"udnytte" gulvvarmerør eller opsætte varmepumpe?

Hej derude,

I min fuldmurede garage (70m2) er der nedlagt 2 kredse gulvvarmerør. Der er ikke lavet andet end at disse rør kommer op i hjørnet af min garage. Dette hjørne ligger op af mit soveværelse hvor jeg (naturligvis) har en radiator. Gulvet i soveværelset er med strøer og gulvspåndplader med tæppe)

Jeg vil gerne have så meget varme på i min garage vel ca 18-19 grader så det er behageligt at være derude uden at skulle have stort overtøj på. Garagen har direkte adgang til huset via branddør. I øvrigt er hovedhuset fra 1980.

Hvis jeg skal have tilkoblet mine gulvvarmerør i garagen skal jeg ind og have fat i kredsen i soveværelse (igennem mur/sokkel) eller over loftet fra mit bryggers med en kreds. Derudover skal der vel en shunt på + termostat (jeg har ikke så meget forstand på hvilke dele der behøves).

Alternativ har jeg tænkt på en Panasonic luft til luft HE9PKE som opvarmningskilde og så lade gulvvarme være. Pumpem kan jeg få incl. montage for ca. 15.000.

Der skal jo laves en del f.s.a gulvvarmen + der skal købes materialer. Gad vide hvad en sådan montering vil koste incl. nødvendige materialer sådan ca. Derudover er der også noget med økonomien i hvad det koster at opvarme.

Spørgsmålet er hvad der bedst kan betale sig økonomisk + hvilke overvejelser jeg kan (skal) gøre mig ang. selve varmekilden!?

Vil I være flinke at sætte lidt ord på Jeres tanker i mit projekt - tak 

Hilsen Torben

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jeg ville ubetinget gå efter gulvvarmen. Der skal ikke meget varme på i sådan et rum for at det er behageligt at være i.

Jeg kan ikke give noget bud på materialeprisen, men det vil være overkommeligt er jeg sikker på.

Varmepumpen koster også et årligt servicebesøg.

mvh


 varmetossen

Ja klart gå efter gulvarmen, en t kreds shunt kan du får for en 4K, + div rør og fittings så er det vel 6k i alt, og et sjovt GDS projekt og så har du 9k at købe fedt værktøj for

Mvh

Morten

Gulvvarme i en garage er en dårlig ide synes  jeg , det er ubetinget den dyreste opvarmnings måde , da en pæn del af varmen forsvinder ned i jorden , men det er højeste mode i disse år .

Varmepumpen er en rigtig god ide , det er billig varme her og nu , vælg en med 10 gr. C drift så er der altid noget varme på , og når du skal ud og nusse i garagen , så varmer pumpen hurtigt op til 20 gr. C ....


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvad opvarmningsform har du nu ? Fjernvarme Gas eller oliefyr ?

Er din primære opvarmning billig ville jeg helt klart vælge gulvvarmen.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 03-02-2015 11:02
Hvad opvarmningsform har du nu ? Fjernvarme Gas eller oliefyr ?

Er din primære opvarmning billig ville jeg helt klart vælge gulvvarmen.
 

I hovedhuset har jeg fjernvarme. Som jeg beskrev i mit oprindelige indlæg, så forestiller jeg mig en konstant (rimelig høj) varme i garagen måske omkring de 18 grader. det skal være sådan vi kan gå derud i eks. en trøje og arbejde, motionere, spille bordtennis m.v. uden at fryse.

Ideen med at tænde en varmepumpe lidt tid inden man går der ud er fint nok men måske det ikke er helt ideelt i forhold til at varmen er der med det samme 

Hilsen Torben

 

 

Annonce
Hvis din garage er rimelig godt isoleret taler det da for gulvvarmen.

Lidt off topic så har jeg faktisk lige været med til at lave et luft/vand anlæg til gulvvarme i et større garageanlæg/værksted.
I nabobygningen ligger der et større solcenter med en masse varm afkastluft pga. tvungen ventilation. Denne luft har vi tvunget forbi fordamperen så varmen derfra kan hjælpe til opvarmningen af garageanlægget.

Alt købt brugt/billigt og ren GDS arbejde, men nu står alt varmt og godt indendøre

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Svend Høst: har du belæg for det du skriver: "det er ubetinget den dyreste opvarmnings måde , da en pæn del af varmen forsvinder ned i jorden" ? Eller er vi ude i personlige gætterier?

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 03-02-2015 11:54
Svend Høst: har du belæg for det du skriver: "det er ubetinget den dyreste opvarmnings måde , da en pæn del af varmen forsvinder ned i jorden" ? Eller er vi ude i personlige gætterier?

I forhold til ovenstående spørgsmål kan jeg sige, at i min garage har jeg 300mm stryolit i gulvet, 125mm i hulmuren samt i gns. 150mm i loftet.

Hilsen Torben

 

 

Så valgte jeg helt klart gulvvarmen .....

 

 

Har du direkte eller inddiekte fjernvarme ?

Eller -Har du en varmeveksler i huset ? Hvis ja skal du vel ikke engang spørge ditvarmeforsyningsselsakb om lov til at lave instalationen

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja så ville jeg 100% også vælge gulvvarme, der er ingen tvivl.. Men lidt mere på loftet ville ikke skade Jeg opvarmer 160kvm hus med gulvvarme, og meget kan man kalde det , men dyrt er det ikke

Mvh

Morten

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis