Nyt hus uden genvex

Hej

Vi er ved at bygge et nyt hus, og vi ønsker ikke have anden mekanisk ventilation end emhætte og på badeværelser. Jeg ved, der er mange, der siger at det er umuligt / tåbeligt at bygge et nyt hus uden genvex, men vi har valgt dette for at undgå larmen.

Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad minimums kravene er og gerne høre fra nogen der har et nyere hus med naturlig ventilation hvor det fungerer.

På forhånd tak

Kasper

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må da være forkert monteret, hvis du har været nogen steder, hvor du kan høre genvexen?? Vi har det, og den eneste larm der kommer fra det, er når den bipper fordi filtrene skal skiftes...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis genvej larmer i ens øre så er det forkert monteret eller man har overnaturlig superhørelse.... Er selv af den holdning at bygge nyt hus med de tætheds krav der er i dag ja så ber man om fugt/råd/svampe problemer på et tidspunkt..

Jeg har varmegenvinding i mit hus fra 2010... Det støjer ikke! og det tager en masse støv og jeg har ALDRIG fugt på vinduerne og et super indeklima hvor der ikke behøves at lufte ud. Jeg skal dog skifte filtre hvert kvartal... Når jeg piller filtrene ud kan jeg virkelig se hvor meget støv det opfanger

er det mon muligt at du har at du har været et sted hvor det har larmet... i så fald kunne det meget vel tænkes at de har sparet en lyddæmper væk og ja så suser det...
(6.3.1.2, stk. 2)
Enfamiliehuse er huse med én bolig, herunder sommerhuse, samt dobbelthuse, rækkehuse, gruppehuse, kædehuse og lignende, hvor boligerne
ikke er adskilt ved et vandret lejlighedsskel.

Enfamiliehuse ventileret med naturlig ventilation
Naturlig ventilation fungerer ved at luft tilføres via ventiler i ydervægge og fjernes via den naturlige opdrift gennem aftrækskanaler fra køkken og bad/ wc over tag.
Beboelsesrum
Tilførsel af udeluft: Oplukkeligt vindue, lem eller yderdør og en eller flere udeluftventiler med en samlet fri åbning på mindst 60 cm2 pr. 25 m2 gulvareal, Åbningsarealet til det fri kan evt. bestemmes ud fra en ventilationsteknisk beregning.
Køkkener
Tilførsel af luft: Åbning på mindst 100 cm2 mod adgangsrum og oplukkeligt vindue, lem eller yderdør.
Fjernelse af indeluft: Aftrækskanal med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.
Bade- og wc-rum
Tilførsel af luft: Åbning på mindst 100 cm2 mod adgangsrum.
Desuden - hvis rummet er mod ydervæg - oplukkeligt vindue, lem eller yderdør.
Fjernelse af indeluft: Aftrækskanal med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.
Særskilt wc-rum og bryggers
Tilførsel af luft: Åbning på mindst 100 cm2 mod adgangsrum.
Desuden - hvis rummet er mod ydervæg - oplukkeligt vindue, lem eller yderdør.
Fjernelse af indeluft: Aftrækskanal med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.
Kælderrum
Tilførsel af udeluft gennem en eller flere udeluftventiler. Fjernelse af indeluft fra mindst ét kælderrum med en aftrækskanal med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.

Når det så er sagt, har i ikke en rådgiver på til at hjælpe med sådanne spørgsmål?
Annonce

Hej Kaq.

Og velkommen her på LDS.

I vore dage skal man jo bo i en plastik pose for at tingene er som de der lovgivere mener det skal være.

Og som du kan læse så er genvex jo et must, du skal jo bruge så meget energi som over hovedet mulig, for at være med på trenden / poppen af toppen.

Men hvad stiller de så op hvis du havde valgt at bygge et hus i tømmer stokke, altså et ægte træhus ?

Vi bor i et gammelt hus fra 1876 og vi har monteret Dantherm varmegenindvinding og vi er generelt rigtig glade for at have det kørende. Det støjer ikke hvis det er lavet rigtigt og det giver et godt indeklima.

Undtagelsen er denne årstid hvor gud og hver mand på lovlig vis fyrer med fastbrændsel, kombineret med en periode hvor luften står nærmest helt stille. Føj for pokker hvor er det vammelt at få sit hus fyldt op med andres uforbrændte røggasser ;-((((

Vi har et par huse i vores kvarter hvor beboerne fyrer i kedler som står og ulmer i døgndrift og alt lugter simpelthen af rød i hele kvarteret og så duer varmegenindvinding bare slet ikke. Det er jo også noget skidt at slukke anlægget pludselig så man ikke har tjek på om der er noget der kan fryse i anlægget. Surt opstød fra mig ;-)

Hundefar

Skrevet af Håndværkeren på 05-02-2015 10:28
du skal jo bruge så meget energi som over hovedet mulig, for at være med på trenden / poppen af toppen.

Som vist nok nævnt en enkelt gang tidligere - du lever i oldtiden

Det er jo netop for at spare så meget energi som muligt at husene er så tætte og med metertyk isolering i dag.

At det så koster lidt til et Genvex-anlæg sparer sig såmænd ind igen ved at det ikke er nødvendigt at lukke varme ud hele tiden ved udluftning, som det ville være i et nyt supertæt hus.

Bor selv i et hus fra 1977 med 200mm på loftet,gammel utæt dampspærre,75-125mm i ydervæggene.

Jeg misunder min brors varmeregning i hans helt nye hus - som er super lavenergi - også med Genvex, som ikke støjer.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Måske man skulle flytte til Sverige eller Norge hvor der ikke er alle de unødvendige restriktioner og Big brodder love.

Billeder af filtre fra varmegenvinding... Øverst indsugning, nederst udsugning... Efter 3 måneder  

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis