EL-installation på 1 sal - skitse

Jeg skal snart hente et tilbud på en komplet EL-installation på en 1. sal.

Jeg har forsøgt at tegne komponenterne ind, og vil i den forbindelse høre om der er nogen som kan give noget feedback. Mest af alt om der mangler noget.

Jeg trækker selv tv/internet, så det er ikke med.

Total set er det følgende komponenter:

1 stk. LK FUGA Afbryder (bad)
4 stk. LK IHC Wireless Lysdæmper kombi (værelser)
1 stk. LK FUGA PIR-sensor (trappen)
5 stk. LK FUGA Stikkontakt 1 modul
12 stk. LK FUGA Stikkontakt 2 modul
8 stk. LK FUGA Lampeudtag

+ dåser, tangenter, rammer, ledninger osv.

De 4 IHC Wireless lysdæmper skal blot programmes til at styre lampeudtag. Alt andet programmering klare jeg selv.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her er lige nogle "dumme" spørgsmål.

Det er godt at have mange stikk. men hvis du ikke har en speciel plan i badeværelse, ville jeg flytte 2 til sovevær.
Husk røgalarm, der skal kobles sammen, som vistnok er et krav i nye huse.
Og en slags lamper der kan lyse på trappen, evt. tændt af PIR Og kan den føle både opad og nedad, måske hvis den sidder i hjørnet.

Er det heroppe der skal være en hylde eller lille skab til ladestation til alle elektronik apparater ?

Og hvad med  Antenne, edb, stik


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-01-2015 20:24
Det er godt at have mange stikk. men hvis du ikke har en speciel plan i badeværelse, ville jeg flytte 2 til sovevær.
Husk røgalarm, der skal kobles sammen, som vistnok er et krav i nye huse.
Og en slags lamper der kan lyse på trappen.
Antenne, edb, ??

Tak for hurtigt svar.

Vi overvejer vaskemaskine på badet.  Omkring trappen kommer der dobbelthøjde. Så planen er at hænge en lampe ned fra kip som kan oplyse trappen. Og der skal så kobles 2 stk PIR sensor til. En oppe og en nede.

Jeg går udfra at jeg selv må trække antenne/edb rundt?

Ja, røgalarmer har jeg glemt.

 

 

Du må naturligvis selv med antenne og EDB, men det bør forberedes med skjult installation. Og er det heroppe der skal være en lille hylde / skab til ladestation for alle E - apparater


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, der skal nok være en lille teknik skab deroppe. Har ikke lige fundet et sted endnu.

Kunne muligvis skjules i en varm-skunk.

Det jeg mener med E - apparater er I-phone - I-pad m.m. * 3-4 Nemlig dine, fruens, børnenes Det skal måske være nedenunder, et centralt sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skal der jord til en ny installation af en vaskemaskine?

I så fald, vil EL-installatøren blot trække jord til de kontakter på badet som skal bruge jord?
Alle stikk. og lampesteder skal være med jord. Og det kommer af sig selv da han bruger kabel med jord nede fra sikringsgruppen. Jeg var også lige opmærksom på at du skrev dobbelt stikk. (som ikke er med jord) men bagefter i styk listen skriver du stikk 2 modul. så jeg regnede med at de er med jord.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Jeg var ikke klar over at alt skulle være med jord. Men ja, så giver det sig selv.

Har du nogen ide om hvad sådan en installation ca. løber op i?
Jeg lader installatøren købe alt.

Det kan/vil jeg ikke gisne om. Det er 15 år siden jeg selv havde el installatørforretning, og har siden arbejdet i industrien. OG jeg kender slet ikke priser på arbejdsløn i dit postnummer, (som ligger meget mere østlig (dyrere) end mit)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis