Cirkulation i varmtvandsbeholder

Hej alle. Jeg er ny her og håber at nogen har et bud på løsning af mit problem., som er manglende/dårlig cirkulation i min vvb. Det er en Vølund årgang 2001. Jeg har fra tid til anden oplevet at cirkulationen i spiralen er standset, oftest når vi har været bortrejste et par dage. Hidtil har jeg klaret det ved at sætte pumpen ( alpha2) på fuldt speed . Når systemet er kommet igang har jeg sat pumpen ned i ydelse igen, men nu kan jeg ikke få det igang mere på denne måde. Jeg kan nu kun få cirkulation ved at slukke for den pumpe der trækker gulvvarmen.
Kan spiralen være delvist stoppet og derved vanskelig for vandet at passere igennem?
Systemet er indrettet så afgangen til gulvvarmepumpen sidder lidt før afgangen til vvb, og røret fortsætter videre til radiatorer på 1. Sal.
På forhånd tusind tak
P.S. Kan sådan en spiral evt renses, og hvordan?

Mvh
Chlmdk

Chlmdk
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tvivler stærkt på det er din spiral der er tilstoppet. Tror mere på det er en ventil der "hænger". Men kan du ikke hæfte et billede af VVB og tilhørende isenkram ved næste indlæg. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen.. Så vidt jeg kan se er der ingen ventiler på fremløbet til vvb udover en alm. Kuglehane, og på returen er der en termostat(den ligner en radiatortermostat) . Jeg har haft håndtaget afmonteret og stiften er fint fjederpåvirket og kommer ud igen efter indrykning.
Det er som om at gennemstrømningen i vvb sommetider går i stå.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg sender billeder med

Mvh
Chlmdk

Chlmdk
Nu er der vist et billede, håber jeg
Mvh
Chlmdk

Chlmdk
Ups det billede var ikke så godt, dette er bedre

Chlmdk
Skrevet af Chlmdk på 26-01-2015 17:34
Hej igen.. Så vidt jeg kan se er der ingen ventiler på fremløbet til vvb udover en alm. Kuglehane, og på returen er der en termostat(den ligner en radiatortermostat) . Jeg har haft håndtaget afmonteret og stiften er fint fjederpåvirket og kommer ud igen efter indrykning.
Det er som om at gennemstrømningen i vvb sommetider går i stå.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg sender billeder med

Mvh
Chlmdk

Hmm, og jeg som gik og troede mit hjemmeskruede anlæg lignede rent kaos.  

Kuglehanen bruger du til at lukke forbindelsen til resten af anlæget under eldrift af VVB. Den termiske ventil der sidder på returen af VVB bruges til at stoppe flowet gennem spiralen når den indstillede vandtemperatur er nået. Omtalte ventil har jeg et godt øje til at ville sætte sig fast når der ikke bruges noget varmt vand. Selv om stiften går ok er det ikke sikkert at bagparten gør. Husk du kan mærke på røret når ventilen er åben.

Men sig mig lige, slukker du for noget af anlæget når i tager i byen ??? 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ja, det er et forfærdeligt rod, angiveligt lavet af en proff. Lige før vi overtog huset i 2001, men det har fungeret ok til denne vinter. Nej vi lukker ikke af for noget når vi er væk, men som du har gættet lukker jeg hanen ved el-drift om sommeren.
Mvh
Chlmdk

Chlmdk
Skrevet af Chlmdk på 26-01-2015 23:22
Ja, det er et forfærdeligt rod, angiveligt lavet af en proff. Lige før vi overtog huset i 2001, men det har fungeret ok til denne vinter. Nej vi lukker ikke af for noget når vi er væk, men som du har gættet lukker jeg hanen ved el-drift om sommeren.
Mvh
Chlmdk

Ja ok. Grunden til jeg spurgte er at hvis du slukkede/nedsatte temperaturen for/på gulvvarmen kan det godt hænde at gulvvarmen kan finde på og trække vandet baglæns gennem en VVB fra returen når gulvet skal varmes op igen. Det stopper man så med en kontraventil. Men hvis radiatorene på førstesalen kan varme, når VVB er sur og tvær, vil jeg umiddelbart ikke formode det er der fejlen skal findes. Alt forudsat tingene er forbundet indebyrdes som man normalt gør. 

Jeg ville igen undersøge ventilen på returen af VVB meget nøje. Kontroler den åbner ubesværet og kontroller om den termiske del også virker efter hensigten, dvs. du kan skrue op og ned for temperaturen i VVB.

Andre guldkorn kan jeg ikke komme på lige nu. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen. Jeg har fået mistanke om ar de er for lidt flow fra Alpha 2 pumpen. Kan det tænkes at den ikke rigtigt flytter vand, selv ved fuld ydelse?
Mvh
Chr.

Chlmdk
Skrevet af Chlmdk på 28-01-2015 15:43
Hej igen. Jeg har fået mistanke om ar de er for lidt flow fra Alpha 2 pumpen. Kan det tænkes at den ikke rigtigt flytter vand, selv ved fuld ydelse?
Mvh
Chr.

Tjae, i prinsippet kan en sådanne godt sætte sig fast ved der kommer et fremmedlegme i "møllen". Men lige hvordan de nye elektronikpumper opfører sig når ...... har jeg ingen praktisk erfaring med. Har dog stødt på et par der direkte er stået af, men så går displayet ud.

Når VVB ikke varmer, hvordan så med radiatorene på førstesalen, kan de varme ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen, Der er kun lidt varme i radiatorerne på 1 sal. Det må være noget med nedsat flow?
Det kan vel ikke vær shunten der sørger for 55 grader på returen til kedlen, kan det tænkes at det meste vand bare fiser rundt i kedlen?
Mvh
Chr

Chlmdk
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis