Lukke vand i eget hus - umuligt?

Hej LDS,

Min kone og jeg er netop blevet husejer - hus fra 2006 med gulvvarme i alle rum og naturgas fyr. 

Vi skulle i weekenden skifte brusearmatur, men kan ikke lukke for vandet i huset - selvom vi drejer, hvad vi tror er den korrekte ventil, ser vandet ud til at løbe uhindret.

Jeg har vedhætet et billede, hvor det er "2" vi har forsøgt at dreje uden held - "1" virker til at være "låst", og kan ikke drejes. Overser vi noget?

Kan se at "1" og "2" er svært at se - "1" er nede til venstre (før måleren) og "2" er midt/nederst i billedet (den første efter måleren).

 

 


Mvh

Andreas
Hej LDS, Min kone og jeg er netop blevet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du skrue håndtaget af og vende det en 1/2 omgang.
Det er ikke en fejl, at der er tapper på. Hanen er til en kugleventil, som kun skal kunne drejes en kvart omgang for at lukke helt til. Derfor er tapperne der. Hvis hanen ikke har været brugt i mange år, kan den blive rigtig stram indtil den er blevet maseret nogle gange.

Måske et dumt spørgsmål, men for at være sikker: når du lukker ventil 2, så drejer du kun en kvart omgang, ik?

Mvh. AllanE
Måske begge haner har sat sig fast, og der er en som på et tidspunkt har taget hårdt fat i hane 2, således at håndtaget er gået løs/gået i stykker, så ventilen ikke lukker, når du drejer. Kunne forklare, hvorfor du har fuldt tryk, selvom der er lukket. Du kan evt. skrue håndtaget af, og se om det er gået i stykker.

Jeg plejer at motionere alle mine ventiler et par gange om året, for at undgå at de sætter sig fast. Et godt tidspunkt at gøre det, er ved skift mellem sommer- og normaltid. Så får man gjort det to gange om året. Ellers glemmer man det let :-) Ved samme lejlighed tester man selvfølgelig også sit hpfi-relæ.

Hej.

Du kan så håbe der er en udvendig stophane.

Lad nu være med at øve for kraftig vold på de der haner. Det er ikke den dyreste kvalitet. Huset er noget støbegods af en slags og akslen med håndgrebet formodentligt forkromet messing.

mvh


 varmetossen

Hej igen,

Det ser ud til at de kan drejes 3/4 omgang - der står også 3/4 på røret ved dem, om det så har noget med det at gøre!

Jeg har til aften fået løst problemet ved at tage rimelig hårdhændet, omend uden værktøj, fat i ventil 1 og fik motioneret den løs og ganske korrekt, så lukkede den for vandet!

Jeg ved fortsat ikke hvad 2 har til formål.

Vil tage rådet med at motionere dem 2x om året med mig, sammen med hpfi'en..

Tak for hjælpen

Mvh

Andreas
Godt du har løst dit problem. 3/4 som der står på den henviser til størrelsen altså 3/4". De skal kun drejes 1/2 omgang, hvad håndtag og tapper også viser. Normalt er det sådan at håndtag står på langs af røret når der er åbent, og på tværs når der er lukket. Man kalder dem for kugleventil, fordi der inden i simpelthen er en kugle med et hul igennem som du drejer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis