Granitskærver til gårdsplads

Hej,

Er der nogen som kender en cirka pris for de grå granitskærver til at lægge i gårdsplads.

Da de ligger stabilt, regner jeg med kun at smide et ca. 2-3 cm. lag ud.
Jeg har ca 150-200 m2.

Hvad skal jeg regne med at m3 prisen ligger på?

På forhånd tak.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere fået leveret skærver til min gårdsplads elle indkørsel om du vil.
Jeg bliver lidt i tvivl om prisen men det var overeaskende billigt !

Jeg tror/mener at prisen ligger på 170-250 kr/kubikmeter + moms. Når man spørger over telefonen.

Hertil kommer så fragt..

Og måske kan man kalde det et restprodukt, men der er meget af det i stenbrudene og det sejles i store mængder til vore havne fra Norge, og sikkert også andre steder.

Min indkørsel er ca 16*6 m og her har jeg et top lag på ca 4-5 cm tykkelse i en knust granit, og den fåes i forskellige størrelser og farver, tag på havnen til "stenhandleren" og kig få et par poser med hjem og brug den til at bestemme dig for hvad, der er stor forskel på farven af granit når den er våd i forhold til tør.

Jeg fik en lokal vognmand til at levere, og jeg gav vel omkring 12-1500 for de ca 4,5 meter jeg fik incl levering, men ellers sort !! Eller orange om du vil !! Så sand eller grus kan nemt være dyrere !

Knust granit har den fordel fremfor almindelig ral eller vaskede bakkegrus at de pakker og de kan vibreres sammen så de ikke triller !!
De ikke knuste sten kommer ikke til at ligge specielt fast, men det gør det knuste materiale.

Mine er vist i størrelsen 10-16 mm elle noget i den retning. Og de fungerer meget fint, da jeg netop har en indkørsel med stigning op fra vejen.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Tak for hurtig svar.

Jeg har også planer om at få en 'orange' gårdsplads, så jeg må ned og snakke med den lokale leverandør.

mh. størrelsen tror jeg ikke jeg tør gå under den, som du nævner. Der er ikke noget mere irriterende end en masse sten som konstant sidder fast i bildækkene.
Pas også på at de ikke bliver for grove !
Skærver sm DSB bruger vil være komplet ubrugelige i en indkørsel.

Mine har en fin størrelse, de hænger ikke i dækkene men de er heller ikke så grove at man ikke kan gå på dem uden fodtøj..

Tag di en rulle affaldsposer med med på havnen og find en stenplads.
Tak lidt vareprøver med hjem og vurder om de har den rette farve og "grovkornethed".
Husk på at der er stor farveforskel på tøre og våde sten så læg dem ud i mindre arealer og se på dem både i våd og tør tilstand.

Jeg lagde mine ud op langs flisekanten og kiggede på dem i nogen tid inden jeg bestemte mig for hvilken sten jeg skulle bruge...

Men hvad angår tykkelse på laget vil jeg anbefale 5 - 6 cm. Så kommer uderlaget ikke sådan lige op til overfladen..

MVH Njord
Jeg har selv spurgt om omtrent det samme i haveafsnittet for en uges tid siden:
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=4870&sid=db010792d325e274a80085b24e67364a

Og er siden blevet lidt klogere...

Jeg ringede og havde en snak med http://www.stenoggrus.dk/ om hvad der kunne anbefales og hvorfor, og her anbefales at smide skærver på i str. 8-16 mm, da 4-8 mm ville være så små, at de ville hænge fast i sko og bildæk, og man hurtigt ville køre det væk fra indkørslen.

Ude hos dem på prøvestenen har de prøver på de forskellige str, og man kan se forskellige farvesammensætninger, samt få en pose med af de typer man ønsker, så kan man lege med dem derhjemme i ro og mag.

Jeg er selv blevet væsentlig klogere, og er gået fra skærver i str. 20-30 mm, ned til 8-16, og vil nok få en blanding af ikke kun grå, som først planlagt, men en med lidt sort og rødt i, det ser bare supergodt ud.

Håber i kan bruge denne info, så jeg også leverer lidt til forummet her, og ikke kun lukrerer på andres viden

Mvh.

Kim
Det gør du bestemt K7.

Men ved nogen hvordan det er at gå i - f.eks. i damesko med hæle - eller bør man så have en række fliser man kan gå ad.

Vi skal have belægning på ca. 200 m2 til indkørsel, da vores hus har stor forhave og ingen baghave.

Mvh. JørgenE
Annonce
Den med hælene er jo nok ikke lige taget med i overvejelsen hjemme hos os !
Og dog, vi har en 2,5m bred flisesti langs huset og ud til vejen, ved siden af denne flisegang har vi indkørslen med skærver i 6 m bredde.
Så de gæster der er i høje hæle kan enten holde ude på vejen og gå at flisegangen, eller de kan parkere helt op ad flisegangen og alle i højre side af bilen ( passagersiden ) kan træde direkte ud på fliserne...

Men nej det er ikke det bedste til stiletter... Men det er græsplænen jo heller ikke !

MVH Njord
Hej igen,

Jeg takker for svarene. Nu har jeg styr på det, og jeg kan godt li´ ideen med at blande forsk. farve sten.

I øjeblikket ligger der almindelig ral (blandede sten) i gårdspladsen og den er ikke hel jævn som følge af kørespor, desuden kommer der lidt ukrudt op her og der. Vi vil helst undgå at der kommer ukrudt op mellem skærverne.

Jeg har fået en ide som jeg godt kunne bruge lidt respons på:

Vi ´gider´ ikke grave gårdspladsen ud og lægge grus osv.

Hvad hvis nu vi bare fjerne alle de gamle sten (toplaget), herefter lægger et lag at knust asfalt? Jeg forstiller mig at komprimere det med en pladevibrator så det er ca. 2-3 cm. tyk, hvorefter jeg vil lægge skærverne ud. Evt. bruge pladevibratoren herovenpå hurtigt.

Tror I ikke, det knuste asfalt vil fungere både som en god bund og holde styr på det meste af ukrudtet?

- Roed
Hvis du kigger på fx cykel stier ser du en masse ukrudt komme op gennem asfalten !!! Eller kommer den ned gennem asfalten ??

Og hvis en stor bil kører over vil der ofte blive revner, asfalten knækker !

Og her er laget normalt 5 cm eller måske mere..

Så jeg tror ikke det vil hjælpe specielt meget, så hellere en fiberdug og et lidt tykkere lag granitskærver.

I øvrigt er stenmelet der er i den knuste granit nok til at der kan gro lidt ukrudt.. Og da det meste kommer fra frø ovenfra så må du regne med at luge lidt..

Venligst Njord :?

MVH Njord
Kontakt dem fra http://www.slettet (Slettet af administrator. Det er ikke tilladt at reklamere commersielt i indlæg)  få et godt tilbud af dem. Det er også muligt her at købe i bigbags til Danmarks bedste priser.

Sjovt at du hijacker en 7 år gammel tråd, med den gang reklame! Mon ikke de har fået lagt granit for længst, hvis du vil reklamere, så kontakt admin og få en aftale om bannerplads!

 

Christian

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis