Bord med foldeben/klapben - hvordan

Hej med jer

Jeg er helt ny herinde og er ganske uhandy - så håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg er blevet træt af at altid sidde ned ved mit skrivebord, så jeg vil gerne lave et lille bord (overflade: 50x80cm. højde: 25cm) jeg nemt kan stille ovenpå skrivebordet, så jeg får en god arbejdshøjde til når jeg står op og arbejder. Det samme bord må også gerne kunne bruges, hvis man sidder i sengen/sofaen og ikke vil have laptopen på lårene. 

Når det ikke er i brug, skal det kunne stå klappet sammen inde i skabet, så foldeben er et must! 

Så spørgsmålet er: Hvordan får jeg lavet dette uden at bruge en masse penge? Vi taler alt fra beslag, lak, materialer og værktøjer.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til 

Hvad med noget så simbelt som en foldekurv, du vender på hovedet? Den er let og fylder ikke meget når den er gemt væk.  

Ellers er man ude i noget med en plade, hvor der skal sidde ben på, men de er svære at lave stabile uden at det går ud over den samlede vægt  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af danse på 29-01-2015 11:22

Hej med jer

Jeg er helt ny herinde og er ganske uhandy - så håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg er blevet træt af at altid sidde ned ved mit skrivebord, så jeg vil gerne lave et lille bord (overflade: 50x80cm. højde: 25cm) jeg nemt kan stille ovenpå skrivebordet, så jeg får en god arbejdshøjde til når jeg står op og arbejder. Det samme bord må også gerne kunne bruges, hvis man sidder i sengen/sofaen og ikke vil have laptopen på lårene. 

Når det ikke er i brug, skal det kunne stå klappet sammen inde i skabet, så foldeben er et must! 

Så spørgsmålet er: Hvordan får jeg lavet dette uden at bruge en masse penge? Vi taler alt fra beslag, lak, materialer og værktøjer.

Det billigste vil uden tvivl være og købe en færdiglavet sengebakke. De findes i mange udgaver og størrelser fra de vanlige spånpladefabrikanter. 

https://www.google.dk/webhp?sourcei...sengebakke

Link til kopiering direkte i browsers adresselinie: https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sengebakke

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres bud og for velkomsten

Sjov idé med foldekurvene, men de vil ikke rigtig opfylde mit behov.. Er der måske andre meninger, insights eller forslag?
Jeg tror ikke du kan lave det billigere, end de sengebakker, der henvises til.. så er det kun for at have lavet det selv, det bliver interessant, at lave det selv....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af GardenGirl på 30-01-2015 17:54
Jeg tror ikke du kan lave det billigere, end de sengebakker, der henvises til.. så er det kun for at have lavet det selv, det bliver interessant, at lave det selv....

 

Jah, eller også vil det være for at få et møbel, som passer perfekt til mine behov, frem for at gå på kompromis med funktionaliteten  

Det med at det ikke skal koste alverden, var mest for at understrege, at jeg ikke er ude efter en mega dyr løsning af fancy materialer, men snarere noget funktionelt - som jeg så ikke synes, jeg har kunne finde på markedet.

 

Annonce
Skrevet af danse på 29-01-2015 11:22

Hej med jer

Jeg er helt ny herinde og er ganske uhandy - så håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg er blevet træt af at altid sidde ned ved mit skrivebord, så jeg vil gerne lave et lille bord (overflade: 50x80cm. højde: 25cm) jeg nemt kan stille ovenpå skrivebordet, så jeg får en god arbejdshøjde til når jeg står op og arbejder. Det samme bord må også gerne kunne bruges, hvis man sidder i sengen/sofaen og ikke vil have laptopen på lårene. 

Når det ikke er i brug, skal det kunne stå klappet sammen inde i skabet, så foldeben er et must! 

Så spørgsmålet er: Hvordan får jeg lavet dette uden at bruge en masse penge? Vi taler alt fra beslag, lak, materialer og værktøjer.

 

Hvis du vil lave en bordplade som er 50x80 cm, skal du som minimum bruge en plade der er 18mm tyk(enten x-finer,spånplade eller mdf), og så skal den understøttes enten med ben midtpå eller en sarg, da den ellers vil begynde at bue nedaf, alene pgra sin egen vægt, dertil kommer så den vægt som du stiller oven på pladen 

Prøv og tag ned i et byggemarked og løft sådan en plade  mit gæt er at når du først har den oppe på bordet, så kommer den ikke lige ned med det samme 

Så var det måske nemmere at bruge lidt penge på et hæve-sænke-bord og du kommer hurtigt af med en tusse i materialer for en lavdetselv løsning se bare hvad en en x-finer plade koster (det er godt nok en hel plade, men skal du købe udskåret kommer du til at betale for snittene) 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er lavet mange "forsamlingshus borde" som kan foldes sammen, og som ikke kommer til at bue på midten. Det kan være almindelige høvlede brædder med fer og not. Og så skal benene anbringes 1/5 - 1/4 fra enden. Der hvor benene skal være, anbringes et bræt på tværs. Så skal du have 4 "store" hængsler og 2 - 6 små afhængig af hvordan skrå stiver skal foldes.

Hvis det er det system du er interesseret i, skal jeg gerne lave en skitse.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@PinkHenrik. Okay - mange tak for det uddybende indlæg! Det giver et indblik der nok er noget mere realistisk, end hvad jeg lige startede ud med.

@ev elmand. Det er rigtig pænt af dig! Jeg er meget interesseret i at se en sådan skitse, hvis du gider lave den. Men det er ikke noget du skal stresse over
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis