Nyt hus uden genvex

Hej

Vi er ved at bygge et nyt hus, og vi ønsker ikke have anden mekanisk ventilation end emhætte og på badeværelser. Jeg ved, der er mange, der siger at det er umuligt / tåbeligt at bygge et nyt hus uden genvex, men vi har valgt dette for at undgå larmen.

Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad minimums kravene er og gerne høre fra nogen der har et nyere hus med naturlig ventilation hvor det fungerer.

På forhånd tak

Kasper

Hej Vi er ved at bygge et nyt hus, og vi ønsker... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tjah jeg ser kun extra udgifter og extra arbejde ved at have sådan et genveks anlæg, rent resurse spild.

Det er klart en fordel for os... Vi har et nyt (nu 3 år gammelt) hus - isoleret efter BR10 (der er så blevet større krav nu) men vi har altid frisk luft herinde, lige meget hvor mange vi er samlet (det er ikke som før i tiden, hvor luften blev tung, og man var nød til at åbne, for udluftning - med træk til følge...(vil vi være ude - går vi jo bare ud!!)
Vi fik så lagt solceller op (bedre at bruge efterlønspengene på noget, vi selv får glæde af - fremfor i det store hul) og nu har vi en elregning, der ligger på omkring 1000,- pr. år for opvarming / genvex / el mv. - for 170kvm bolig / 30kvm værksted... det er jeg ok tilfreds med.. (filterskift koster så ca. 3-500,- pr år (som jeg husker det)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det største problem ved lavenergi huse der ikke har mekanisk regulering af indeklimaet, er at der bliver mange dage om sommeren, hvor huset simpelthen bliver for varm, såkaldte over temperatur dage hvor man max må have 3 dage på over 28 grader.

Man har kørt mange forsøg med 0 energi huse igennem årene, og hvis man skal have et ok indeklima om sommeren, skal man lufte ud 5 til 10 gange på en dag.

Jeg har været med til at projektere og opføre et BR 2020 hus på 330 m2 i Vejle, hvor Izodom 45 cm blokken er blevet brugt til væggene. Der er installeret 6 kw el solfangere, og 6kw Nilan varmepumpe, med ventilation og genvinding og komfortkøl til om sommeren.

Det samlede forbrug til både El og Varme blev kr. 800,- for hele 2014, hvor til sammenligning et 70´er hus på 140 m2 bruger ca. kr. 30.000,- årligt til el og varme'

Så der er mange filosofier omkring lavenergi, men hvis man også skal have komfort, må man bruge lidt strøm, og så kan man ligeså godt selv lave det hvis man kan.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Hej

Jeg skylder vist et svar her.. tak til NikolajBro for et konstruktivt svar.

Og nej jegf lever såmænd ikke I oldtiden jeg vælger bare nogle ting fra ud fra nøje overvejelser (livsglæde og ro over at spare nogle småpenge på). Til jer der ikke er generet af lyden godt for jer, der er jo også mange der siger de ikke hører trafikstøjen midt I byen, jeg er bare ikke en af dem

MVH
kaq: Hvis du lægger mærke til kopi over den med "lever i oldtiden" kan du se at den ikke var møntet på dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan bestemt også godt se fidusen med genvex, og overvejede det et par gange ifb. med min større ombygning. Men jeg arbejder i boligbranchen, og ser mange nyere huse, og jeg har nemlig også lagt mærke til at jeg flere steder har hørt de larmer. Ikke voldsomt meget, men ganske lidt, og det ville jeg blive skør over.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis