Shuntven og dens formål.

Hej kan i evt. Hjælpe mig med at få en forståelse af hvordan en Shuntventil virker på et 2 kreds gulvarme. Som jeg forstår det bliver shunten styret af en ventil med føler til shunten som sidder på fremløbet. Mit spørgsmål er når jeg stiller fx termostaten med føler på fremløb til 40 grader så skal den måle 40 grader i shunten før den lukker den for fremløb. Er det rigtig ?? Men hvordan får man den beste indstilling så jeg udnytter det varme vand bedst.

<p>&#160;</p>
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I gulvvarmeanlæg ønsker man en forholdsvis lav temperatur, og en ret høj gennemstrømning, for at få bedste komfort. Så bliver fremløb og retur næsten lige varme. Hvis fremløb var meget varmere end retur, kunne du opleve at der var meget varmere i gulvet i den ene halvdel af rummet, men din rumtemperatur var ok. Desuden kan trægulve ikke tåle højere end 35-40 grader.
Ved radiatorer er der lidt det samme forhold, men det er mere for at minimere varmetab at det er en fordel med lidt lavere temperatur. Men ofte højere end ønsket for gulvvarmen.
Men i kedlen ønsker man en højere temperatur, dels for at kunne levere varmt brugsvand med høj temperatur, og i visse kedler for at modvirke korrosion.

Det kan man så imødekomme ved at lade vandet køre rundt i sin "egen" kreds og afkøle, (lukket shunt) Når det er blevet for koldt lukker man lidt ind i kredsen fra det varmere fremløb i kedlen (ved at åbne shunten lidt). Målepunktet som regulerer sidder så efter shunt, men styrer shuntens stilling. I praksis laver man styringen så tilpas træg så den ikke regulerer on - off hele tiden, men finder en balance så der hele tiden tages lidt varmt vand med.

Så den bedste stilling er med så lav temperatur som mulig, men lige nok til at du har den varme du ønsker. Det er ikke muligt at gå og regulere hele tiden, så man skruer lidt op når det er vinter, en mellemstilling forår og efterår og den lavere om sommeren. Det er ikke alene økonomiske betragtninger (så kunne man bare slukke) men lige så meget komfort du skal styre efter.

De økonomiske kommer mere med isolering, effektiv fyr o.s.v.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej jeg har lige lagt et billed ved så er det nemmere at forstå. Problemet er hvis jeg stiller termostaten til 35 grader og rumføleren til 22 grader føles gulvet koldt. Mit ønske er at få mere varme ud i gulvet sådan at vi får brugt varmen i gulvet dvs udnytte varmen så meget som muligt.

<p>&#160;</p>

Når jeg ser billedet kan du ikke bruge mine betragtninger omkring radiatorer.
Det lille tynde rør der er bagved termostat går om til føleren, der sidder bagpå fordeler røret.

Du har tilsyneladende afmonteret de 2 telestater der styrer temperaturen i det enkelte rum.

Nu ser jeg så også din tekst. Så skal du skrue ned for fremløbstemperatur. Så kommer dine telestater til at være åbne noget mere (længere tid ad gangen) og gulvet vil føles lunt det meste af tiden, hvis du ikke har andet tilskudsvarme. Solindfald, kamin og andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis nu vi kalder rørene 1 fra venstre opad
1 ?? Retur til kedel??
2 gulvarme retur
3 gulvarme retur
4 varme frem
5 frem i gulvarme

Er det rigtig??

Så hvis jeg stiller termostat på 20 grader (4) vil vandet løbe ud af retur til fyr (1) ?. Eller hvordan?.

håber du kan forklare det lidt ud fra dette.
Mvh
Alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Det med termostaten har jeg så lige gjort modsat jeg har skruet op for at få mere varme ud i gulvet.

<p>&#160;</p>
Jeg har taget de to telestater af for at de ikke lige skulle forstyre mens jeg forsøgte at få så meget varme ud i gulvet.

<p>&#160;</p>

Jeg bruger ikke dine numre da du kun har 5 og der er 6 rør så for at undgå misforståelser.

Røret længst ude til højre er retur til fyret (den der er hvid på det vandrette stykke)

Den lige ved siden er fremløb fra fyret (begge jernrør) og ender i termostat

De 2 plastrør (der er gemt lidt) lige under pumpen  er retur fra hver sin kreds

De 2 plastrør der har telestater er fremløb til hver sin kreds.

Så pumpen kører rundt med vand i plastrørene, indtil termostat kalder på varme. Så åbnes der for fremløb (mere varmt vand). Der strømmer så vand ud af systemet tilbage til fyret.

Den pumpe vi ser her skal kun ordne det med gulvvarmen, medens der er en pumpe ved fyret der presser det varme vand frem når termostat tillader det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det undrer mig at du siger at de to med telestater er fremløb da der er pile på de to ventiler der peger op mod shunten

<p>&#160;</p>

For lige at skære ud i pap:

Med høj fremløbstemp: Dine gulve bliver "meget varme" indtil din rumtermostat ret hurtigt siger "varmt nok" Så lukkes der via de telestater du har skruet af. Efter længere tid bliver gulvet koldt, indtil rumtermostat kalder på varme igen.

koldere fremløbstemperatur: Dine gulve bliver "lidt varme" så det tager længere tid inden rumtermostat siger "varmt nok og lukker. Og gulvet når måske ikke at afkøle før rumtermostat igen kalder på varme.

Meget kold fremløbstemperatur. Dine gulve bliver lunkne så rumtermostat slår måske aldrig. Dine gulve er fortsat lunkne men du fryser måske.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis