trappetrin 1sal

Hej

Jeg har et gammelt hus fra 1913 med en trappe fra det samme tidspunkt.

Trappen er lavet med små smalle trin og jeg har fået den ide at fjerne alle trin og så sætte nye trin på. Nu er der 2 x 7 trin og min tanke går på at lave det om så der er 2x 6 trin.

Nogle der har erfaringer ideer tanker og ligende omkring dette.

Rookie NO.1
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man skal udregne om en trappe er god at gå på, skal man kende højden og længden. Det lyder som om du har en trappe med repos. Trinhøjde kaldes stigning og trinbredden (fra forkant trin 1 til forkant trin 2) kaldes grund.

En trapperegel er at  1 stigning + 2 x grund  giver 60 - 64 cm.  så er det en behagelig trappe at gå på.

Har du f.eks en etage højde på 280 cm og 14 trin giver det en stigning pr trin på 20 cm og så en grund på 21,5 cm for at være en god trappe. Ved en ligeløbstrappe vil det så fylde 300 cm ud i rummet

Laver du det til 12 trin får du en stigning på 23 cm og vil kræve 20 cm grund for at være en god trappe. Ved ligløbstrrappe vil det så fylde 240 cm ud i rummet.

Forholdene er det samme ved trappe med repos. længden ud i rummet skal bare divideres med 2 + repos.

Koklusionen er at færre trin = større stigning = smallere trin for at have en god trappe.

Så jeg er sikker på at du ødelægger gang komforten på  din trappe ved det nummer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis