Lukke vand i eget hus - umuligt?

Hej LDS,

Min kone og jeg er netop blevet husejer - hus fra 2006 med gulvvarme i alle rum og naturgas fyr. 

Vi skulle i weekenden skifte brusearmatur, men kan ikke lukke for vandet i huset - selvom vi drejer, hvad vi tror er den korrekte ventil, ser vandet ud til at løbe uhindret.

Jeg har vedhætet et billede, hvor det er "2" vi har forsøgt at dreje uden held - "1" virker til at være "låst", og kan ikke drejes. Overser vi noget?

Kan se at "1" og "2" er svært at se - "1" er nede til venstre (før måleren) og "2" er midt/nederst i billedet (den første efter måleren).

 

 


Mvh

Andreas
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du lukker for nummer 2 bør du have lukket for det kolde vand. Du skal så også have lukket for det varme vand, og der vil højst sandsynligt være en hane på det rør som går fra gasfyret og ned til et lignende fordelerrør.

se billede

 

 

Børgealle. Hvorfor lukke for det varme?

Var det ikke et brusearmatur der skulle skiftes?

Man lukker bare for det kolde vand inden fyret, så er både det kolde og det varme vand lukket.

Mod amatørinstallationer.
Skrevet af LL1 på 27-01-2015 11:42
Jo. Men når du lukker for det kolde, kommer der heller ikke vand til fyret, så der er ikke rigtigt noget varmt vand.

 

Korrekt! 

 

Tak for svar - jeg har ikke været helt ved siden af. Mangler dog stadig at forstå hvorfor det så ikke virker.

Det er korrekt at det er brusearmatur der skal skiftes - jeg har, efter at have drejet ventilen som forslået i overstående (det kolde vand), ladet alle haner løbe i 5-6 min på fuld skrald uden at der sker noget? Når jeg drejer ventilen er det tydeligt hvor der er stop - der er hak i røret så den ikke kan dreje længere.

Skal jeg så vente på at fyret er tømt eller hvordan fungerer det? Lad mig komme med et eksempel - i december kom der frostskade på HOFORs vandrør i området, og der var således intet vand i huset i 1,5 dage. Jeg havde fortsat varme i huset, via gulvvarmen fra fyret. Det jeg vil frem til er at jeg vel ikke skal "tømme" det varme vand, da det fortsat bruges til gulvvarme anlægget?

Mvh

Andreas
Nej, når der er lukket for det kolde vand på "hovedhanen", så sker det øjeblikkeligt. Du skal ikke (og kan ikke) "tømme" beholderen. Det er lidt som at holde fingeren på den ene ende af en slange eller sugerør - så snart du lukker i den ene ende, kan der ikke komme noget ud af den anden.

Fyret kan sagtens lave varmt vand til gulvvarmen uden vandtilførelse, da der er tale om et lukket kredsløb, som ikke er afhængigt af frisk vand.

Jeg ville gå efter at få lukket din ventil nr. 1 (selvom jeg ikke kan forklare hvorfor det ikke er nok at lukke ventil 2).

Mvh. AllanE
Jeg vil forsøge at tage nogle tættere billeder af ventilerne i aften - måske i kan se noget jeg ikke kan.. Umiddelbart vil jeg påstå det er umuligt at lukke ventil 1 - den er forhindret af små "tapper" på selve røret.

Det lyder mærkeligt hvis det skulle være arbejde for en vvs´er - jeg tænker; hvis jeg borer ind i et vandrør, skal jeg da have muligheden for selv at lukke ned for vandet.

Mvh

Andreas
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis