Opmuring mellem vindue - fra 1 stort til 2 små

Hej Alle,

Jeg har et vindues hul 1200 x 1200mm, som skal splittes da den ene del skal være badeværelse.

Jeg vil derfor mure op midt i hullet og dermed få 2 huller på 400 x 1200mm og en muret midte på 400mm.

1. Er det ok at starte nu, selvom det er/hurtigt kan blive frostvejr?

2. Skal det isoleres?

3. Ved ikke om det hedder skift...men hvordan ville i bygge mure op?

Stenen skal kunne vandskures, da resten af huset er vandskuret.

Mvh. Dan

Hej Alle, Jeg har et vindues hul 1200 x 1200mm... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som amatør gør-det-selv murer vil jeg også klart anbefale dig, at vente til foråret.
Nu har det stået så mange år - så kan det vel også vente nogle måneder :-)
Det tager længere tid at mure op, end du regner med - er min erfaring :-)
Og du skal vel have "åbent hus" så længe det varer, hvilket er knap så sjovt - hverken for komforten eller varmeregningen.

Hvad med de nye vinduer - har du dem ved hånden?
Det er rigtig at det har stået mange år, men jeg har først købt nu...og er gået i gang med værelses renovering, og badeværelse. Og da der skal komme en væg mellem de to vinduer, er det ved at være nu.

Vinduerne er ikke bestilt...skulle lige kende størrelsen på hullet, men havde overvejet at sætte en plade på yderst og to plader inde, så kan projektet forsætte.

Der er pænt køligt i rummet...alle skråvægge er blottet, så pt er der køligt. Opdagede en tagrende fra kvisten, som gik gennem taget --> dermed et rådent spær Men det fikser ejerskifte forsikring i næste uge, hvis vejret tillader.

Skal jeg bruge et specielt blanding forhold til mørtel...forstiller mig noget med midre vand???
Ok - det kan du naturligvis bedst selv vurdere :-) - Har du prøvet at mure før?
Du kan få specielt "vintermørtel" - eller du kan blande ethanol i alm. mørtel. Blandingsforholdet kan du sikkert google dig til.
Det med mindre vand ville jeg passe på med. Jo "federe" mørtel du blander, jo sværere bliver det at arbejde med. Hvis mørtlen ikke er tilpas "plastisk" så skal stenen altså sidde præcist i første hug! Giver du den bare et lille dask med skeen for at rette ind, så slipper mørtlen, og du kan starte forfra.

Er der synlig mursten udenfor eller er de filset eller pudset?

For hvis det er synlig mursten udvendig. Var det et billede udenfra, jeg mente Det vil gøre det hele lettere.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det er ved at være en lang tråd, så jeg opsumerer lige, min opfattelse. 

Dan skriver i starten at det skal vandskures udv. (derfor jeg godt tør tegne skiftegang uden at se udv. mur) og det skal pudses indvendig . Det er gavlvindue på 1. sal i et hus fra ca. 1913 (anden tråd) og der er en tilbygning nedenfor. Vi har ikke set noget om sålbænken. Og jeg fornemmer at han ikke har prøvet at mure tidligere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja da...gik på mure skole i 1990

Har muret lidt, men det kommer nok til at kræve lidt forsøg - men vinduerne er jo heller ikke kommet endnu.

Jeg må google mig lidt frem, havde også overvejet at bygge lidt isolering op omkring vinduet.
Præcis...vandskuret udvendigt, og pudset væg indvendigt. Huset er fra 1923 og murværket/skiftegang vil ikke kunne ses.

Der er gule fliser som sålbænk...skal skiftes til to sorte skiffer sålbænke.
Har ikke den store erfaring som mure...men har næse for om det ser godt ud til sidst! Om det så må koste lidt nedbrydning, så tager vi det med.

Manglede den rigtige opbygning, den tror jeg jeg har nu...så fedt at i gider hjælpe!
Kan du skimte skiftegangen udvendigt? For som Martin skriver, så bliver det betydeligt nemmere hvis du kan slå et søm i fugerne på hver side af vinduet. Så kan du trække en snor ved hvert skifte
Det tror jeg godt man kan, men det er malet mange gange.

Det letter, formoder jeg, er at jeg kan følge den korrekte højde, så jeg ikke ender med en halv tykkelse sten?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også