Wirsbo trådløs gulvvarme - Kan ikke skrue varmen ned i rum

Hej Alle,

Jeg ved det er et klassisk emne og har også forsøgt at finde et svar herinde inden jeg skrev dette, men forsøger nu alligevel. Jeg er flyttet i et relativt nyt hus fra 2006 for et par måneder i siden, hvor der er installeret et Wirsbo Genius system - se billeder. Problemet er, at varmen i mit soveværelse har sat sig "fast" efter jeg skruede op for en måneds tid siden (er på ca. 25 grader i følge terminalen der er tilknyttet samleboksen), og vil ikke falde igen når jeg skruer den trådløse fjernbetjning helt ned.

Jeg har testet signalet fra den trådløse fjernbetjening jf. manualen, og der er signal mellem fjernbetjeningen og terminalen/samleboksen. Jeg har ligeledes forsøgt på terminalen at sætte max temperaturen til 15 grader for det pågældende rum uden held. 

Uden at være ekspert vil jeg derfor tro/gætte på, at det enten er:

1) telestaten eller fjederen i telestaten der ikke virker (de grønne "æg" på billedet) 

2) at ventilen muligvis sidder fast.

Jeg har prøvet at skrue telestaten af og på igen uden held, og har også prøvet at trykke ventilen ned, hvilket jeg gjorde med den flade side af en skruetrækker, da jeg ikke kunne gøre det med en finger. Jeg kunne godt trykke den lidt ned, men synes jeg har læst et sted at den godt kan sidde fast selvom man kan trykke på den. Begge rør tilknyttet det pågældende værelse føles lukne eller stuetemparatur men ikke 25 grader varme, ved dog ikke om de 25 grader er helt rigtige da det virker meget højt.

Er der nogen gode råd til hvad jeg kan gøre eller teste ifht. ventilen inden jeg forsøger at købe en ny telestat eller endnu værre må betale dyre penge for at få pro hjælp? Jeg har indsat plantegningen hvis det skulle være til nogen hjælp, varmeanlægget er i Bryggers og det pågældende rum er rummet øverst til højre. På forhånd tak!

 

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hmm der er nogen der har været nærrige, da de satte systemet op, og sparet flowmålerene væk, kan jeg se :/ Uden dem er det jo umuligt at se hvad den kreds laver :/ Havde der nu været en flowmåler på, kunne du jo se, om det ændrede noget at presse ventilen ned.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men here goes. kan du høre forskel hvis du ligger øret til slangen imens du trykker på ventilen. Hvis du kan høre forskel, så et mit bud at ventilen virker, og at din telestat er død..

En anden metode er at tage telestaten af og så sætter du din gulvarme til det laveste du kan, og venter 10 minutter. Så måler fra bunden og op til den pressende pæl i tele staten, nu sætter du så rummets varme til max, og venter 10 mins igen, og så måler du telestaten igen, så kan du se om den har flyttet sig som den skal, så kan du jo se om den virker eller ej

Det var den fremgangsmåde jeg ville prøve hvis jeg var dig


Mvh

Morten

Tak! Er det du kalder den pressende pæl nem at se i telestaten? Lyder som et ret simpel og smart tjek.

I tilfælde jeg ikke kan høre noget på slangen ved ventil tjekket, hvad gør man så med ventilen? Går ikke ud fra jeg som nybegynder selv kan skifte en ventil....
Ja det er lidt forskelligt hvordan de er lavet, men du skal måle på centrum, da det er dér der bliver justeret højde på ventilen. og kan du rykke den lidt ned med en let hånd gør du det, da en ventil jo normalt vil give modstand med en fjeder Hvis du forstår

Jeg hælder til at det er din telestat, da din kreds hele tiden er åben, ellers ville ventilen være låst i bunden, og så ville du ikke få varme, og det ville måske kunne løses ved at banke let på den med en hammer..

Men hvis det er ventilen, kan den skiftes, men der vil jo komme vand ud, så luk alle de andre kredse så de ikke bliver tømt, og hvis du har lukkehaner ved fyret så luk dem også! og sluk fyret først, og skru din gulvvarme shunt helt ned på laveste, så den lukker for shunt ventilen.. og sluk for alle pumper! og så har du bare et håndklæde klar når du skifter.

Den ser ca sådan her ud:
http://www.billigvvs.dk/images/ProductPictures/large/83/Megatherm-ventil-topstykke-203643.jpg

Men igen test telestaten først, mon ikke fejlen er i den, eller måske udgangen på din styring.. Men det kan jo så testes ved at lade to af telestaterne skifte plads

Mvh

Morten

Tak igen, jeg forstår ikke helt hvad du mener med at måle på centrum?

Jeg tror du har ret i at det er telestaten, da der netop er varme. Hvis ventilen sad fast skulle man tro der ville være koldt, sådan var det i min gamle lejlighed dog med en almindelig radiator, hvor jeg skulle pille termostaten af og banke lidt på ventilen, før den begyndte at kunne bevæge sig og skrue op for varmen....går ud fra det er lidt samme koncept med gulvvarmen
Ja det er helt samme koncept

Igen telestaterne er jo lavet lidt forskelligt, men se denne f.eks.
http://www.fixdithus.dk/1387-3192-large/telestat-med-klickmontage-230-v.jpg

Den har et T i midten som er en lille plastik arm, den lige i toppen af t'et er der hvor den presser på din ventil, og det er her der skal måles, og det er lige i centrum af telestatens hul for neden

Var det bedre? Eller snekker jeg helt sort

Mvh

Morten

Annonce
Ahh, ok nu tror jeg jeg er med. Jeg troede du mente man kunne se pælen igennem det gennemsigtige grønne plastik på siden af telestaten

Ok, så jeg måler afstanden fra bunden af telestaten op til T-pælen efter jeg har skruet helt ned for varmen og igen når jeg har skruet op igen...går ud fra der er tale om millimeters forskel?

HVor blød skal en ventil normalt være? Jeg synes min var meget hård, og kunne kun trykke den ned hvis jeg trykkede ned med lidt kraft med noget hårdt som den flade spids af en skruetrækker...Tænker bare der skal være ret meget power i "T-pælen" hvis den skal kunne rykke ved den ventil jeg trykkede på
Jeg synes de plejer at være ret hårde, men du kan jo tage telestaten af, på af de virkende kredse og se om ventilen er mindre hård på den anden kreds.
Det kan jo godt være at den er irret indvendigt, så din telestat ikke kan presse den ned.

Men ja, den skal jo kun vandre, de mm ventilen skal kunne presses ned


Mvh

Morten

Ok, så det er kun et par millimeter ventilen skal kunne rykke sig? Synes nemlig ikke den rykkede sig så meget som jeg havde forventet, men det var måske nok....
Det sidste afsnit som Morten kom med kl. 1452 Er jo den sikre. Nemlig at ombytte 2 telestater, (også på ledningstilslutning) Kan du flytte fejlen til et andet rum, er du sikker på at det er telestat.
Afstand i telestat skal være det som du kunne trykke ventil ned, evt. afmontere telestat på en anden ventil og mærk om de føles ens at presse ned. Men tag ikke for mange af ad gangen, så du får dem sat forkert på. Det er træls at det er termostat/telestat i stue det styrer varmen i sovevær.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Cool, tak for hjælpen begge to, jeg tror jeg nu er i stand til at kunne spore fejlen, håber det er telestaten, da den umiddelbart virker nemmest at udskifte for en begynder som mig, vil helst ikke til at rode med ventilen og vand og ende med at have end indendørs pool TAK!!
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis