Krydsfiner i stedet for I jern

Hej   Har lige spørgsmål omkring nedtagning af væg mellem køkken og stuen.

Kan man bruge kraftig krydsfiner på højkant tværs over på loftbjælke i stedet for I jern under loften ..?


OleKri
Hej   Har lige spørgsmål omkring nedtagning af væg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Ole. Hvis du gemmer dine tegninger som pdf filer, så kan de lettere læses af alle programmer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg synes du mangler nogle overvejelser omkring hvordan du vil understøtte dine plader og derved aflevere dine laster i enderne.
Hvis de ikke understøttes – uafhængigt af de eksisterende spær – så vil der være absolut ingen effekt og det vil svare til at du fjerne understøtningen, hvilket dine spær og vægge helt sikkert ikke er dimensioneret for.

De meget tynde plader – i konstrutions øjemed - giver meget store spænding når laster skal afleveres hvilket giver anledning til lokale trykbrud

Der er ingen stringerfunktion i din bjælke hvilket medfører at den ikke kan optage kræfterne. Det betyder at konstruktionen bliver meget slap og at lasterne vil omlejre sig til de understøtninger der er ude i siderne – det er ikke sikkert at væggene og dine samlinger i spæret er dimensioneret tilstrækkeligt herfor.

En høj tynd bjælke er meget sårbar over for buckling og derved svigt.

Dit eksisterende spær er dimensioneret til at optage krafterne via spærfoden – ikke i tængerne
Aksialkrafterne i tængerne bliver meget store, samling mellem tænger og spærfod bliver hårdt belastet og det er ikke sikkert at tængerne har tilstrækkelig kapacitet.


 Certificeret Statiker

Jeg læser det som om det er 6m understøttende væg der fjernes!


 Certificeret Statiker

jubi så fik jeg set filen. tror ikke den væg du ville fjerne støtter dine spær nogle steder. har du været oppe på loftet og se om der er noget bæring eller fastgørelse til væggen ?

Godmorgen :-)

Kan se at de  tegning jeg lavede ikke var korrekt.

Nu har jeg lavet ny tegning med gitterspær

Og det er den røde væg som skal væk.


OleKri

Da Ole åbenbart ikke kan finde ud af at lægge sin fil ind som Pdf hopper jeg af her.

Håndværker: Den kommentar havde du slet ikke behøves at skrive. Du kunne bare have hoppet af, uden at give udtryk for du synes han må være dum. Nogle gange er intet mere.

Word kommer ikke automatisk med PDF-funktion, så han gemmer sikkert i det han kan.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis