LED i sænket gipsloft på toilet. Må jeg lave det selv?

Hej alle

Jeg skal have erstattet mine nuværende halogenspots på toilettet med LED. Nærmere bestemt disse spots:

http://nordtronic.dk/1701-1709.aspx

Jeg har vedhæftet billeder af den nuværende installation. De nye LED'er skal, så vidt jeg kan læse, ikke have en transformator, men derimod kædes sammen og sættes direkte til lysnettet. Det er jo snorlige og næsten synd at få en elektriker ud. Mit spørgsmål er, om det er noget, jeg må gøre selv? Hvad siger lovgivningen?

Mvh Rasmus

--

Med venlig hilsen

Rasmus

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mener jeg du må, da det er et lampested du går ud fra. Det er ligesom at hænge almindelige lamper op. Men jeg er også sikker på at der kommer andre indlæg der ikke mener du må, fordi det ikke er et dissideret lampeudtag med faste klemmer. Det ligner et låg over en loftsdåse, og ovenover er der (hvis det bedst) 2 kronemuffer du kan tilslutte i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det mener jeg du må, da det er et lampested du går ud fra. Det er ligesom at hænge almindelige lamper op. Men jeg er også sikker på at der kommer andre indlæg der ikke mener du må, fordi det ikke er et dissideret lampeudtag med faste klemmer. Det ligner et låg over en loftsdåse, og ovenover er der (hvis det bedst) 2 kronemuffer du kan tilslutte i.

Tja, nu du siger det, så har jeg jo opsat den slags lamper i hele resten af hytten, uden egentlig at være klar over, at det kunne være ulovligt. Kom bare til at ryste lidt på hånden, nu hvor det pludselig er et vådrum, men installationen er jo fuldstændig den samme. Tak for peptalk. Jeg skal nok tage ansvaret, hvis der er noget, der eksploderer : )

--

Med venlig hilsen

Rasmus

Det er lige på kanten af hvad du må.

Du må gerne tilslutte lamper til et loftudtag, men det at de så går op over gipsloftet gør dem måske til fast installation som du ikke må røre.

Under alle omstændigheder skal de ledninger der nu går fra trafoerne til lamperne skiftes til mindst 0,75 mm2 (de er i øvrigt også ulovlige nu)
Fast installation hedder min 1.5mm2
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også