Renovering af 1. sal på bindingsværkshus (spm. om belastning)

Kære alle eksperter,

 

Min hustru og jeg har købt et landsted fra 1870'erne. Huset er i rigtig god stand, og er velholdt. Der er dog nogle enkelte nordvendte stolper der skal udluses (er vist meget normalt med huse i den alder), men ellers skulle træværket se fint ud.

Der er pt. en 1. sal (siden starten af 1980'erne), og i stuen kan vi se, at der er sat en stor (tung) limtræsbjælke op på langs for at understøtte. Vi vil gerne efterisolere 1. salen efter alle kunstens regler, såsom lægge gulvvarme ind, trække rør til varmegenindvinding, samt vil vi gerne lave et moderne badeværelse deroppe også. På sigt er det meningen vi skal have solpaneler på taget også... Så spær-konstruktionen skal forstærkes når vi isolerer. Endelig skal gulvet "rettes op". Så der kommer en del ekstra vægt...

Jeg har på det seneste fået denne (tvangs?)tanke at huset ikke kan klare den ekstra vægt af træ, gipsplader o.s.v. o.s.v. Så derfor vil jeg høre om der er nogle der har erfaringer med at opgradere et bindingsværk til moderne standard... samt om denne type huse (typisk) kan klarer (meget) mindre belastninger end mere moderne huse? Er der ellers nogle begrænsninger man skal være opmærksom på?

Skal man have fat i en bygningskonstruktør... hvis ja, hvor finder man så sådan een???

Jeg ved det er en masse spm, og jeg håber det er (omend ikke andet så) muligt at få et praj, selvom der nok mangler en del information i ovenstående beskrivelse... eller bare høre om andres erfaringer.

 

På forhånd tak,
Michael 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis