Opmuring mellem vindue - fra 1 stort til 2 små

Hej Alle,

Jeg har et vindues hul 1200 x 1200mm, som skal splittes da den ene del skal være badeværelse.

Jeg vil derfor mure op midt i hullet og dermed få 2 huller på 400 x 1200mm og en muret midte på 400mm.

1. Er det ok at starte nu, selvom det er/hurtigt kan blive frostvejr?

2. Skal det isoleres?

3. Ved ikke om det hedder skift...men hvordan ville i bygge mure op?

Stenen skal kunne vandskures, da resten af huset er vandskuret.

Mvh. Dan

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil mene du godt kan mure i det her vejr.
Bliver der frost, skal du nok overveje at vinterforanstalte - du kan evt. google det.
Det kan være der en murer herinde som har en anden holdning :-)

Jeg er selv amatørmurer og vil lige nævne, at du skal passe lidt på, når du ikke murer en længere stykke end det du skal der. 400mm er knap og nap 1/1 sten + en trekvarter, og når du kommer op i højden, så kan du nemt risikere at stakken vælter, fordi du ikke har ret meget forbandt som giver styrke - blot min erfaring :-)
Du skal i hvert fald sørge for, at din mørtel ikke er for "fed" så du ikke kommer til at trykke for hårdt når du sætter stenene. Overvej evt. at mure 4-5 skifte om dagen.

Ang punkt 3, så mener du nok "forbandt" - det er murværkets mønster, og skal naturligvis være så det passer med det øvrige murværk.

Brug mursnor!
Skal du mure nu, må du dække af udvendig, og have lidt varme på indefra. så det ikke fryser om natten.
Når du murer en pille bliver det naturlige bedste murermål 35 eller 47 cm men det kan godt blive 41 cm.
Og det er sikkert ikke mulig at lave samme forbandt som i det øvrige murværk af den simple grund at det er for lille. Men da du vil vandskure har det heller ikke den store betydning, da det er meget svært at skelne skiftegang der.
Der er 4 muligheder for skiftegang (ca. mål 1/2 sten er 11 cm / 3/4 - 17 / 1/1 - 22 fuge 1,5 cm )
3/4 + 1/2 + 1/2
1/1 + 3/4
3/4 + 1/1
1/2 + 1/2 + 3/4
begynd f.eks. med nederste skifte som nederste linje, men det kommer an på hvordan det rammer dit nuværende forbandt. ALDRIG 2 studsfuger over hinanden. Så murer du op med disse 4 kombinationer, efter hinanden. Den 1/2 sten i hjørnet vender så den lange side ind imod huset (måske som 3/4 og så 1/4 i den næste skifte indad. Samling imellem yder og indermur skal være samme sted som det nuværende.
Der skal være isolering i den hulmur du får, ligesom der skal en strimmel flamingo hvor yder og indermur mødes. Selv om det er lille bør der lidt murbindere i. De skal hælde lidt udad, for at vandet ikke skal sive langs ad dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar...tror jeg De mange skift skal vist tegnes før jeg går i gang, så det går jeg i gang med.

Mure bindere...check

Hældning på væg...skulle jo gerne ramme toppen af vinduet, men forsøger.

Flamingo??? Hvor skal denne flamingo placeres?
Ja, du kan med fordel tegne det inden du går i gang. Så har du lidt bedre overblik.
Hvad er din bagmur lavet af? Hvis den også er muret, så ville jeg mure for- og bagmur op samtidigt, så får du styrke når du sætter bindere imellem. Binderne skal sidde for hvert fjerde skifte.
Er det letbeton ville jeg også rejse den først, så du kan skrue binderne i løbende.

Flamingoen skal sidde i falsen, mellem for og bagmur, se billedet her: http://www.randerstegl.dk/Files/Images/Mursten/27cm_falssten.jpg

Fedt...mange tak.

Flamingoen gav ikke mening...se billed Er i tvivl om enderne skal lukkes, for så er der ikke meget plads til isolering i hulrummet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kig på det billede jeg postede, en gang til :-)
Enderne (falsen) skal ikke mures sammen. Der skal være ca. 30mm imellem for- og bagmur. På det billede jeg postede, kan du se at der er 32mm til flamingo.
Hvis du bare lader dem være, skal din vindueskarm jo dække hele hulmurens tykkelse. Hvor langt fremme sidder de øvrige vinduer i huset?
Husk i øvrigt, at uanset hvilket forbandt du vælger, så skal stenene overlappe med min 1/4 sten

Jeg skal gerne tegne det, men der er lidt for meget for mig at gætte på, så du skal komme med nogle oplysninger.
Hvad er din indermur lavet af ?
Hvor tyk er hele muren ?
Afstand fra facade til udvendig side af vindue ?
Hvordan rammer midten af det nuværende hul fugen i din nuværende mur over vinduet og under vinduet. lige på fugen, 1/4 sten til venstre eller højre eller 1/2 sten ?
Man har normalt 15 skiftegange pr. meter så du skal have 18 skifter + 2 skifter der erstatter sålbænk er det korrekt ?
Skal muren stå synlig indvendig, eller laver du lysningspaneler ( inddækning med krydsfinerplade der går imod vindue)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg prøver lige at skitse det hele op, når jeg er hjemme.

Tror jeg misforstod din "skiftegang"...billedet viser de fire skift du beskrev, men der er ikke altid en 1/4 stens overlap?

Tror vinduerne sidder helt ude...tjekker lige
Uh så får el mand lov til at tegne den her gang. Jeg skulle ellers lige til det , men har også brug for en pause denne gang. Så kan jeg komme med noget feedback bagefter i stedet for

"Pillens" udseende kommer helt an på stenenes forbandt neden for og hvordan fugerne ligger omkring vinduet.
Du skal buge de mål, som ev elmand skriver.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også