ledning til Lille Sunflux 4,5W 230V LED spot

kan jeg bruge 0,75 til Lille Sunflux 4,5W 230V LED spot

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den vil bruge omtrent 0,02 A og jeg husker ikke lige præcis strømværdi for 0,75 men det ligger nok på omkring 8 - 10 A. Det vil sige teoretisk kan ledning klare ca. 400 stk .

Så rent strømmæssig kan en 0,75 mm2 meget nemt klare det. Så hvis den monteres på samme måde som en pendel el.lign. er det helt ok. Altså fra en stikk. lampeudtag eller lignende tilslutningssted.
Er det derimod fast installation, skal man altid bruge mindst 1,5mm2 på grund af generel holdbarhed, og generel chancer for at der kommer anden belastning på kabel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for det fine svar . jeg beuger 1,5mm2
Hvor har du det med det varmefaste fra mfrost ?
Jeg kan ikke se nogen mening med det varmefaste. Den har en tilslutningsboks, så kabel skal ikke monteres direkte i GU10 fatning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fordi at et spot med en gu10 sokkel sagtens kan monteres med et halogenlyskilde og den da blive pokkers varm, jeg tror at ikke at man kan få en el-installatør til at godkende et indbygningsspot uden at det er monteret med et varmebestandig kabel, men fair nok nu ved jeg jo heller ikke om det er et indbygningsspot.... Det antog jeg bare :-)
Annonce

Jeg tog en lille Google tur.
Det er en indbygningsspot, men der er tilslutningsdåse i forbindelse med selve spot. Jeg er sikker på at tilslutningsdåse ikke bliver varm. Så den eneste varmefaste ledning der kan blive tale om er den fra lampen til tilslutningsdåse. Den er så monteret fra fabrikken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke selve dåsen der bliver varm, men hvis spottet bliver udstyret med en halogen pære, kan der blive særdeles varm omkring det, og med mindre at spottet et f-hat godkendt er jeg faktisk 100 % sikker på at kravet er at så skal der monteres en dåse over spottet f-hat godkendt betyder at spottet er godkendt til indbygningen direkte. I isolering. Men korrekt mig gerne hvis dette er forkert.
P.s. Og sås meget koster varmebestandig kabel, eller downloght kabel som det også hedder, jo heller ikke..... Koster vel 10-12 kr. Meteren

F-hat mærkningen har ikke eksisteret i flere år nu:
http://www.el-grossisten.com/default.aspx?CMSID=58

Mht. kablet så er det meget enkelt. Følg fabrikantens anvisning. Det er ham, som har testet hvor varmt, der bliver omkring spottet, og derfor ved hvilken type kabel, der skal anvendes. Kort sagt: Læs monteringsvejledningen!

Spotttet, som jeg går ud fra er dette: 

http://www.ledlys.dk/s/led-spots-og-transformere-32/230v-led-spots-61/lille-sunflux-45w-230v-led-spot-468

ligner et Daxtor Easy2Setup. Jf. monteringsvejledningen:

http://www.daxtor.dk/images/pdf/monteringsvejledninger/Mont.%20vejl.%20Easy2setup.pdf

skal der bruges min. 70 graders kabel.

 

Jeg er enig i at der ikke er så stor prisforskel at man behøver at tænke på det. Og Johansendk bør vælge varmebestandig kabel.

men når det er sagt  -  rent principielt er jeg ikke overbevist. Det er klart at man skal følge fabrikants anvisninger. Jeg ser ikke nogen anvisninger til denne lampe omkring varme! At Jenshøj så henviser til en anden lampe (næsten magen til, bortset fra lyskilde) kan jeg ikke se har nogen som helst relevans. Ja,  man kan sætte en anden lyskilde i, men er det ikke også at omgå fabrikantens anvisninger. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan denne lampe er mærket.

Står der max 5w er sagen jo klar, ingen krav om varmebestandighed.

Står der max 20 w, eller står der i monteringsanvisning noget om varmebestandighed, så er sagen en anden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis