Shuntven og dens formål.

Hej kan i evt. Hjælpe mig med at få en forståelse af hvordan en Shuntventil virker på et 2 kreds gulvarme. Som jeg forstår det bliver shunten styret af en ventil med føler til shunten som sidder på fremløbet. Mit spørgsmål er når jeg stiller fx termostaten med føler på fremløb til 40 grader så skal den måle 40 grader i shunten før den lukker den for fremløb. Er det rigtig ?? Men hvordan får man den beste indstilling så jeg udnytter det varme vand bedst.

<p>&#160;</p>
Hej kan i evt. Hjælpe mig med at få en forståelse... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt fremløb, men kan også være retur. Det giver i og for sig ikke nogen forskel på virkemåden. Men så skal pilen på pumpehuset vende nedad. Det er bare at vandet løber den anden vej rundt i kredsen. Og måske er det også modsat med hensyn til jernrørene, du kan mærke hvad for en der er varmest, men igen det giver samme forklaring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er med på det du skriver og det giver en god forståelse af det hele, og tak.

Jeg har bare lige et forståelsesproblem med at de ventiler har gennemstrømning op mod shunten, burde pillene på ventiler ikke pege ned i de plastrør til gulvarmen, håber du forstår hvad jeg mener..

<p>&#160;</p>
Og så lige en ordforklaring. I starten efterlyste du forklaring omkring shuntventil. Det er normalt en 3 vejs ventil der sidder i forbindelse med fyret.
Medens dette system oftest kaldes blandesløjfe. Derfor kom min forklaring lidt for langt omkring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De må vende op eller ned, det skal bare passe til den vej pumpen vender. Det er altså retur der går i telestater og fremløb der er skjult lidt under pumpen.
Det giver samme resultat om de lukker for vand "der strømmer ind" eller de lukker af for vand "der strømmer ud" Det er hver især 1 rørsløjfe, så der kommer ikke noget ind, hvis der ikke kan komme noget ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok så er jeg med. Jeg vil prøve at arbejde med det du har givet mig. Nu har jeg stillet termostaten på 25 grader så må jeg se om det giver mere varme ud i gulvet. Hvordan ville du bruge de reduktioner der sidder i ventilere, det er vel bare til at fordele varmen lige i mellem de to ventiler. Jeg skylder dig en øl, hvis du skulle komme forbi. Tak for hjælpen.

<p>&#160;</p>

Det er rart at have noget til gode så længe det ikke er tæsk.

Men hvad for nogen reduktioner, Kan jeg se dem på billedet, før jeg gætter.?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er godt nok lavet underligt dét der.. Er vi enige om at pumpen, der KUN kan pumpe ned i gulvarme slangerne, IKKE er styret af telestat controlleren? Og dvs. når begge kredse er lukket, står pumpen stadig og pumper, men kan ikke pumpe vandet noget sted hen.. Det må da give en masse unødig slid og strømforbrug.. Eller er der noget jeg overser?

Mvh

Morten

Du overser ikke noget i den forbindelse. Du har ret i det med strømforbrug, og der kan da også hentes lidt. Men nu er dit mål jo netop at få længere åbningstid på telestater så på den måde vil pumpen så få mere kørselsbehov. Men pumpen slides ikke mere fordi der er lukket foran den, det er jo stadig vand den kører rundt med.
Din pumpe er monteret direkte i stikkontakt, og kører så hele tiden.
Der er nogle styringer der kan slukke på pumpen når alle (hos dig begge) termostater lukker af for varmen. Måske burde den monteres derop. Skal vi lidt videre i det, skal du tage låget af styrekassen, og tage et billede så jeg kan se klemrækken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hehe ev, det var tidligt da du svarede, jeg er ikke trådstarter

Og en pumpe må da bruge en røvfuld energi, når den ikke kan bevæge vandet :/

Mvh

Morten

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis