12v / 220v

Hej,


Jeg ønsker at installere et mindre 220v køleskab i en varevogn.

Jeg har lavet et et 220 volt system med en 16amp/30mA sikring og et par stikkontakter til batteriopladere, og har monteret to 12v batterier og en 12v/220v inverter/omskifter.

Tanken er at have en afbryder/omskifter der lader mig vælge imellem at bruge 12v systemet når jeg ikke er tilsluttet 220v elnettet, eller 220v elnettet når dette er tilsluttet bilen.

Der kommer altså en fase fra elnettet og en fase fra inverteren og via "en omskifter" ledes fase efter valg til min strømskinne hvor køleskab m.m. er tilsluttet. Hvad kan jeg bruge som "omskifter", så jeg ikke risikerer at tilslutte begge samtidigt? Egentligt kunne en almindelig afbryder vel bruges med en fase på hver side, men er der et rent "cut" mellem de to når afbryderen anvendes? 

Forslag modtages gerne :-)

Det er ikke meningen 12v systemet bruges i længere perioder. Jeg forstår at et Fritidsbatteri ikke er meget for den voldsomme belastning når et køleskab sætter igang; kunne det være en ide at koble et almindeligt autobatteri sammen med fritidsbatteriet - det er jo bygget til f.eks. stor belastning fra en startermotor.

På forhånd tak!

Steen

 

 

Hej, Jeg ønsker at installere et mindre 220v... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
prøv og google HAGER ER135 syntes jeg har set det noget billigere et sted var bare en hurtig google så du kan se hvad det var
Det ser ud til at være afløst af HAGER ERC418 som bl.a kan findes i Tyskland for ca 40 euro med moms og forsendelse: http://www.elektroland24.de/Elektroinstallation/Verteilungseinbau-Geraete/Hager-ERC418-Installationsrelais-4-polig-16A-2-OEffner-2-Schliesser-230V.html?

Så fik jeg min HAGER ERC418 og skal til at montere den - men der er ingen anvisninger at finde nogle steder - jeg ønsker at tilslutte 2 forskellige sæt fase/nul (inverter og elnet) og få et sæt fase/nul ud til mit køleskab

På forhånd tak,

Steen

Umiddelbart ser det ud til at et sæt fase / nul skal i 1 / 3 og det andet sæt fase / nul skal i 5 / 7 men hvad med udtag? 2 / 4 eller 6 / 8 eller begge dele?

Annonce
hej sten

1= N fra inverter
2 lus til 4 = N til køleskab
3 lus til A2 = N landstrøm

5 lus til A1= F landstrøm
6 lus til 8= fase til køleskab
7 = fase fra inverter

det var så noget af en forklaring men hvis du ikke forstår det så skriv lige igen

Det relæ giver forbindelse imellem 1 -> 2  og  7 -> 8 når der ikke er strøm på spolen.

og 3 ->4 og 5 -> 6 når der er strøm på spolen.

Så du sætter:

Inverter fase på 1 samt inverter nul på 7

husets  fase på 3 samt husets  nul på 5  nul og fase føres ligeledes til relæets spole. A1 og A2

Så kommer fasen til vognens strøm fra 2 og 4 (der lægges lus)

Og nullen til vognen kommer fra 6 og 8 (der lægges lus)

Den skifter så automatisk når du tilslutter husets strøm.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal ikke lade dig forvirre af at anderswitt og jeg skriver forskelligt. I virkeligheden skriver vi præcis det samme, men jeg har fasen først i rækken han har nullen først i rækken. Det er lige godt.

Han sendte den åbenbart medesn jeg sad og skrev.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand det var steen selv som skrev N på klemme 1 og det er ligemeget om N er på klemme 1 eller klemme 7 bare fasen er på den modsatte og at der ikke bliver skiftet polaritet når relæet skifter
ha ha - jo tak :-)

Så hvis jeg forstår det rigtigt går ;

landstrøm fase til A1 med lus til 5
landstrøm nul til A2 med lus til 3
inverter fase til 7
inverter nul til 1
der er lus mellem 2 og 4 der bliver nul til mit køleskab
der er lus mellem 6 og 8 der bliver fase til mit køleskab

så er der knappen på relæet O AUTO 1
0 = afbrudt
AUTO = ?
1 = ?
Der vil "altid" være strøm fra inverter - men når landstrøm tilsluttes skulle det gerne afløse inverter - er det AUTO? og hvad er så 1?

Tusind tak for hjælpen!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis