Udluftning af radiatorsystem

Hej

Vi er i gang med først fyringssæson i vores nye hus, hvor opvarmningen er pillefyr. Det går generelt godt. Dog har vi en enkelt radiator, som der ikke er varme på. Sælger fortalte, at der er nogle udluftninger til radiatorsystemet på loftet.

Jeg har kigget på dem og overvejer, om de er kalket til, så luften i radiatorsystemet ikke kan slippe ud. Hvis det er tilfældet, så kan det måske forklare, at der ikke er varme på en af radiatorene (jeg har haft åbnet ventilen på selve radiatoren, men det hjalp ikke). Kan sådan nogle udluftninger kalke til, så de skal renses?

Vh

Klaus

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan ikke kalke til, men de kan stoppe på andre måder. Den VVS`r jeg kender siger at automatiske udluftere enten ikke virker eller også er de utætte. Jeg kender dog ikke lige den type der sidder over luftpotterne. Men jeg tror de skal udluftes manuelt. Ellers var der jo ikke grund til at have så store luftpotter. Prøv at dreje på dem og se om der kan komme luft ud. Det er dog en betingelse at der er vand nok på anlægget. Det vil sige at det skal stå op i den åbne ekspansionsbeholder, der sikkert også sidder på loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og hvad skal han så gøre ??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej begge

Tak for jeres svar. Jeg er dog fortsat i tvivl om, hvad jeg skal gøre for at afhjælpe problemet. Nu ved jeg dog, hvad beholderne hedder.

Jeg er ikke klar over, om de er monteret på kontraventilen. Så vidt jeg kan se, sidder de direkte på plastikrørene.

Vh
Klaus

Det er egentelig meget nemt og konstatere om automatudlufterne virker. Slå forsigtigt på luftpotten med en lille hammer eller skruetrækker. Hvis luftpotten lyder hul duer autoudlufterne på potten ikke. Er lyden derimod dump er der vand og ikke luft i potten og alt er ok.

Personligt ville jeg skifte autoudlufterne ud med en alm. radiatorskrue, da de ikke altid virker efter hensigten. Men det kræver så man lige letter disse en gang om året som led i det almindelige vedligehold.  

Når det kun er en radiator du har problemer med, er det højst sansynligt radiatorventilen/termostathovedet der er problemet. Det er beskrevet her i forum mindst 100 gange hvordan man får løsnet/motioneret en sådanne. Prøv og brug søgefunktionen eller kig efter en ældre tråd med samme problemer som dig. Så er jeg nemlig fri for og skrive en ordentelig smørre igen igen igen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis