Ny EL tavle?

Inden længe skal jeg have lavet en komplet EL installation på en 1 sal. I samme forbindelse kunne man overveje om den gamle EL Tavle skulle skiftes ud. Og så vil jeg også gerne have dong's elmåler flyttet indenfor. Den sidder udenfor i dag.

Jeg har ikke snakket med eletrikkeren endnu, men ville lige vende det med nogle uvildige her i forum.

Giver det mening at skifte den til en ny tavle? 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt mig bekendt skal elmåleren sidde uden for, så en kontrolant altid kan komme til den uanset om du er hjemme eller ej.

Skrevet af EISOE på 21-01-2015 06:23

Der er ingen grund til at skifte den tavle ud - Men som skrevet bør du få skiftet HFI-relæet ud til et HPFI. Det eneste argument kan være at du synes at en ny tavle med automatsikringer er pænere . Hvis der er plads i den nuværende tavle til udvidelse med 1.salen ville jeg ikke skifte den.

Det ser ud til at du har en 4-pol til lys, det har været lovligt ( og er det så også i din tavle ) - men du bør få den skiftet til  3 stk 2-pol. når der alligevel skal rodes i tavlen. De fås som 1 modul i 10 og 13A så de kræver ikke mere plads end den 4-pol. fylder.

Det med måleren ved jeg ikke. Herhjemme ( Herning ) sidder den inde.

I sommerhuset i Varde kommune sidder den udenfor - og har altid gjort det.

Med fjernaflæsningsmulighed med nye målere i dag burde det være ligegyldigt, hvor den sidder.

Hvis nu du beslutter dig for en ny tavle - så vær rar at holde dig fra Onkel Haralds billige - der er en grund til at de er billige - er ikke opbygget af mærkevarekomponeneter.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu bliver der nævnt at du bør udskifte den 4 poledetil 3 stk 2polet sikringer, og nu du er ved så skift hfi ud til en moderne hpfi, og så er vi vist ved at være det hvor det er billigst at udskifte hele tavlen til en ny færdigmonteret en sådan i den str du har brug koster 1000-1500 i kvalitets komponenter og så slipper desuden for den "gamle" sikringer og skal rode efter en hvis der er en der springer du vipper blot automatsikringen optog så er der strøm igen. Så med andre ord jeg ville klart gå efter en ny tavle... Har selv skiftet min egen i forbindelse med ombygning og det jeg da ret glad for.
Skrevet af mfrost på 21-01-2015 08:54
Nu bliver der nævnt at du bør udskifte den 4 poledetil 3 stk 2polet sikringer, og nu du er ved så skift hfi ud til en moderne hpfi, og så er vi vist ved at være det hvor det er billigst at udskifte hele tavlen til en ny færdigmonteret en sådan i den str du har brug koster 1000-1500 i kvalitets komponenter og så slipper desuden for den "gamle" sikringer og skal rode efter en hvis der er en der springer du vipper blot automatsikringen optog så er der strøm igen. Så med andre ord jeg ville klart gå efter en ny tavle... Har selv skiftet min egen i forbindelse med ombygning og det jeg da ret glad for.

 

Hvis jeg vælger at skifte den, er der så nogen bestemt mærke/model jeg skal gå efter? 

Kunne være meget brugbart hvis man havde mulighed for at aflæse forbrug per gruppe.

Annonce

Alle nye målere som Dong sætter op eller udskifter kan fjernaflæses så det er lige gyldigt hvor den sidder , men det er ikke bare lige at flytte en udendørs måler ind , man kan ikke bare fjerne måler kassen og sætte en dåse op til at samle kablerne i , da det er umålt strøm vi har der , så det vil være en krybemuffe der skal bruges , og de er ikke særligt kønne.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Thomas78 på 21-01-2015 09:34

Hvis jeg vælger at skifte den, er der så nogen bestemt mærke/model jeg skal gå efter? 

Kunne være meget brugbart hvis man havde mulighed for at aflæse forbrug per gruppe.

Din el-installatør vil nok foreslå en tavle i god kvalitet, som han kan stå inde for at montere - det er tvivlsomt at han vil montere en tavle som du har købt ( det kan du spørge ham om ), har noget med ansvarsskillelinje at gøre.

Bare den er monteret med kendte mærkevarekomponenter er det i orden - i flæng kan nævnes:

Möller/Eaton - Siemens,ABB,Legrand,Schneider,AEG m.m.

Der kan sagtens monteres små kWh målere i tavlen, men alt koster - de kan monteres på DIN-skinne ligesom gruppeafbrydere/automatsikringer og passer i samme modulmål.

Jeg har selv en bimåler i mit el-skab i sommerhuset til varmepumpen for at kunne følge forbruget på den - den er så monteret udenom den primære HPFI og sat op med en 2-pol. kombiautomatsikring på 13A med indbygget HPFI.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 21-01-2015 10:51

Din el-installatør vil nok foreslå en tavle i god kvalitet, som han kan stå inde for at montere - det er tvivlsomt at han vil montere en tavle som du har købt, har noget med ansvarsskillelinje at gøre.

Der kan sagtens monteres små kWh målere i tavlen, men alt koster - de kan monteres på DIN-skinne ligesom gruppeafbrydere/automatsikringer og passer i samme modulmål.

Jeg har selv en bimåler i mit el-skab i sommerhuset til varmepumpen for at kunne følge forbruget på den - den er så monteret udenom den primære HPFI og sat op med en 2-pol. kombiautomatsikring på 13A med indbygget HPFI.

 

 

 

Ja, planen er at lade el-installatøren levere/montere hele tavlen.

Hvis jeg vælger at få det lavet allerede nu, vil el-installatøren så blot trækket et par kabler op på loftet som kan bruges når der en gang skal føres EL på 1. salen?

 

Skrevet af Thomas78 på 21-01-2015 10:5

 

Ja, planen er at lade el-installatøren levere/montere hele tavlen.

Hvis jeg vælger at få det lavet allerede nu, vil el-installatøren så blot trækket et par kabler op på loftet som kan bruges når der en gang skal føres EL på 1. salen?

Ja, hvis du beder ham om det

Hvis du vælger en ny tavle ville jeg få lavet en med en række mere så der er 3 i stedet for 2. Hedder 36 moduler eller UG 18.

Så er der plads til udvidelser og andre gode ideer

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 21-01-2015 11:24

Ja, hvis du beder ham om det

Hvis du vælger en ny tavle ville jeg få lavet en med en række mere så der er 3 i stedet for 2. Hedder 36 moduler eller UG 18.

Så er der plads til udvidelser og andre gode ideer

 

 

 

Kan du vurdere om en ny tavle med 3 rækker vil kunne passe i samme fysiske hul i væggen?

Det gør det noget nemmere hvis jeg ikke skal lave et større hul for at få plads til den nye tavle.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis