Installationskabel fra Harald Nyborg

Hejsa,

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe. Ringede til Harald Nyborg, men de aner åbenbart intet om det de selv sælger....

Jeg er på udkig efter 5-leder installationskabel af den "lette" type. Altså ligesom NKT PVIKXJ, hvor udvendig diameter er ca. 10mm.

Men det koster ret dyrt (1700 for 100 meter). Er der nogen som kan svare på om Harald Nyborgs:

http://www.harald-nyborg.dk/p8123/i...50m-m-j-ha

Er tilsvarende? Altså af den tyndere slags som må indmures?

 

På forhånd tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må altså ikke forvente at expedienterne hos Onkel Harald ved ret meget om den vare de sælger, og et fem ledet kabel på kun 10 mm. så må isoleringen være meget tynd når det er 1,5 kvadrat. Det ville jeg ikke turde indmurer.

Skrevet af Håndværkeren på 29-01-2015 20:03

Du må altså ikke forvente at expedienterne hos Onkel Harald ved ret meget om den vare de sælger, og et fem ledet kabel på kun 10 mm. så må isoleringen være meget tynd når det er 1,5 kvadrat. Det ville jeg ikke turde indmurer

det må du heller ikke,  men det må elektrikeren!!!!!!

 

 

 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det ved jeg godt Rolias, men når nu spørgeren stiller sit spørgsmål op på den måde, svare jeg på den måde. Havde jeg skrevet at han ikke selv måtte indstalere kabler / indmure dem, var der med 99 % sikkerhed en eller anden der ville fortælle mig at jeg vrøvler.

Og det vi ikke når i dag, sætter vi andre til i morgen.

Der må være sket en fejl da jeg lavede opslaget. Der er lavet 2, hvoraf der er brugbare svar i den anden.

 


Du må altså ikke forvente at expedienterne hos Onkel Harald ved ret meget om den vare de sælger, og et fem ledet kabel på kun 10 mm. så må isoleringen være meget tynd når det er 1,5 kvadrat. Det ville jeg ikke turde indmurer.


Ved ikke om isoleringen er meget tynd. Jeg ved bare at der findes let/light installationskabel som må indmures og har en diameter på 8-10mm. De fleste elektrikere bruger det nu om dage vil jeg tro.

Og ja, jeg er udmærket godt klar over at man ikke selv må indmure kabler.

Ja, det er måske dumt af mig at antage at en butik har lidt kendskab til de varer de sælger....

Ekspedienter i Bilka, Føtex mv. ved da naturligvis noget om de varer de sælger. Eller de kan som minimum finde ud af det...

 

Hejsa.

Nu er jeg selv elektriker og jeg hader kabel fra Harald Nyborg, det kan selvfølgelig sagtens bruges, men det væsentligt tykkere end NKT's 5g1,5 NOIKLX og mere besværligt at "afisolerer" - det skal jo være nemt hvis man skal gide at rode med det i sin fritid ;D

Det kaldes light kabel og det måler blot 9,4 og mm og er lavet til at murer ind i væggene. Mit gæt ville være at Onkel Haralds kabel diameter ligger på 15-16 mm.

Jeg finder samme priser som dig på det noiklx. Husk at smide flexrør ind i væggen, det er så meget nemmere at udskifte kablet, når du engang får skruet et søm ind igennem kablet eller finder på at ændre på installationen. 
 

Hejsa.

Nu er jeg selv elektriker og jeg hader kabel fra Harald Nyborg, det kan selvfølgelig sagtens bruges, men det væsentligt tykkere end NKT's 5g1,5 NOIKLX og mere besværligt at "afisolerer" - det skal jo være nemt hvis man skal gide at rode med det i sin fritid ;D

Det kaldes light kabel og det måler blot 9,4 og mm og er lavet til at murer ind i væggene. Mit gæt ville være at Onkel Haralds kabel diameter ligger på 15-16 mm.

Jeg finder samme priser som dig på det noiklx. Husk at smide flexrør ind i væggen, det er så meget nemmere at udskifte kablet, når du engang får skruet et søm ind igennem kablet eller finder på at ændre på installationen.


Tak for svaret. Jeg må vel til lommerne så

Og tak for tippet. Mht. flexrør, så hørte jeg fra en anden elektriker at jeg ikke skulle bruge for meget tid på det med flexrør. Han sagde at hvis der først kommer for mange "knæk" på rørene, så er det meget svært at trække kabler igennem. Derudover var hans argument at installationer holder +50 år, så til den tid ville det alligevel ikke være mit problem.

Derudover er kablerne rillet steder, så det ikke er muligt at komme til at hamre søm i, medmindre det er bevidst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis