenheden af de mure som trykket skal ligge af på - og hvad med størrelsen af fladen ift snetryk?

Du har brug for at tale med en ingeniør/statiker inden du gør alt for meget, han/hun vil også kunne lave en beregning for dig som holder vand i byretten overfor forsikringen....

Hvis du ikke skal ændre alt for meget kunne du måske nøjes med en enkelt stolpe i forløbet?

Dimensionering ved alm bjælkespær:
http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Beregner til limtræ:
http://www.annebergs-limtrae.dk/files/HTML/Beregner/index.html

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I den ene ende er der en enkelt sten mur med en sten støttesøjle på indersiden.
I den anden ende er der lige nu en 10x10 cm fyr stolpe, men jeg kan sætte hvad som helst under.

Jeg må hellere have besøg af en ingeniør til at kigge på det.

Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis