Hvilket håndtag, til at lukke for vand udendørs?

Hej alle.

Vi er uerfarne boligejere, som ikke ved hvordan vi lukker for vandet udenfor? 

Kan I fortælle hvilket håndtag, vi skal dreje på? (Se vedhæftede billede)

Umiddelbart tror jeg, det er studsen, som jeg har markeret med rød, der har tidligere været monteret et rødt plastik håndtag, som jeg fjernede pga. det var flækket. 

Ser frem til at høre fra jer erfarne boligejere  

 

Vh Simon

 


Bolig fra 1973.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner hovedhanen til huset. Men den vil da også lukke for vandet udendørs

Sidder der ikke en aftapnings/lukkehane tæt ved udendørshanen?
Hvis den blå vandmåler er en bi-måler, som kun måler vandforbrug til udendørs (findes eks på ejendomme med erhverv eks landbrug), så ja - der kan lukkes der. I så tilfælde må I have en hovedmåler et andet sted, før denne bi-måler.

MEN hvis det er et almindeligt parcelhus, så er det formodentlig jeres hoved-vandmåler man kan se, og så er den markerede hane jeres hovedhane, som lukker for al vand til huset.

Velkommen til LDS (ikke lsd) siden.
Som sædvanlig har LL1 fuldstændig ret, men for at udbygge lidt kan i ligeså godt dreje det blå håndtag der sidder til venstre lige efter vandmåler. Men i begge tilfælde vil det blive lidt træls i længden for i vil ikke have vand nogen steder i huset.
Prøv i stedet at tage et billede af udendørs hane, og området lige på den anden side af muren hvor hanen sidder, nogle modeller lukker selv inde i frostfri område.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres gode svar - og hurtige tilmed!

Jeg har vedhæftet et billede af hanerne udenfor, som umiddelbart er helt alene langs husmuren.

 

 


Bolig fra 1973.

Ja, velkommen til.

Hovedventiler der lukker for hele huset er den med den røde ring.

Herefter kommer vandmåleren der registrerer dit forbug. Efer den er der monteret en ventil, den med blåt håndtag, og herfra fortsætter røret til resten af huset. Så du skal ikke lukke for nogle af disse haner,med mindre du vil lukke af for hele  huset som beskrevet. Ergo må du finde en anden ventil til de udvendige haner. jeg vil foreslå at du leder indenfor bag hanerne og ser hvor røret går hen. En mulighed er jo også at ringe til den tidligere ejer hvis det ikke umiddelbart er synligt.

God fornøjelse med projektet

Bjarne


 

Disse haner skal lukkes indefra, bør være lige på den anden side af muren. Er der køkken eller baggangvask der, kunne det være under en af dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis