Kan jeg lave en simpel gulvvarme uden dyr shunt?

Hej LDS'ere

Jeg vil jo gerne spare lidt $$ i mit værksteds projekt

Jeg skal have gulvvarme derovre, i to kredse, men jeg vil jo gerne spare de 3000 en shunt koster, og da også gerne den ekstra pumpe Mit varmesystem er opdelt som på tegningen herunder.


Mvh

Morten

Hej LDS'ere Jeg vil jo gerne spare lidt $$ i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mellon på 22-01-2015 17:55
Nitte en fjvr er bare en ventil der føler på vandtemperaturen der går igennem den, når gulvet bliver varmt nok lukker den ned.
Ikke den bedste måde at gøre det på men i en garage ville den være god nok. Ville være temperatur forskel i gulvet men sikker på at der kan leves med det.
Vh Claus

Måske du burde læse hvad jeg og Juel korresponderer om og bestemt helt sikkert Juel's første indlæg. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Juel på 22-01-2015 19:01
Ja varmen behøver jo ikke at være 100% konstant 😊 er pumpen jeg har tegnet lige efter fyret ikke nok til at presse vandet rundt i den nye del også? Og Hvorfor skulle der være et problem med den blande ventil jeg har tegnet? Fyret er på 10kW og kan tweakes til 12kW hvis der skulle blive brug for det, men jeg tvivler, det kører Max 50% på de vilde og kolde dage 😊

Sorry, men det har intet med konstant varme og gøre. Hvis du kigger på din egen tegning over det påtænkte projekt, vil du længst til vendstre se en blandeventil kaldet BV. Dit varme vand vil ikke komme længere men gå direkte til returen. For den skitserede opstilling skal kunne virke efter hensigten SKAL du have en pumpe EFTER blandeventilen i kredsen. Det kan ikke blive anderledes, naturligvis forudsat du vil have varme i dit gulv. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok, det var jo lige netop sådan noget jeg gerne ville have bekræftet Så det er jo super, jeg har nemlig ingen erfaringer med blandeventiler. Men så kan jeg jo lige så godt sætte en shunt op, da der jo så er en pumpe i den.. og pumperne koster jo næsten det samme som en shunt med pumpe!

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 22-01-2015 20:17
Ok, det var jo lige netop sådan noget jeg gerne ville have bekræftet Så det er jo super, jeg har nemlig ingen erfaringer med blandeventiler. Men så kan jeg jo lige så godt sætte en shunt op, da der jo så er en pumpe i den.. og pumperne koster jo næsten det samme som en shunt med pumpe!

Hvis du fjerner blandeventilen og kører kedelvandet direkte over i gulvet samt sætter en fjrv ventil på returen, kan du rigtig nok spare pumpen, men du vil nok også opleve at dit gulv vil have en ret varierende temperatur på overfladen med kun to kredse, uagtet du sørger for at ligge slangerne så du skiftevis har frem og retur ved siden af hinanden. I gamle dage sagde man som en tommelfingerregel at metoden max kan bruges på et gulv under 10-15 m2, et typisk badeværelsesgulv.

Hvis jeg skulle lave gulvvarme i en garage, ville jeg helt klart investere i en lille færdig gulvvarmeshunt.  

Hvis lokalet ikke er super godt isoleret, ville jeg personligt lave en løsning med radioatore eller en lille kaloifere, da det i længden vil give langst den billigste opvarmning af rummet. Men det spurgte du jo så ikke om.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg må bide i det sure æble så og købe shunt Jeg isolere 300 i gulvet, 200 i væggene og 300 i loftet Og til at starte med vil jeg bare have 10-15 grader. Men har tænkt at have 10 grader, og når man så skal skrue så tænde for en kaliffer men så kan jeg jo ikke nøjes med at sende 40 grader derover :/

Mvh

Morten

Annonce
Skrevet af Juel på 22-01-2015 21:55
Jeg må bide i det sure æble så og købe shunt Jeg isolere 300 i gulvet, 200 i væggene og 300 i loftet Og til at starte med vil jeg bare have 10-15 grader. Men har tænkt at have 10 grader, og når man så skal skrue så tænde for en kaliffer men så kan jeg jo ikke nøjes med at sende 40 grader derover :/

Ja ok. Så skulle det nok kunne gå. 

Det smule varmetab i rørene kan du sagtens isolere dig fra. Det bliver helt klart den mindste af installationsudgifterne.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok, tak for svarene, jeg må i gang med at lave en liste

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis