Støjreduktion i dannebrogsvinduer

Jeg vil gerne reducere trafikstøjen fra vejen og overvejer derfor et par muligheder. 

Huset er fra ca. 1929 og udstyret med danebrogsvinduer. 

Det jeg har læst er, for at få en væesentlig reduktion i støjen bliver glastykkelsen noget tykkere end de termoruder jeg har i pt. Så vidt jeg har læst så skal man op omkring 30 mm for at få en støjreduktion på op til ca. 40 db. 

Spørgsmålet er så om nogen har erfaring med støjreduserende glas i danebrogsvinduer. Kunne man forestille sig blot at skifte rammen og glasset for hver af de 4 vinduer i danebrogsfaget ?

 

Håber på gode tips

 

mvh. Peter

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forsats vinduer giver også mindre varmetab i tilgift. Det er sådan at vinduer med enkeltglas og forsatsvinduer, kan give en bedre isolering end vinduer med termo ruder. Så forsats i kombination med termoruder giver endnu mere. Det er når man tager varmetab i hele vindues arealet med i betragtning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
"Forsats vinduer giver også mindre varmetab i tilgift. Det er sådan at vinduer med enkeltglas og forsatsvinduer, kan give en bedre isolering end vinduer med termo ruder."

Den påstand vil jeg gerne se noget dokumentation på.

/K

Det skal jeg da gerne komme med. Da jeg i 2005 skulle have skiftet i hele huset, og ønskede danebrogsvinduer, undersøgte jeg det nøje. At valget alligevel faldt på termo skyldes alene fruens udtalelse " Nu får vi 60 ruder ialt - det er altså 120 stk når de skal pudses på begge sider.

Ved forsatsruder skal de også pudses imellem, så det bliver 240 stk SÅ KAN DU SELV GØRE DET"

http://www.bygningsbevaring.dk/uplo...pport2.pdf

Her er en forskningsrapport der omhandler varmetab igennem blandt andet danebrogs vinduer ved 39 forskellige kombinationer af sprosser og ruder. Man har undersøgt ved 1 - 2  og 3 sprosser, ligeledes med snyde sprosser.  Der er målt både på linietab igennem aluliste i termo, og sprosser samt på solindstråling. Konklusionen er meget klar, Det samlede energitab/gevinst er bedre ved enkeltglas med forsastvinduer end ved termoruder når man taler om danebrogsvinduer og andre vinduer der passer ind i arkitektur ved gamle huse.

På side 20 er så en lille del omkring lyddæmpning,

Rapporten er meget teknisk efter mit hoved, men forklaring og konklusion er på side 4, og de næste 20 sider dokumenterer så forløbet.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skulle lige til at skrive, den rapport har du læst for hurtigt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den rapport er fra 2002, der er sket lidt siden....

Ja naturligvis, men det er ikke sikkert det ændrer meget på principielle spørgsmål. Der er stadig linietab ved kanten af termoruder, og i sprosser. Og U værdi for termo måles så vidt jeg ved midtpå så det er ikke retvisende for især små ruder.

Min søn har almindelige "store vinduer" alu fra 2008 Jeg kan tydelig mærke at de er meget koldere i rammen, end mine trævinduer. (ikke forsats) Så det er ikke alt nyt der er bedre.

Ved lyddæmpning af ruder er der 2 forhold der har afgørende betydning det er  forskellige tykkelser i glas og så afstanden. Det sidste giver jo naturligt forsatsruder et fortrin.
Selv om tyngdeloven f.eks. er af ældre dato, er der ikke nogen regering der piller ved den.
Så læs lige rapporten først og drag så konklusioner bagefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Forsatsvinduer med ternoglas i er løsningen , det reduksere trafikstøj markant ,og giver et plus til varmeregningen.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak for alle indput.

Havde håbet på at undgå forsatsvinduer men det lader til både at være det mest effektive og den billigste løsning ...

mvh.

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis