Opmuring mellem vindue - fra 1 stort til 2 små

Hej Alle,

Jeg har et vindues hul 1200 x 1200mm, som skal splittes da den ene del skal være badeværelse.

Jeg vil derfor mure op midt i hullet og dermed få 2 huller på 400 x 1200mm og en muret midte på 400mm.

1. Er det ok at starte nu, selvom det er/hurtigt kan blive frostvejr?

2. Skal det isoleres?

3. Ved ikke om det hedder skift...men hvordan ville i bygge mure op?

Stenen skal kunne vandskures, da resten af huset er vandskuret.

Mvh. Dan

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil mene du godt kan mure i det her vejr.
Bliver der frost, skal du nok overveje at vinterforanstalte - du kan evt. google det.
Det kan være der en murer herinde som har en anden holdning :-)

Jeg er selv amatørmurer og vil lige nævne, at du skal passe lidt på, når du ikke murer en længere stykke end det du skal der. 400mm er knap og nap 1/1 sten + en trekvarter, og når du kommer op i højden, så kan du nemt risikere at stakken vælter, fordi du ikke har ret meget forbandt som giver styrke - blot min erfaring :-)
Du skal i hvert fald sørge for, at din mørtel ikke er for "fed" så du ikke kommer til at trykke for hårdt når du sætter stenene. Overvej evt. at mure 4-5 skifte om dagen.

Ang punkt 3, så mener du nok "forbandt" - det er murværkets mønster, og skal naturligvis være så det passer med det øvrige murværk.

Brug mursnor!
Skal du mure nu, må du dække af udvendig, og have lidt varme på indefra. så det ikke fryser om natten.
Når du murer en pille bliver det naturlige bedste murermål 35 eller 47 cm men det kan godt blive 41 cm.
Og det er sikkert ikke mulig at lave samme forbandt som i det øvrige murværk af den simple grund at det er for lille. Men da du vil vandskure har det heller ikke den store betydning, da det er meget svært at skelne skiftegang der.
Der er 4 muligheder for skiftegang (ca. mål 1/2 sten er 11 cm / 3/4 - 17 / 1/1 - 22 fuge 1,5 cm )
3/4 + 1/2 + 1/2
1/1 + 3/4
3/4 + 1/1
1/2 + 1/2 + 3/4