drejebænk stik

jeg har købt en gammel drejebænk og har fået dårlig råd med at skift kraft stik. Det var en gammel flat stik som jeg afmonterede og fik at ved at den blå skulle på nul. Den er 4 benet og nu har jeg fået forklaret af en elektriker at den blå skulle sidde på fase eller brun l1 sort l2 og blå l3.

Den køre ikke og jeg vil bare høre om hvad det er der sker hvis man sætter strøm til sådan en motor med den blå på nul, hvad er det der er i stykke? 

jeg har købt en gammel drejebænk og har fået... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det første billede som jeg går ud fra er for hele maskinen fortæller klart at den kun skal have 220 volt (230 volt siger vi nu).
Det andet billede fortæller at motor kan køre 220 eller 380 volt. Det kommer an på monterings måden.
Så du skal have nul på. Men da det er en gammel maskine er det ikke muligt at gætte på hvilken lednings farve der er brugt i kabel, Tag låget af den boks/afbryder som kabel er monteret i på maskinen og tag et billede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

380v stjerne forbundet.
Hvis der er nul på en af tilgangsledningerne, er chancerne for at relæet, som nok er 380v,ikke kan trække, stor.

Jeg har lige nælæst indlæget,og læst du har monteret den rigtigt ,nu

Du skal bare trykke på den røde knap først,da det sikkert er koblet ud pga.for høj strøm ved fejlmonteringen.



Bernt

Efter de sidste billeder er det korrekt som din elektriker har forklaret. Jord på gul/grøn og en fase på hver af de andre. Og som Båndsei skriver, tryk den røde knap helt ind før du starter på den grønne-
Efter skiltning og nu nye billeder ser det ud som om din drejebænk har fået en anden motor end den originale. Hvilket kun er en fordel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis