Afmontering af teaklister i U-profil.

Hej,

Jeg er igang med af opfriske alle døre/låger og lister i både cockpit og kahyt. Dvs. slibe ned, og give ny lak. Indtil nu er det gået uden de store problemer med de lister jeg har haft afmonteret. Men jeg er nu rendt i problemer med at få afmonteret nogle teak lister i U-profil. Disse profiler sidder som "karme" rundt om eks. døren ned til kahytten. Der er lykkedes mig at fjerne 2 stk. og jeg kan se at de er limet fast. Og jeg frygter at de lister jeg ikke kan fjerne er limet fast på både 2 sider og bund af listen.

Er der nogle der har et trick til at løsne disse lister - Evt ved at opløse limen på én eller anden måde. Jeg har overvejet om min multicutter med en fleksibel spartel på kan klare opgaven med at løsne evt. lim på siderne.

Min sidste udvej vil være at slibe og lakere i båden.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror du har misforstået noget med at veligeholde en båd, det er meget sjælden at man lakere i kahytten, kun hvis lakken er meget beskadiget. Man tager de løse dele ud fordi det er nemmere at komme til uden for kahytten, men at pille lister ned er ganske unødvendigt og heller ikke særlig godt. Slib og laker i båden det gør alle andre.

Hej igen,

Det var måske også en dårlig formulering med at jeg lakere i kahytten. Det jeg mente med kahytten var de U-lister hvor den ene side er i cockpit, og den anden i kahytten. Det er ikke hele kahytten jeg vil lakere.

Tror jeg vil give det et sidste forsøg med at få listerne lirket fri. Ellers må de lakeres "on location" når temperaturen bliver højere. Det er bare sådan en hyggelig ting at gå og slibe og lakere hen over vinter, og så få det hele monteret igen og så glæde sig over hvordan det ser ud... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er selvfølgelig altid godt at være i god tid. Jeg husker fra min e unge dage at sejlerne gik fuldstændigt amok omkring midten af April hvis vejret var til det. De knoklede løs til langt ud på aftenen hver ledig time de havde og aligevel kom bådene først i vandet midt i Maj måned.

I vore dage har vi så meget fritid at vi sagtens når det over en weekend eller to med de plastik baljer, så slap du nu bare af.

Og så vil jeg nok sige at lister der er mellem cockpit og kahyt, skal man lade blive siddende så de ikke bliver utætte.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også