Hårdt træs briketter

Jeg faldt for tilbudet fra Bilka om køb af en palle hårdt træs briketter, der skulle brænde væsentligt længere ! De skrev dog ikke i forhold til hvad, og det er vist beregnet, for jeg vil sige, jo de brænder væsentligt længere end en sammen rullet Søndags avis !

Så pas på der ude

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har også for år tilbage prøvet lidt af dem, men uden at det medførte nogen særlig begejstring.
Det bedste ved dem er nok, at de giver producenten flere penge i foret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er heller ikke briketmand, men prøvede for sjov skyld en pakke hårdttræsbriketter fra HN. Jeg kan ikke sammenligne dem med alm briketter, men lagt ind på et etableret glødelag, så virkede de nu egentlig udemærket, og gav en god moderat varme i noget længere tid end et par stykker asketræ. 

Men prismæssigt er det nok en begrænset fordel, hvis der er nogen.

Jeg sammenlignede dem med de alm. lyse træbriketter, og hvis de skal brænde ordentligt og give ordentlig varme, kunne jeg ikke se, at der var noget at hente.
De kan nok brænde lidt langsommere ved fedtfyring, men det er vel ikke rigtig politisk korrekt?

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu var min sammeligning beregnet på de lyse træbriketter, der efter min mening brænder længere med mindre luft tilførsel end dem i hårdtræ. De skal nemlig have mere luft for at brænde rigtigt. Når træ ligger og gløder / ulmer giver det en uren forbrændning med meget sod i skorstenen til følge.

For et par år siden købte jeg nogle Hådttræs briketter hos Davidsen. Der var meget lidt træ i dem, det viste sig at være hårdt presset kulsmuld og brunkul, de skulle have rigtigt meget luft for at brænde og de var umulige at tænde op på. Og gav enorme mængder aske, ganske som kul og brunkul giver.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis