Opvaskemaskine med varmt vands tilslutning

Hej,

Går og overvejer at købe ny opvasker. Og i denne sammenhæng om man skal købe en med mulighed for tilslutning af varmtvand. Har svært ved at finde tal på hvad besparelsen vil kunne ligge på hos de enkelte modeller, men enkelte steder har jeg læst mig til en besparelse i forbrug på ca 30% - aner ikke om det holder stik.

Jeg bor i hus med naturgasfyr som leverer varmtvand. Og ingen solvarme, solceller, vindmølle el. Lign. På taget Jeg oplever tilgengæld at det varme vand kommer hurtigt frem til køkkenvasken, så det må vel være en plus i denne sammenhæng.

Har i erfaringer med det eller nogle inputs til det?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen erfaring, men et dumt spørgsmål:

Har sådan en fætter kun tilslutning for varmt vand, eller også for koldt? Spørger fordi der er nogle ting, som er meget lettere at skylle af i koldt vand end i varmt. Prøv f.eks. at skylle en kartoffelgryde i koldt vand i stedet for varmt. Den er meget lettere at gøre ren!

Tænker, at det optimale må være koldt vand til skylning, måske efterfulgt af en varmt skylning og så endelig vask.
Ikke noget dumt spg.! Jrg vil -uden at vide det - tro at der kobles både koldt og varmt vand til. For visse programmer er jo koldere vand end det fra varmtvands beholderen. Men det kan je__ns måske svare på?

Og je__ns hvor lang tid går der fra i tænder for det varme vand i hanen til det er fremme? For jeg tænker at det vel også har betydning for en evt besparelse?

Synes og det er et svært regne stykke om hvad der er billigst at varme vandet op med el i opvaskeren eller vha gasfyret.....
Mig bekendt kan de fleste opvasker tilsluttes det varme vand.

Vores vasker fint med varmt vand - billig fjernvarme.
Dog er der med en daglig opvask så lidt at spare at det hverken kan ses på højere fjernvarme-regning eller lavere el-regning.

Hvis vi leger med tanken om at 3000 liter vand opvarmes om året fra 10 - 60'
Det vil med el koste 3 x 50 x 1.1622 x 2 kr. = 349 kr.
Med fjernvarme 3 x 50 x 1.1622 x 0,5 kr. = 87 kr.


Vaskemaskiner til tøj, skal dog være lavet til det, da de kræver både kold og varm.
De er betydelig nemmere at finde i Tyskland, da det ikke er meget brugt i DK.
Den er kun tilsluttet til varmt vand, der er ikke mulighed for begge dele.

Den skulle stilles om i programmeringen, med det stod nøje beskrevet i brugsanvisningen, så det var der ingen problemer i.
Annonce
Mogens-hvordan kommer du frem til dét regnestykke/Formel?
For 1C opvarmning af 1m3 vand skal der bruges 1.1622 kwh.

Så er det blot an indsætte temperaturforhøjelsen i grader * antal m3 * pris pr. kwh = omkostning for opvarmning.


Nu håber jeg at det er rigtigt, det jeg prøver at bilde dig ind.

Der er da meget rigtigt i det "du prøver at bilde os ind" men et par væsentlige detaljer mangler. Opvasker skyller normalt  x antal gange med koldt vand, det forøger så den opvarmede mængde varmt vand ved kun varmtvandstilslutning. Så reelt er der kun behov for 2 x opvarmet vand ved hver vask, og 1 - 2 - 3 gange koldt vand.

Du har oftest ikke 60 grader varmt vand (af sparehensyn) så der skal alligevel tilsættes lidt el for at komme helt op på vasketemperatur.

Den sidste skylning foregår i nogle opvaskere med vand af endnu højere temperatur, for at service tørrer når det er varmet meget op. Medens andre luft tørrer service med varme på varmelegeme.

Så det er ikke så ligetil at regne den ud.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det bliver noget gætværk.

Det varme vand skal være meget billigt, før det er værd at overveje.
Tak for info..... Jeg har kigget noget rundt og kan godt se at alle dem jeg kunne finde (til privat brug i det mindste), har blot én vandtilslutning, som så enten kan bruges til koldt eller varmt. Men jeg synes klart ulempenmå være hvis man ønsker atkøre programmer med lavere temp af hensyn til glas..... Men tak for jeres ferdback ;-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis