Fastbrændsel og solvarme

Hej
Jeg fyre med træ og ville hører om der var en vvs'er her der kunne hjælpe med lidt på ang hvordan man kan lave det .
Det jeg har er .
Atmos kedel
1500 accumuleringstank med solspiral
Hus på 158 kvm2 fra 68

Hvor mange solvarme paneler skal der op ?
Er det bedre at have en anden tank til solvarme og så koble den ind frem for den i accumuleringstank ?

Spørg gerne for info


Håber det giver mening .

Tommy

Hej Jeg fyre med træ og ville hører om der var... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det skulle vel også kunne lade sig gøre, med hvor du bruger den indbyggede varme spiral til solvarme om sommeren og går tilbage til fyret om vinteren. Men en væsentlig ting er altså at du får isoleret din tank så meget som muligt, derved spare du måske så meget at opvarmningen kan skæres ned til to trediedele af hvad du bruger nu, måske mere !

Skrevet af Tommy39 på 01-02-2015 19:36
Leif
Jeg bruger vel ca 25 rm om året
Jeg har gulvvarme og jeg har 4 radiatore
Når jeg skriver 10 rm træ så er det jo over en 6-7 måneder
Jeg har en atmos DS 25 og jeg bruger et kammerfuld om sommeren til at varme de 1500 liter vand op .
Der er 100mm isolering på min akkutank nu . Skal der 300 mm mere på kan den sku ikke være hvor den står .

Ok Tommy. Dit regnestykke holder så nok heller ikke da du også har de andre ting koblet på.

Jeg har en gammel 1500 liters olietank der har 50 cm rockuld på alle sider. Når huset ikke tager noget varme fyres tanken op til 90 grader hver 6-8 dag (højsommer) alt efter forbruget af varmt vand. Personligt foretrækker jeg også have tilskudsvarme i huset hele året rundt så der ikke bliver koldt og klamt, når det ikke lige behager solen og skinne på en i et par dage. 

Så må du flytte tanken. Du kan ikke både have tørt mel i munden og blæse samtidigt uden det giver overskyet vejr. 

Skal jeg oversætte mit forbrug af flis i stoker og brænde i kedlen bruger jeg gennemsnitlig også omkring 25 RM årligt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Leif
Det er jo så ca det samme som mig og ja min gulvvarme kan også nok tænde om sommeren på mit badeværelse da jeg ikke skruer det ned .
Hvis jeg mærker på den kappe der er rundt om min tank så er den ikke varm
Det er skum der er i den kappe .
Tommy
Skrevet af Tommy39 på 01-02-2015 20:57
Leif
Det er jo så ca det samme som mig og ja min gulvvarme kan også nok tænde om sommeren på mit badeværelse da jeg ikke skruer det ned .
Hvis jeg mærker på den kappe der er rundt om min tank så er den ikke varm
Det er skum der er i den kappe .
Tommy

Glem alt om og have tændt for gulvvarme når du vil bruge solvarmepaneler. En tommelfingerregel siger du skal have ca 2-4 gange gulvets areal i solpaneler, hvis du vil have en rimelig konstant temperatur i bare de 3 varmeste sommermåneder !!! Dertil kommer så arealet til varmt vand.

Det er muligt på siden, hvad så med varmetavet på toppen ???  

Formoder du også har en rimelig varme i garagen hvis den er isoleret.  

Ligegyldigt hvad du vælger til akkutanken skal varmetabet på anlæget minimeres til næsten ingenting. Vælger du bare et anlæg med en VVB med solspiral og en styring + alt det andet løse skal du alligevel fyre til huset for og opretholde comforten. 

Det er bare mine overvejelser jeg gjorde mig da jeg overvejede om der skulle paneler på taget. Erfaringerne om/fra selve solvarmen, har jeg fra folk der er blevet lokket til en investering, de senere næsten alle har fortrudt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Leif
Jamen så blev jeg da det klogere om ikke andet .
Skrevet af Tommy39 på 01-02-2015 22:41
Leif
Jamen så blev jeg da det klogere om ikke andet .

Du skal naturligvis undersøge hvordan og hvorledes. Jeg ved også der er mange der er af den modsatte opfattelse. Bare husk og bede om dokumentation for besparelserne inden du investere.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Solvarme er som så effektivt nok Leif. Men som med alt, er spørgsmålet hvad man forventer
Skrevet af LL1 på 01-02-2015 23:51
Solvarme er som så effektivt nok Leif. Men som med alt, er spørgsmålet hvad man forventer

Det betvivler jeg som sådan heller ikke. Men det er en uhyre dårlig forretning når man i forvejen fyre med pind (= billig varme). Selv om man fyrer med olie vil det for mig at se være svært og få økonomi i foretagenet.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis