Vix bit

Hvad hedder "vix bit" på dansk?

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=vix%20bit

Hvad hedder "vix bit" på dansk? http:... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kan jeg stadig træde en nål Nitter og når jeg skal montere hængsler bruger jeg en syl til at

afmærke med, eller bruger platboret direkte.

400+moms! Avs, det bliver det ikke til.
Har også af og til brugt en syl eller andet spidst aggregat.

400... sygt.

Er der ikke en der kan foklare mig hvad den skal bruges til, for jeg er åbenbart svagtfattende

Man har et hængsel som skal fastgøres til et stykke træ... og så skal man bore for til skruerne... øhhh en blyant laver et mærke, eller et platbor laver et mærke... er det fordi man er bange for at bore skævt?

For der findes der utallige gamle trik til at styre et bor... man tager et stykke træ, og skærer et vinkelsnit i det ene ende, så har man et styr, og samtidig så kan man ved at skubbe boret mere eller mindre op i borepatronen styre dybden... se her 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jo Henrik, det er ådan et stykke værktøj som man bare må eje, at det så vil tilbringe resten af tiden i en eller anden hengemt skuffe, betyder mindre.

Gå aldrig ned på udstyr ved du godt !

Og der sidder rundt omkring menesker der bruger livet på at opfinde totalt nytteløse genstande til forbrugeren af det moderne samfund. Prøv bare at kigge i fruens køkken skabe, der finder du garanteret maskiner der er brugt en gang eller to, og så tilbringer resten af  " livet " bagerst i skabet

Det er ikke for at forhindre, at hullet ikke er 90 grader, men for at det er placeret i midten af hullet på hængslet. Det er ikke det store problem, hvis du borer i hårdttræ, da årene ikke skubber så nemt til boret, men borer du i f.eks. fyr kan det være en fordel enten at bruge sådan et specialbor eller formærke med en syl.

Annonce

Men hvis du sætter en skrue i fyrretræ så vil en lille "skridning" til den ene eller anden side ikke betyde noget, når først alle skuerne er helt i. Et typisk hængsel har feks et hul der er 5-6 mm stort, og hvis du så sætter en skrue i der er 3-3,5 mm vil der selvfølgelig være "plads" til at den kan skride lidt. Med da skuen hoved er konisk (undersænket) vil den "rette" sig ind i forhold til hullet i hængslet, når den kommer helt i bund.  

Hvis det derimod er hårdttræ eller feks alu/metal, så vil hullets pladsering være mere vigtig for dit endelige resultat.  

Men selvfølgelig må man ikke gå ned på udstyr, og det giver en en god mulighed for at købe endnu en boremaskine, for man skal da ikke stå og skifte boret ud med en bits lige midt i arbejdet... det ville da være spild af tid, og dybt uproffesionelt  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 23-01-2015 12:17

Men selvfølgelig må man ikke gå ned på udstyr, og det giver en en god mulighed for at købe endnu en boremaskine, for man skal da ikke stå og skifte boret ud med en bits lige midt i arbejdet... det ville da være spild af tid, og dybt uproffesionelt  

Enig! Det er jo derfor jeg har 3 bore/skruemaskiner

Hej.

Nåh ja, konen kommer også i tide og utide og har fundet en ny fod eller nål og skal så også lige bruge en symaskine til

mvh

varmetossen

Ja selvfølgelig gør hun da det, jeg har fire symaskine igang ad gangen. Hvorfor dog bruge tid på skift af trykfod og indstillinger når man kan have en maskine til hver opgave.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis