To lamper over samme ledning.

 

Halløj folkens!

I weekenden skal der sættes lamper op i stuen. Der skal 1 lampe op over spisebordet og 2 lamper op over sofaen. De 2 sofa lamper skal forbindes med en enkelt ledning til udtaget.
Jeg er ikke 100% sikker på om det er den korrekte måde at forbinde dem, så inden at jeg sprænger huset i luften vil jeg lige høre mig her.

Heldigvis har mine utrolige evner i Paint resulteret i dette pragt eksemplar af en tegning.
De to blå klodser skal symbolisere klemrækker, med mindre der er noget bedre at bruge?

Ser det rigtigt ud?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja bortset fra god elektriker skik så er den blå N (nul) samt brun er fasen... Altså M1 og M2
P.s. Er der 2 afbrydere til udtaget for ellers vil den ene lampe enten ikke lyse eller lyse konstant afhængig af installationen
Over de 2 sofa bord lamper tegner du klemrække. De skal samles i den ledningsskjuler (baldakin) Der følger med lamper. Tag gerne et billede af lamper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har samme type problem.
Jeg bruger et lampeudtag til en loftslampe, og jeg ville gerne bruge samme lampeudtag til at slutte strøm til en højttaler.
Højttaleren skal have konstant strøm, selvom lampen bliver slukket. Lampedtaget har en kontakt.
Lampeudtagets M1 har strøm, men M2 har ikke strøm i følge min polsøger.
Er det en fejl, at der ikke er strøm på M2?

m v h news
Nej det er ikke en fejl.
Mange lampeudtag har ikke en fase, men kun mellemledning (tændledning) og nul.
Det kommer jo helt an på hvordan din installation er sat sammen.
Og så glem om der står det ene eller andet på klemmen (strømmen er ligeglad hvad der står på klemmen) men brug din polsøger eller endnu bedre et måleinstrument, så du kan konstatere hvad der er mellemledning, nul og fase (måske også jordledning)...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fasen som du også skal bruge er ofte samlet oppe i loftsdåsen uden at være ført ned i en klemme. Den kan naturligvis monteres, men jeg er nu ikke sikker på at det er helt lovlig. Der skal være en adskilles mulighed foran eller på enhver brugsgenstand. Og er det på brugsgenstanden skal afbryder opfylde nogle bestemte krav. ( bl.a. 3 mm bryde afstand) Emhætter er ofte tilsluttet på den måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis