EL-installation på 1 sal - skitse

Jeg skal snart hente et tilbud på en komplet EL-installation på en 1. sal.

Jeg har forsøgt at tegne komponenterne ind, og vil i den forbindelse høre om der er nogen som kan give noget feedback. Mest af alt om der mangler noget.

Jeg trækker selv tv/internet, så det er ikke med.

Total set er det følgende komponenter:

1 stk. LK FUGA Afbryder (bad)
4 stk. LK IHC Wireless Lysdæmper kombi (værelser)
1 stk. LK FUGA PIR-sensor (trappen)
5 stk. LK FUGA Stikkontakt 1 modul
12 stk. LK FUGA Stikkontakt 2 modul
8 stk. LK FUGA Lampeudtag

+ dåser, tangenter, rammer, ledninger osv.

De 4 IHC Wireless lysdæmper skal blot programmes til at styre lampeudtag. Alt andet programmering klare jeg selv.

Jeg skal snart hente et tilbud på en komplet EL... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fair nok. Jeg sender det til installatøren. Så må vi se.

Mange gode kommentarer så jeg vil kun nævne en enkelt ting.

Vil du ikke have lys i din brusekabine ?

 I øvrigt fint med så mange stikkontakter - det er ikke ret meget dyrere når det bliver lavet fra start.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, godt spottet!

Der burde nok være spots i brus.
Jeg ville lave afbrydere på ydersiden af alle døre, som kan tænde lyset i aktivitetsrummet. Så man kan tænde det, når man kommer ud af f.eks soveværelse uden at skulle på tværs af rummet.

Ved ikke lige hvor du vil placere dine stikkontakter, men placer både nogle ved gulvet og midt på væggen. Det skal være let at sætte støvsugeren til, lige meget hvor du er.

Endelig ville jeg føre en ekstra mellemleder rundt fra en ekstra afbryder ved dørene til nogle af stikkontakterne i rummene. På den måde kan man slukke lamper og andre forbrugsgenstande, når man forlader rummet uden at skulle rundt til hver enkelt ting. Kan selvfølgelig også laves med ihcwireless, men er noget dyrere.
Skrevet af jenshøj på 23-01-2015 11:57
Jeg ville lave afbrydere på ydersiden af alle døre, som kan tænde lyset i aktivitetsrummet. Så man kan tænde det, når man kommer ud af f.eks soveværelse uden at skulle på tværs af rummet.

Ved ikke lige hvor du vil placere dine stikkontakter, men placer både nogle ved gulvet og midt på væggen. Det skal være let at sætte støvsugeren til, lige meget hvor du er.

Endelig ville jeg føre en ekstra mellemleder rundt fra en ekstra afbryder ved dørene til nogle af stikkontakterne i rummene. På den måde kan man slukke lamper og andre forbrugsgenstande, når man forlader rummet uden at skulle rundt til hver enkelt ting. Kan selvfølgelig også laves med ihcwireless, men er noget dyrere.

 

Gode ideer. Tak for det.

 

 

Annonce
Blot til info.

Jeg har snakket med et par EL-installatører i kbh, og prismæssigt ligger vi mellem 30-40.000 inkl moms.
Skrevet af Thomas78 på 23-01-2015 11:31
Ja, godt spottet!

Der burde nok være spots i brus.

Selvom du har højde nok til at montere en IP20 spot vil jeg anbefale dig at montere en IP44.

Jeg har haft IP20 spot ( 12 V ) i min brusekabine og de holder ikke. Stikket til halogenerne bliver anløbne og medfører dårlig forbindelse til pæren. Skiftede den et par gange inden jeg satte en anden og bedre op.

Vælg en 230V IP44 med LED. Greenline har dem som LDS-tilbud.

https://www.greenline.dk/k/lav-det-...ot-38-230v

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 23-01-2015 18:25

Selvom du har højde nok til at montere en IP20 spot vil jeg anbefale dig at montere en IP44.

Jeg har haft IP20 spot ( 12 V ) i min brusekabine og de holder ikke. Stikket til halogenerne bliver anløbne og medfører dårlig forbindelse til pæren. Skiftede den et par gange inden jeg satte en anden og bedre op.

Vælg en 230V IP44 med LED. Greenline har dem som LDS-tilbud.

https://www.greenline.dk/k/lav-det-...ot-38-230v

 

 

 

Tak for info.

I badet i stueetagen har jeg i dag Daxtor 230v med LED

http://detled.dk/led-downlight-spot/764-daxtor-easy-2-light-bagdase-gu10-230v-sort.html

De er IP24 og de virker fint, men de sidder heller ikke inde i selv bruseren.Sidder vel 40 cm fra.

 

Er det iøvrigt tilladt selv at trække kablerne rundt og så lade elektrikeren gøre resten?

I så fald, hvilke type kabel vil man trække?
Skrevet af Thomas78 på 23-01-2015 20:16
Er det iøvrigt tilladt selv at trække kablerne rundt og så lade elektrikeren gøre resten?

I så fald, hvilke type kabel vil man trække?

Det korte svar er nej.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis