12v / 220v

Hej,


Jeg ønsker at installere et mindre 220v køleskab i en varevogn.

Jeg har lavet et et 220 volt system med en 16amp/30mA sikring og et par stikkontakter til batteriopladere, og har monteret to 12v batterier og en 12v/220v inverter/omskifter.

Tanken er at have en afbryder/omskifter der lader mig vælge imellem at bruge 12v systemet når jeg ikke er tilsluttet 220v elnettet, eller 220v elnettet når dette er tilsluttet bilen.

Der kommer altså en fase fra elnettet og en fase fra inverteren og via "en omskifter" ledes fase efter valg til min strømskinne hvor køleskab m.m. er tilsluttet. Hvad kan jeg bruge som "omskifter", så jeg ikke risikerer at tilslutte begge samtidigt? Egentligt kunne en almindelig afbryder vel bruges med en fase på hver side, men er der et rent "cut" mellem de to når afbryderen anvendes? 

Forslag modtages gerne :-)

Det er ikke meningen 12v systemet bruges i længere perioder. Jeg forstår at et Fritidsbatteri ikke er meget for den voldsomme belastning når et køleskab sætter igang; kunne det være en ide at koble et almindeligt autobatteri sammen med fritidsbatteriet - det er jo bygget til f.eks. stor belastning fra en startermotor.

På forhånd tak!

Steen

 

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "fritidsbatteri" men et autobatteri kan altid klare det strømstød. Det er mere om din inverter kan give nok strøm kortvarig. Men der findes masser af køleskabe / kølebokse beregnet til lastbiler og varevogne. De kører efter et andet princip end den med kompressor. Så de tager ikke en stor startstrøm.

En 2 polet drejeomskifter 1 - 0 - 2 kan klare den omskiftning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har læst på andre Fora (båd) at der skal en stor inverter til for at starte et køleskab, da der som nævnt længere oppe i tråden, er et problem at et køleskab bruger en kortvarig høj strøm for at starte.

Mange tak for jeres svar. Jeg har en "pure sinus" 1000 watt inverter (2000 watt peak) og køleskabet er på 450 watt så det burde være OK. "fritids"batteriet er et "deep cycle" autocamper batteri.

Er det en drejeomskifter 1 - 0 - 2 som denne jeg skal have fat på; http://www.boendergaardvvs.dk/el/staerkstromsmateriel/dinskinne-materiel/afbryder-og-omskifter/schneider-electric/omskifter-icmb-10a-2p-1-0-2.html ?

Ja nogenlunde, men den skal være i hus. Og kan fås meget billigere. Jeg forsøger nu igen at finde den rigtige. Vender tilbage i morgen aften.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 01-02-2015 19:51

...men den skal være i hus...

 

Ellers har jeg plads i EL-tavlen til et dobbelt element. På forhånd tak.

 

 

Annonce
Har du el tavle i bilen, med DIN skinner. ??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja, der sidder en 16amp/30mA sikring til strøm fra nettet;

 

Ok det er en kombineret sikring og HPFI relæ. Jeg fik desværre ikke fundet det jeg ønskede i dag, der var lige så meget andet. Men jeg leder videre efter de nye oplysninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej du skal bruge et transferrelæ http://marinelec.dk/product.asp?product=927 det er den rigtige løsning havde selv en 12V/230V inverter på 1000W i bilen til at træike et 230V køleskab uden problemer og den var fra haral-nyborg

Tusind tak! Det prøver jeg :-)

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis