Installationskabel fra Harald Nyborg

Hejsa,

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe. Ringede til Harald Nyborg, men de aner åbenbart intet om det de selv sælger....

Jeg er på udkig efter 5-leder installationskabel af den "lette" type. Altså ligesom NKT PVIKXJ, hvor udvendig diameter er ca. 10mm.

Men det koster ret dyrt (1700 for 100 meter). Er der nogen som kan svare på om Harald Nyborgs:

http://www.harald-nyborg.dk/p8123/i...50m-m-j-ha

Er tilsvarende? Altså af den tyndere slags som må indmures?

 

På forhånd tak.

Hejsa, Håber der er nogen herinde der kan... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 29-01-2015 21:54
Jeg har brugt 5x1.5m2 halonfri kabel fra Harald Nyborg, mener bestemt det måler lige knap 9mm i diameter.

Det er korrekt - det har jeg også brugt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svarene alle sammen. Jeg kigger på det. Har også fået svar i en anden tråd. Ved ikke hvad der er gået galt, men der er oprettet flere tråde på én gang.


http://www.harald-nyborg.dk/p8123/install-kabel-5x1-5-50m-m-j-ha

så svaret til trådstarter er ja


Jeg har fået et svar i en anden tråd, at det ikke vil være ligeså tyndt. Jeg ville købe det på nettet, men er usikker på om det har den rette tykkelse. Så jeg må tage ud at måle det.

Jeg har en 3G1,5 light fra Onkel H.

Det køber jeg ALDRIG igen... det er mildest talt umuligt at afisolere

Yderkappen er nærmest vokset sammen med den indre kappe, hvilket betyder at man ikke kan "knække" kablet, og trække yderkappen af... nææ den skal skæres op på langs

Jeg havde trukket en stump fra en stikkontakt igennem en gipsvæg til en forfra dåse på den anden side af væggen, uden at afisolere kablet, før jeg fastgjorde det i forfra dåsen. Så da jeg så skulle montere, kunne jeg ligge på gulvet og rode med en kniv, for at afisolere kablet helt inde i bunden af dåsen...

Så kan det godt være at NKT er dyrt, men det er skisme noget nemmere at arbejde med, så det bliver det næste jeg køber.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 30-01-2015 11:26

Jeg har en 3G1,5 light fra Onkel H.

Det køber jeg ALDRIG igen... det er mildest talt umuligt at afisolere

Yderkappen er nærmest vokset sammen med den indre kappe, hvilket betyder at man ikke kan "knække" kablet, og trække yderkappen af... nææ den skal skæres op på langs

Jeg havde trukket en stump fra en stikkontakt igennem en gipsvæg til en forfra dåse på den anden side af væggen, uden at afisolere kablet, før jeg fastgjorde det i forfra dåsen. Så da jeg så skulle montere, kunne jeg ligge på gulvet og rode med en kniv, for at afisolere kablet helt inde i bunden af dåsen...

Så kan det godt være at NKT er dyrt, men det er skisme noget nemmere at arbejde med, så det bliver det næste jeg køber.  

Henrik, du er det jeg plejer at kalde  "miljøskadet", af den grund af, at du er strømfordeler og derfor kender andet. Men skal du ikke afisolere mange ender om dagen, betyder prisen mere end besværet med afisoleringen.

 

 

 


fase
Annonce
Jeg fik en stump af den lokale elinstallatør, det var meget værre end det fra HN, jeg ved ikke hvilket fabrikat det var elektrikeren brugte.
En god kabelkniv, så er HN halonkabel nu nemt af "afbarke", men nu er jeg jo heller ikke elektriker.
Skrevet af Xzebetz på 30-01-2015 09:47

Jeg har fået et svar i en anden tråd, at det ikke vil være ligeså tyndt. Jeg ville købe det på nettet, men er usikker på om det har den rette tykkelse. Så jeg må tage ud at måle det.

Det er ca. 9mm tyndt/tykt - mit er 9mm minus lidt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af S. fabrin på 30-01-2015 12:36

Henrik, du er det jeg plejer at kalde  "miljøskadet", af den grund af, at du er strømfordeler og derfor kender andet. Men skal du ikke afisolere mange ender om dagen, betyder prisen mere end besværet med afisoleringen.

Rigtigt - jeg har også noget almindeligt " tykt " 70 gr. kabel liggende, er noget nemmere at afisolere. Også fra den kære onkel Harald.

Mon det er i vulkaniseringen af det tynde halogenfrie 90 gr.kabel, der er forskel ? For i så fald er det nok ligemeget med fabrikatet.

Men ellers er en pris på under kr.10,-/m sammenlignet med ca. den dobbelte pris også en del.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af S. fabrin på 30-01-2015 12:36

Henrik, du er det jeg plejer at kalde  "miljøskadet", af den grund af, at du er strømfordeler og derfor kender andet. Men skal du ikke afisolere mange ender om dagen, betyder prisen mere end besværet med afisoleringen.

 

 

 

 

Ha ha, du har jo nok ret...

Jeg har altid været "forkælet" med at når et kabel skal afisoleres, så tager man sin kniv(hvis det skal være pænt, ellers bruges skævbideren) og laver et rundt snit ca halvt igennem den yderste kappe.Så brækker man lige kablet et par gange(så yderkappen slipper inderkappen ved snittet), og så kan man trække yderkappen af, med et snuptag.

Jeg har prøvet en halogenfri light kabel fra NKT(af de første tyber de lavede), og her smuttede yderkappen også af uden nogen problemer, hvorimod det skod kabel jeg har nu, skal der nærmest bruges vold, fordi yderkappen faktisk er smeltet sammen med inderkappen og dermed er der risiko at man får lavet et lille hak i ledernes isolering, og så er man da for alvor på numsen.   

Og hvad skal man med inderkappen (andet end at sørge for at kablet er rundt, og ikke 3/5 kantet) hvis den er "støbt" sammen med yderkappen?  

Det eneste NKT kabel som jeg har har oplevet problemer med, var da jeg stod i lære på Rigshospitalet, hvor alle kabler var skærmede med "bly", og der lå en tynd leder mellem yderkappen og halvt inde under "blyet". Her skulle der bruges kabelfix (smart anordning til at afisolere med) i længde retningen, og selv da, krævede det et vist håndelag at få kablet afisoleret.    

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene alle sammen. Fandt det billige produkt på en anden side. Hvor man rent faktisk kunne læse alle specifikationerne.

Jeg købte Waskönig & Walter. Det kan godt være det er det samme som i Harald Nyborg. Men deres hjemmeside er under al kritik. Ingen specifikationer overhovedet. Tror endda at de har afbilledet det kabel som må nedgraves.

Anyways, jeg fandt hvad jeg søgte. Så må jeg se om det er svært at arbejde med.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis