Shuntven og dens formål.

Hej kan i evt. Hjælpe mig med at få en forståelse af hvordan en Shuntventil virker på et 2 kreds gulvarme. Som jeg forstår det bliver shunten styret af en ventil med føler til shunten som sidder på fremløbet. Mit spørgsmål er når jeg stiller fx termostaten med føler på fremløb til 40 grader så skal den måle 40 grader i shunten før den lukker den for fremløb. Er det rigtig ?? Men hvordan får man den beste indstilling så jeg udnytter det varme vand bedst.

<p>&#160;</p>
Hej kan i evt. Hjælpe mig med at få en forståelse... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en centrifugal pumpe, og den bruger en anelse mindre energi. når der er lukket foran den. Når der er gennemstrømning stiger energiforbrug lidt.
Inden du undrer dig alt for hårdt imod min påstand, så prøv at sætte hånden foran støvsuger rør. Du vil høre at motor stiger i omdrejninger. Altså kører den lettere rundt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok det vil jeg gøre i aften, lige tage et billed af klemrækkerne. Synes ofte der er en rød lampe der lyser i styringen, lyser den når den trækker varme,
Jeg har jo kørt med 25 grader på termostaten, 24 grader på rumføleren og med telestaterne på,hvilket har resulterert i en kølig gulv fra morgenen af og lunken gulv i eftermiddag. Jeg kan godt se, at telestaterne står mere åben, men gulvet er ikke helt som vi gerne vil have det.
Ang reduktion så er de to små gule der sidder i ventilere.

<p>&#160;</p>
Til alte: når du nu siger "om morgenen" betyder det så at der er natsænkning på ?? Det er ofte ikke noget værd, hvis man har gulvvarme i betongulve. De er så langsomt virkende at det tager næsten en hel dag for at varme op, og så giver natsænkning faktisk ingen mening.
Du må lave nogle forsøg med termostat, for at opnå det du ønsker.
Når man reducerer på gennemstrømning, er det kun hvis det er 2 forskellige rørlængder ( rumstørrelser) Den størst erum skal have reduktionen skruet helt op (helt åben)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til Juel. Det har jeg gjort masser af gange på udsugnings ventilatorer, altså målt med ampere meter. Du kan måske bedre påvise det med hårtørrer (på koldluft)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har fjernet natsænkningen så det er ikke det, har måske en ide om at gasfyret ikk står helt som det skal, men den del har jeg jo ikke styr på.
Jeg tror ikke at de to rørstørelse har samme længde, der var lidt reduktion på den til venstre, da jeg startedede ved at ændre på den..
Nu her er gulvet ved at blive mere kolde, men telestaterne er åbne . Retur røret den hvide er helt kold, fremløb er lun..... Så hvad gør jeg nu. Der er som fint varme i rummet, men lidt kold ved gulvet nu....

<p>&#160;</p>
Du væbner dig med tålmodighed, da gulve som sagt reagerer langsomt. Hvis telestater er åbne hele tiden, har du en anelse for lav temperatur på din blandesløjfe termostat. Regulere lidt, vent 2-3 dage o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

 


<p>&#160;</p>
Så er der et billed af klemrække , skal den røde lampe lyse?

<p>&#160;</p>
Ev-elmand, hvad var det med den klemrække og pumpen??

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis