Hvordan laver jeg lettest hul i et stykke træ?

Ja undskyld, men det her driller mig. Jeg er ved at lave håndtag til nogen grønsagsbakker, og der skal være hul til at holde i. Stiksaven er meget nærliggende, men var ret svær at arbejde med i et så lille stykke træ, dekupørsaven tog en krig og nu kigger jeg over på overfræseren...Nogen rigtig gode ideer?

 


Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville da helt sikkert bruge fræseren.

Hvis du laver en skabelon med et hul der er lige en anelse større end dit færdige hul (det afhænger af afstanden fra din kopiring til jernet), er det ingen sag at fræse det, når du sætter en kopiring i fræserens sål. 

Læs her

Eller du kan købe en skabelonfræser med kugleleje (eller denne)  for så skal din skabelon bare være samme størrelse som dit endelige resultat.

Så skærer du groft ud med stiksaven, og så lige fræser det sidste med skabelonen på.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Måske kunne du bore et passende hul med en kopsav i hver ende, så er der ikke så meget at save. Du kunne så runde kanter med en overfræser. Det ville nok gi et mere proff. look.

Men kan du ikke save korrekt ville det nok være enfordel at bruge en skabelon til overfræseren.

Ok husk at den skal være symmetrisk over midten, ellers ser det farligt ud.

Du kunne lave hele håndtaget på samme måde, så det også er ens i begge ender.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil prøve m overfræseren i morgen. Jeg har jernene. Og ideerne havde jeg næsten også, tænkte slet ikke på kopijern :-).
Mange tak for godt input.
Den er for øvrigt symmetrisk over midten, og den er også lige høj i begge ender :-). Overkant skal ikke fræses, det ser for "stift" ud i forhold til selve bakken der er skåret i hånden.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis