Støj efter at have ramt en kantsten

Hej

På grund af sneglat vej ramte jeg en kantsten da jeg drejende skarpt til højre. Hjulet ramte klokkerent siden af dæk/fælgen og hastigheden var ret lav. Siden den tid har der været en del støj fra denne side. Det lyder som metal mod metal, men i stød pr. hjulomgang. Bilen kører lige og bremser lige.

Jeg har gjort følgende i forbindelse med fejlsøgningen:

1) Skiftet forhjul med baghjul.

2) Har afmonteret bremse/kaliber og løftet bilen og ladet den køre i 5. gear. for at konstatere at støjen fortsat var der.

Mine tanker er nu:

1) Kan det være hjullejet som er ødelagt ?

2) Kan det være kandanledet, som er blevet skævt ?

3 Kan fjederbenet/ophænget være trykket så aksel og kandanled kører for tæt sammen ?

Er der nogen, som har erfaring og kan vurdere, hvor fejlen ligger ?

På forhånd tak !

 

 

 


Selvbyggeren

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg har løftet bilen op. Taget begge forhjul af og venstre aksel. Nu er det helt tydeligt i 5 gear, at støjen kommer fra den venstre flange på motoren. Jeg formoder, at der sidder et leje bag flangen, og det må jo være det som er defekt.

Er der et leje, som kan skiftes udefra og er der direkte adgang efter at have afmonteret flangen ?

 

Jeg vil også lige tjekke om der er gearolie på gearkassen. Er der nogen der ved, hvordan jeg tjekker dette på en Seat Ibiza fra 2006 (benzin) ?

 

 

 

 

Hvis der har mangler olie på gearkassen, bør en lampe vel lyse. Jeg kan faktisk


Selvbyggeren

Du har pillet bremse skiven helt af og har fortsat lyden ?. Ellers er det måske skiven der støder på den plade der beskytter mod snavs og skidt. Men så lavpraktisk tror jeg ikke din fejl er ud fra den måde du griber fejlen an på.

Er der lige meget lyd om du kører lige ud eller drejer til højre eller venstre. Det lugter lidt af forhjulsleje så. De er lidt svære at skifte uden special værktøj. Har lige fået det gjort på konens. Den havde dog symptomer med dette her dreje til højre / venstre. Ingen slør at spore i lejet hvis du vrider i hjulet lodret / vandret.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Hjullejet kan det ikke være for jeg har jo afmonteret trækakslen, så der ikke er nogen kontakt til hjulet. Støjen kommer fra transmissionsflangen som drivkakslen monteres på (på motorsiden).

Selvbyggeren

Ja der sidder sådan et led med 3 kugler på. Men at de kan larme så højlydt uden aksel på er mig en gåde. Tror du skal lufte over for menigheden hvilken type motor det er kubik / motorkode. Der er mange der ved en hel masse om det. Alt. spørg på vagcars.dk der sidder en masse vw folk og keder sig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har prøvet lidt det samme i min golf og den er jo næsten identisk med Seat Ibiza. Jeg fik smadret en fælg som så blev skiftet men efter et par tusind km. holdt gearkassen op med at virke. Forklaring fra mekaniker var at slaget fra hjulet havde forplantet sig ind i diffentiale huset og slået en låsering løs sådan at indmaden kunne ligge og flytte sig så der til sidst ikke var forbindelse til gearkassen. Havde man opdaget fejlen samtidig med at jeg fik nyt forhjul kunne gearkassen have været reddet, Nå jeg fik monteret en ny brugt gearkasse så hvis jeg var dig ville jeg få det tjekket snarest, så sparer du måske den udgift. Pøj pøj med det
Annonce
Har også prøvet at søge på udenlandske forum og her er også nogen stykker der siger gearkasse, efter der er ramt kantsten og lign.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Havde det (næsten)samme... bortset fra.. det er en Jeep.. så er det kun stænkpladen, (på bremsekalipereren) der kommer for tæt på.. men så fik mekanikeren lige den scalp, på mig...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Tak for jeres råd.

Jeg har oprettet mig på VAGCARS, men det ser ud til at mit indlæg hurtigt drukner. Jeg er helt sikker på, at det er akslen/lejet, som går ind i gearkassen, som er problemet. Der ser også ud til at være noget jeg kan skifte selv, men jeg kan ikke finde reservedelene nogen steder. Det betyder nok at jeg skal til VW for at købe den/dem.

Jeg har fundet et link til nogle billeder, som viser hvordan man skiller tingene ad. Det kan jo være andre kan bruge dette til noget:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5599266-DIY-02J-Output-Flange-Seal-Replacement-(02M-similar)

Selvbyggeren

Prøv atp-autoteile.de, hvis du altså har god tid. De har om ikke andet komplette aksler. Bruge chrome til surf så kan du oversætte det meste hvis det var sådan at tysk ikke lige var favorit faget.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvordan går det med bilen. Er den i orden, hvad måtte der til ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis