Fibergips - tips og tricks

Efter at have monteret fibergips på loftet i hele huset, tænkte jeg at jeg ville skrive et par tips og tricks, som jeg har erfaret under processen :-)

Fibergips skal stødlimes sammen med en speciel klæbefuge, dvs. hvis man bare løfter pladerne op på traditionel vis, ville limen blive skubbet af pladerne og op på forskallingen, og den vil have ringe effekt.

Jeg brugte et gipshejs, men droppede "armene" - og brugte den istedet bare til at støtte med.

Så købte jeg en håndfuld fladbeslag, og skruede 2 stk fast i den forrige plade, så de stak et par cm ud over - her kunne jeg så løfte pladen op og støde den ind imod den forrige plade, og beslagene sørger for at fiksere pladen, så den ikke smutter ned. Ret genialt, hvis jeg selv skal sige det, og super nemt :-)

Limen er noget forfærdelig klæbrig stads - så brug handsker! Og vidst heller ikke særlig sundt, hvis man læser bag på tuben.

Når pladerne stødes sammen, så lad overskydende fuge sidde!!! Det kan nemt knækkes af bagefter - begynder du at gratte rundt i det, bliver det bare værre. I monteringsvejledningen står der, at det skal sidde i 18+ timer... Min erfaring er dog, at man med fordel kan brække det af efter 8-10 timer - så er det nemlig ikke blevet sten-hårdt, men dog så hårdt at det ikke løber mere, og det kan være en fordel, hvis man er kommet til at lave en lidt bred fuge.

En nem og hurtig måde at fjerne det overskydende hærdede fuge er med en skarp spade.

Jeg fik tippet af en maler, og det virker super. Gå ud i skuret og find spaden frem, spænd den fast i skruestikken, og slib den knivskarp med vinkelsliberen.

Spadens krumning, og horisontale håndtag gør, at den er rigtig velegnet til at hakke overskydende fuge væk med.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Smarte detaljer, godt med billeder - super med sådan erfaringsdeling

Mangler bare lige "synes godt om"-knappen

skal pladerne så slet ikke skrues? og hvad med spartling?

 

Skrevet af djaydjay på 24-01-2015 12:40

Smarte detaljer, godt med billeder - super med sådan erfaringsdeling

Mangler bare lige "synes godt om"-knappen

 

den er der faktisk, det er den grønne thumbs up knap i højre bund

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jow jow - de skal naturligvis skrues. For hver 20 cm.
På tværs af forskallingen vil det så typisk være for hver 30 cm.
De blev efterfølgende fuld spartlede med alm. sandspartel.
Så hvorfor limer man dem?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det minsker spartel arbejdet, og skulle eftersigende give stærker samlinger.

Men kan også få fibergips med 4 forsinkede kanter i målende 900x1200, her monter men dem som alm. gips plader.

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også