Spartle mellem linoleumsfliser, hvilken spartelmasse?

Jeg skal have lagt nyt gulvtæppe i entréen - husets mest benyttede rum.

Nedenunder det gamle tæppe, ligger nogle linoleumsfliser i ternet mønster, og der er ca 3 mm brede mellemrum, og 1 mm dybe. Under dem, sikkert en papplade, og dernæst fyrretræsbrædder, som man kan se fra kælderen.

Jeg skal have spartlet mellem disse plader, for ellers kan man se aftegningen er linoleumsfliserne. Hvilken spartelmasse bruger man til det? Der kunne nok bruges pollyfylla, men det er mere sprødt og arbejder ikke godt sammen med træ. Silikone er noget værre stads at få mast ned i fugen, og ikke rigtigt til at spartle flat bagefter.

Så hvad bruger man der kan arbejde med træ, og er til at spartle? Plastisk træ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med om du bare lagde masonit plader oven på din linolium og så tæppet.

Kan du ik lige smide et billede op?

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Linoleumsfliser måler ca 245 mm på hver led. Kan de være skrumpet? Det er lidt underligt at de skulle være lagt med mellemrum, som er ca 3mm. 

Ellers god idé med masonitplade, men hvis ikke gulvet er helt lige, så kan det vel komme til at vippe, og det er ikke helt nemt at skære til. Der er mange skæve hjørner.

Du kunne jo fylde revnerne ud med gummi masse af den slags man bruger til bådes teaktræs dæk, den fås også på sådan en tube lige som silikone og har en tynd spids. Når det er tørt efter et døgn, kan du skære det over skyende gummi masse væk med en skarp kniv eller et stemme jern. Secomastik har en sådan fuge du skal bruge, fordelen er at den vedbliver med at være elastisk men aligevel så hård at man kan træde på den uden at den giver sig. Det er vigtigt at du først renser revnerne op.

Hvad med at rive det gamle linoleum af og skrue nogle tynde gulvspån el. lign fast. Så har du en fin overflade til tæppe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det var jo for at gøre det nemt, at spørgeren bare ville spartle gulvet. Noget andet er at jeg tror ikke at de små revner vil kunne ses på et gulvtæppe med en gummibagside.

Jeg søgte efter Secomastic, men det har skiftet navn til Nitoseal OM135. Det er bare ikke ret mange steder det forhandles, så jeg prøvede at kigge efter noget der lissom Nitoseal var oliebaseret, men fandt det ikke. Så jeg enten med at gennemgå alle de fugemasser jeg kunne få, og den hed så bare Gulvfuge 553 fra Danalim.

Jeg var nervøse ved at lægge for meget plade på, for så ville jeg få problemer med dørene, men den kunne jeg selvfølge så bare høvle noget af. Men en god idé, jeg nok vil bruge en anden gang.

Igennem det gamle gulvtæppe, kunne man se nogle revner, og der var også nogle hjørner af linoleum der var brækket af, så det gave en lidt større fordybning. Revner der var 1mm brede gjorde ikke noget ved, for de kan ganske rigtigt ikke ses igennem gulvtæppet.

Gulvmanden kommer i morgen, og det er næsten klæbefri nu, så vil det vise sig om jeg har gjort "underarbejdet" godt nok.

Tak for hjælpen.
Hej.. Lidt for sent igen.. Men gamle vinyl-gulve kan indeholde asbest i selve vinylen men også som asbestpap på bagsiden, eller som asbest bitumenklæber. Mange gode råd, men mangel på råd om skadelige og kræftfremkaldende stoffer.
Se her:
http://www.bar-ba.dk/media/2223876/Gulvbelaegninger.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også