Sender/modtagerenhed til stikkontakt

Hej, jeg leder efter en tænd/sluk senderenhed til en stikkontakt, og tilhørende modtager til stikkontakt.

Dvs. når jeg tænder for stikkontakten, sendes der signal til modtager som er sat i en anden stikkontakt om at den skal tænde, og når jeg slukker for stikkontakten skal modtageren slukke. Master/slave funktion.

Altså lidt som de her Harald Nyborg enheder til sætte i stikkontakt, men i stedet for en lille løs fjernbetjening skal en af enhederne i princippet virke som fjernbetjening.

Er der nogen som ved om der findes noget med den funktion?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes jo "spareskinner" hvor du har en master der slukker for resten af skinnen.Blev meget brugt til tv-video-dvd-forstærkere-subwoofer, så man kun slukker en ting hvorefter alt andet følger med.

Den findes også med usb stik til pc'er så den automatisk slukker for printer, skærm osv.

Men fortæl lidt om hvad det er du vil "slukke for" ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Sådan groft fortalt har jeg brug for at tænde lys under køkkenskabe i begge sider af mit køkken.

Jeg har "stikkontakt" i begge sider, og vil derfor gerne kunne nøjes med at tænde i den ene side, og så tænder det automatisk i den anden side samtidigt.
Kan man ikke sætte IHC wireless op til det?
http://www.harald-nyborg.dk/80100/ihc-wireless


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jo, det kan kan nok laves i IHC wireless, men økonomisk og i forhold til eksisterende installationer er det op ad bakke med den løsning.

Der er vel en samledåse et sted og der kan enhver elektriker da samle begge dine udtag således at de tænder og slukker på samme kontakt
Annonce

Det har jeg undersøgt, og der er ikke nogen samledåse, der kan forbinde de 2 punkter (huset er fra 1964, og el-installationen er ikke specielt servicevenlig). Jeg har samtidigt kun fase og nul i det ene udtag (stikkontakt), som jeg også skal bruge til køleskab.

Så selv den dygtigste elektriker vil ikke kunne få det til at fungere uden at skulle i gang med rillefræser og montering af nye lampeudtag. Og det er ikke dér, jeg vil hen.

Jeg tror det kan laves med 2 af disse som parres:
http://www.etotal.dk/product/everspring-an1572-taendsluk-schuko-de-eu-116/

Men spørg først på http://zwaves.dk/forum/ , for at være helt sikker. Og så er forhandleren jeg linker til vist ikke aktiv mere. Så du skal finde dem et andet sted, men det ved de også på det forum.
Jeg ved ikke hvordan du har undersøgt det, der kan naturligvis være mange måder elinst. er lavet på, men det mest almindelige er at fase og nul kommer fra lampestedet i køkken. Der skal så trækkes en ekstra ledning med i de eksisterende rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Rikkesfar på 21-01-2015 09:25

Det har jeg undersøgt, og der er ikke nogen samledåse, der kan forbinde de 2 punkter (huset er fra 1964, og el-installationen er ikke specielt servicevenlig). Jeg har samtidigt kun fase og nul i det ene udtag (stikkontakt), som jeg også skal bruge til køleskab.

Så selv den dygtigste elektriker vil ikke kunne få det til at fungere uden at skulle i gang med rillefræser og montering af nye lampeudtag. Og det er ikke dér, jeg vil hen.

Du frister med din udtalelse om, at selv den dygtigste elektriker ikke kan lave det uden brug af rillefræser og installation af nyt lampested, at det ikke kan lade sig gøre. Når du siger, at installationen er fra 1964, tyder det på at installationen er udført med ledninger i rør. Er det korrekt?

Du bliver selvfølgelig nødt til at etablere en stikkontakt ved siden af den, du har til køleskabet. Det gøres ved at trække en ledning mere i røret og forbinde de to styrede stikkontakter med hinanden over en afbryder. Det eneste det kræver er at de to stikkontakter er på samme gruppe og at ledningerne er trukket i rør, eller at kablerne kan skiftes.

 


fase
disse har jeg der hjemme ! fungerer super godt

http://www.alabazar.dk/shop_dk/catalogsearch/result/?q=stikkontakt
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis