Gips overlægger

Hej

Jeg havde en stor dør åbning uden dør i, jeg ved ikke lige hvad men kalder sådan noget for. Men sagen er at jeg har pillet det træ som sad og dækkede murstene ned, og min plan er så at spartle denne dør åbning op, og male det.

Jeg har nogenlunde styr på hvordan jeg gør sidene pæne, men selve overlæggeren vil jeg godt ungå og spartle.

 

Jeg har derfor tænkt mig at når siderne er spartlet pændt op, så vil jeg dække overlæggeren med gips.

Mit spørgsmål er så hvordan dette gøres? Det kunne være fedt hvis det kunne ordnes med nogle at de matrialer jeg i forvejen har her hjemme.

 

Det jeg har i forvejen er: Gips, 70 mm stål stolper og skinder, og det samme har jeg også i 45 mm.

Jeg har også noget træ læggende på 45 mm x 2

Jeg vil helst lave det i træ, og som men kan se på billedet så er det pudes som sider der i forvejen meget ujævn, hvordan gør men dette så det bliver lige og men ikke mister særligt meget højde?

Det puds som sider der i forvejen er åbenbart klasket op i noget hønsenet, det sidder rimmeligt godt fast, det minder faktisk mere om beton end puds.

 

Håber at der er nogen som kan hjælpe eller linke til et sted hvir men kan læse om det.

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jeg helt klart pudse op med cement mørtel. Og bagefter spartle det som du gør i siderne. Det er aldrig godt at have forskellige materialer. Det er da lige til at spænde et bræt på hver side (vandret) med 2 skruetvinger, og bruge dem til at pudse efter. Det er den letteste, pæneste og den måde der giver mest højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Jeg har ikke nogen skrue tvinger, og jeg har godt tænkt at men kan skrue sådan en bræt fast. men jeg tør ikke at skrue nogen brader fast da jeg er bange for at der er nogen mursten som løsner.

Derfor havde jeg tænkt på at mur siderne op på øjemålet, hvad angår overlægger så prøvede jeg at klaske mørtel på i går og det vil ikke rigtigt hæftet fast, det var derfor jeg tænkte gips.

Men hvis jeg nu skulle ordne det med mørtel, hvordan for jeg det til at hæfte?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu afgør du selv hvor hårdt du spænder en skrue tvinge, og det er noget der bør være i enhver husstand der laver tingene selv.

Du kan ikke få mørtel til at hænge på nogen former for metal !

Prøv at google "udkastning" som er midlet til at sikre vedhæftning for mørtelen... 


Hos BMGB.dk har vi plads til mange flere... :-)
Hej
Jeg fandt ud af at jeg kendte en mur, og jeg har fået lov at låne et par skrue tvinger af ham.

Medhensyn til metal så ved jeg godt at mørtel ikke hæfter på det. Hønse nettet er dækket til med mørtel, jeg kan se det igennem de små hylder der er.

Medsendte til udkast så har jeg også lavet en tyndt suppe som er klasket på. Jeg prøver lige lidt frem og tilbage så vender jeg tilbage.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det med at mure opad, kan lære enhver gør det selv at sige grimme ord. Men lille lag på ad gangen, tålmodighed til det er finger tør og så lidt mere. Det er ikke ret stort lag du behøver.
Når du så har lidt for meget på, venter du igen til det er fingertør, og skraber af, ved at bruge et lille bræt som du kører fra side til side medens du skubber fremad, med de 2 ledere som støtte. Der vil komme zigzag striber i mørtelen, det er ok. Der er så lidt huller der skal have en klat. Så prøver du forsigtig at køre med pudsebræt i cirkler. Det skal igen have sat sig.
De 2 brædder som du bruger til leder, må gerne være så lange at de går ud på muren ved siden af. Og de fjernes dagen efter. Det er bedst hvis udkast er nupret, den må du ikke glatte det ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Var det ikke noget smukkere med en overlægger i egetræ? Jeg ligger inde med 1,2m , 200x250mm

Derudover skal udkast glattes let og ikke sidde nupret tilbage ;-), elmand

Hvis du ikke vil bruge en overlægger så kig lidt på weber-produkter, lad for guds skyld være med at gå i gang med at blande noget selv med strandmørtel og cement... det bliver sku kun noget rigtigt hjemmefusk.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
De er ikke korrekt Janus 007 at udkast SKAL glattes let. For at bevare bedste vedhæftnings evne skal det være så ujævn som mulig. Men det må naturligvis ikke have knolde der stikker længere frem end det færdige pudslag. Og murere har blandet selv i århundreder før Weber produkter blev opfundet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok så, det lyder som at der ikke er nogen vej uden om at gør det på den rigtige måde. Jeg har i hvert fald skaffet 4 stk. skrue tvinger.
Min oprindelige plan var at gør som el man skriver, men jeg tænkte at der måtte være en nemmer måde. Overskuddet var også helt i bund da jeg kom på idéen med at lave overlæggeren i gips, jeg har jo næsten revet hele lejligheden fra hinanden, nu skal den bare samles igen:-)

For mig ser det lettere ud på denne måde end med stålregler og gibsplader. Jeg har pudset opad i vindues inddækning, der skulle være halvrund. Så det var på frihånd, og blev pænt. Og husk at når vi sidder her og gør os kloge, regner vi da bestemt med at der er oceaner af overskud altid


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også