Fastbrændsel og solvarme

Hej
Jeg fyre med træ og ville hører om der var en vvs'er her der kunne hjælpe med lidt på ang hvordan man kan lave det .
Det jeg har er .
Atmos kedel
1500 accumuleringstank med solspiral
Hus på 158 kvm2 fra 68

Hvor mange solvarme paneler skal der op ?
Er det bedre at have en anden tank til solvarme og så koble den ind frem for den i accumuleringstank ?

Spørg gerne for info


Håber det giver mening .

Tommy

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Tommy.

Og velkommen her på LDS.

Uden at være vvs-er kan du da godt få nogle gode svar !

Hvor stor dit anlæg skal være på taget, skulle du selv kunne beregne dig frem til ved at se på ydelse af de forskellige solvarme systemer. Det vil være mest efektivt i sommer perioden hvor vi har flest solskinds timer, men det er vel også der du ønsker at du kan få varmt brugs vand.

Der skulle ikke være grund til at have en extra varmtvands beholder, hvis den du har er rigtig godt isoleret.

Der er en del der tømmer solvarme anlægget i frost perioden.

Hej Jørgen
Det jeg lidt havde tænkt på var at sætte en solvarmebeholder op i mit fyrrum
Lade fremløb på der hvor der normalt kommer varmt vand ud og så returen på der hvor vandværksvand kommer ind .
Giver det mening for dig ?
Mvh Tommy

Ja det gør det da, men det er ikke den måde du får varmt vand døgnet rundt.

Min bror har da han for mere end 25 år siden lagde nyt tag på huset lagt sådan en 25 mm. slange lige under bølgerne på eternit taget der er mørkebrunt. Det vand opvarmes i løbet af dagen i solskind, det gør det så ikke på regnvejrs dage eller når det er overskyet. Og når han har brugt dagens ration er der ikke mere varmt vand det døgn.

Et solvarme anlæg varmer via en spiral vandet op i en godt isoleret varmtvands beholder, der også kaldes en buffer tank, når solen går ned stopper vandet der løber igennem spiralen og det kan nu holde sig varmt fordi tanken er godt isoleret. Et sovarme anlæg på taget en varm solrig sommer dag kan får vand temperaturen op på noget der ligner 50-60 grader, det bliver slangen under taget også. men ved et solvarme anlæg kommer der stadig lidt varme selvom det er overskyet, da det er de ultra violette / infarøde stråler fra solen der virker varmende, og de kan passere skylaget. Så ideen som du beskriver den duer ikke i det lange løb.

Hej Tommy.

Undskyld jeg måske spørger dumt, men hvad forventer du dit solvarmeanlæg skal kunne siden du har solvarmespiral i din akkutank ???

Min grund til spørgsmålet, er at det lyder til og være en noget utraditionel løsning hvis ...........  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif
Da jeg fik sat min akkutank op blev jeg rådet til at få en med solspiral i men så skal den jo varme 1500 liter op
Derfor jeg tænkte at det måske var en løsning på den anden måde ?
Mvh Tommy
Annonce
Hej Jørgen
Så dit råd er følgende ?
Mvh Tommy

Det er en dødfødt ide , du skal have solfangere på størrelse med en fodboldbane hvis du skal varme 1500l vand op med en varmespiral , som skal være utroligt stor , faktisk fylde hele beholderen................


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Tommy39 på 31-01-2015 21:58
Hej Leif
Da jeg fik sat min akkutank op blev jeg rådet til at få en med solspiral i men så skal den jo varme 1500 liter op
Derfor jeg tænkte at det måske var en løsning på den anden måde ?
Mvh Tommy

Ok Tommy. Problemet er med akkutanken at du skal have en del paneler op for solen bare skal kunne lave varmt vand om sommeren i din alm VVB. Normalt skifter man den normale VVB ud til en med en solvarmespiral og en alm. spiral i stedet.

Hvor mange paneler afhænger af deres ydelse samt husets varmtvandsbehov. Der må flere oplysninger til hvis ............

Ikke for at være lyseslukker, men du vil formodentelig aldrig ville kunne tjene investeringen af et solvarmeanlæg ind når du i forvejen fyrer med pind. Det forudsat du ikke kan flikke noget superbilligt selv. Måske det burde indgå i overvejelserne og superisolere din akkutank/rørforbindelse mellem akkutank og VVB i stedet og så fyre i kedlen efter behov i sommerperioden ??? 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Leif
Jeg fyre med pind hele året rundt . Om sommeren fyre jeg hver 3 dag .
Akkutanken har en jakke på og er en man køber til den .
Jeg fik sat ny varmtvandsbeholder op i 2008 så den er da ikke gammel .
Der er kun 2 voksne så jeg tænkte bare at hvis jeg kunne undgå at fyre i de 6 måneder af året så ville det betyde meget
Jeg ved godt at jeg kun spare ca 10 meter træ ved det om året .
Hej Svend
Det var netop derfor jeg ville købe en solvarmebeholder ved mit fyr og så lukke af ind til akkutank .
På den måde var det jo kun 300 liter i solbeholder og så de 160 varmtvandsbeholder jeg har i mit hus .
Jeg skal bare have fundet ud af hvordan jeg skal sætte det sammen så jeg også kan bruge det om vinteren når akkutanken er koblet på .
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis