Kold radiator og løbet tør for idéer

Jeg har brugt det meste af vinteren på at sætte mig ind i mit fjernvarme anlæg for at rette op på nogle kolde radiatorer i huset. Efter en mindre justering af trykket, udskiftning af cirkulationspumpe og defekte termostat ventiler + udluftning, har jeg endelig fået en lydløs gennemføring af vand, med radiatorer som varmer for fuld udblæsning... ja, lige bortset fra et sted i huset, hvor to radiatorer (tror det kaldes at de er serieforbundet) absolut ikke vil varme. 

Vandet fiser lige igennem og radiatorerne bliver kun varme langs siderne, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. For blot et par måneder siden virkede de her radiatorer ganske fint, men i takt med at vi har fået varme ud i alle de andre radiatorer, så er de tværtimod gået fuldstændigt kolde. 

Det skal siges at jeg har haft en VVS'er ud at kigge på det mens han alligevel var ude og ordne noget andet, hans ordrette udmelding "tja, det hele ser jo ud til at være indstillet korrekt, så det kan jeg simpelthen ikke svare dig på" - hvilket ikke ligefrem var brugbart.

Håber der er nogle som har nogle bud, da jeg er tilbøjelig til bare at rive begge radiatorer ned og udskifte med én enkelt ny - hvilket jeg helst vil undgå.

Forneden er et billede af hvordan radiatoerne er forbundet, hvis det skulle have noget at skulle have sagt.

t.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu var det jo smartest hvis du slukkede / fjernene de lamper ved fotografering. Men jeg går ud fra at de 2 rør krydser hinanden uden at være forbundet.
Hvis det er lange radiatorer, er det ikke optimalt at de har tilgang og afgang i samme ende. Hvad for en cirkulationspumpe har du ? Er den oppe på fuld styrke.
Du har afmonteret termostat, kan stiften trykkes ind, og kommer den ud kvik igen af sig selv. Det er meget almindeligt at det indenfor stiften sidder fast.

Radiatorer er ikke i serie, de har bare en fælles termostat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Efter jeg har prøvet noget i samme still gav jeg den lige gas med at hammer løs på radiator termostaten med noget bløder end metal, lige pludselig kom der vand, tror noget snavs sad i røret.
Kan der komme vand og varme på dem hvis du lukker de andre radiator.?

Citat: "Vandet fiser lige igennem og radiatorerne bliver kun varme langs siderne." Citat slut.

Betyder siderne, det kun er den side hvor der er kortest vej mellem frem og returen der bliver varm  ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@ev elmand:

det gik lidt stærkt med billedet, men ja, de krydser hinanden. Det er en Alpha2 pumpe, den står indstillet på "auto", men selv med fuld skrue på, så løser det ikke problemet.

Stiften kommer fint ud af sig selv. Radiatorerne er 120 cm lange. Det jeg synes er underligt, er at de har virket fint i alt den tid vi har boet i huset (2 år), som nogle af de eneste, men nu hvor resten fungerer som de skal, så er de sat af(?)

@ADLarsen:

jeg har banket og banket. Der kommer masser af vand, det fiser bare lige igennem radiatoren. Hvis jeg slukker alle andre radiatorer, så kommer der stadig ikke varme på. Desværre.
@Nitter:

lige præcis.
Annonce

Ja se seeeeeeeeeee.  

Den type radiatore du har er ikke beregnet til og have frem og retur i samme side. Flyt returen modsat fremløbet, så skal du bare se løjer, øh mærke varme i hele radiatoernes bredde. 

Og så til 1000 kroners spørgsmålet om hvorfor det har kunne virke i to år, kan jeg ikke give dig en entydig forklaring på. Men vil gætte på du har skiftet den gamle meget store pumpe ud med omtalte Alpha 2 en gang siden sidste vinter.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@nitter:

det var LIGE PRÆCIS det svar jeg frygtede, hahaha, der er ikke andet at gøre, end at gøre det.
Skrevet af tobiascadin på 21-01-2015 21:35
@nitter:

det var LIGE PRÆCIS det svar jeg frygtede, hahaha, der er ikke andet at gøre, end at gøre det.

Jamen, så har du da også haft oceaner af tid til at vænne dig til tanken.  

I hele næste uge lover DMI vist pludsgrader døgnet rundt, sååååå .................  

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis