Ventilation

Hej alle, jeg går og pusler lidt med tanken om at sætte en ventilator op for at flytte varme fra stue (med brændeovn) til en værelsesafdelingen i huset. Der er kun en almindelig væg imellem hvori ventilatoren kan sættes. Min ide er at puste kold luft ind i stuen, for på den måde at trække den varme luft igennem huset. Er der nogen der har erfaringer med om det kan lade sig gøre?

Hvis man i stedet suger den varme luft ud af stuen og ind i tilstødende værelse, er jeg bange for at man laver undertryk i stuen, hvilket måske kan give problemer med brændeovnen. Jeg kan huske jeg havde problemer i et andet hus engang når man tændte emhætten, gav det røglugt i stuen.

Håber der findes en derude der ved noget om det.

mvh

Jakob

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jakob.

Se da jeg var dreng for ca. 50 år siden, var det ganske almindeligt at man havde spjæld imellem rummene. Det var sådan nogle riste der sad i murene en oppe under loftet og en nede ved gulvet, de var lavet så de kunne åbnes og lukkes med et jalusispjæld. På den måde kunne man ad naturlig vej få varmen til at cirkulere imellem rummene. Det kan naturligvis godt laves med små ventilatorer, men de støjer ! Der skal dog stadig være et hul ved gulvhøjde så luften kan cikulere.

At du oplevede at der kom røg lugt i stuen når emhætten blev brugt, skyldes at du pumpede luft ud af huset så der blev dannet under tryk, og er huset ikke tilstrækkelig utæt vil der suges luft ned gennem skorstenen. Det kunne være ordnet ved at åbne et vindue på klem eller sætte en ventil i yder muren så der kunne komme luft ind.

Du kan også købe et simpelt varme flytnings anlæg der ligger på loftet og så har indsugning over brænde ovnen og udblæsninge i rum længere væk i huset. Men det kræver at dørene står åbne så luften kan bevæge sig frit.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis